De aankondiging van de kwartaalcijfers van de streamingdienst Viaplay is opnieuw uitgesteld. Hoewel de cijfers van het bedrijf dat in Nederland de Formule 1 uitzendt oorspronkelijk op woensdag verwacht werden, is de publicatie nu verplaatst naar donderdag, aan het einde van de beursdag. Een vergelijkbare verplaatsing vond een maand geleden ook al plaats. Sportmarketeer Rein van den Berg is van mening dat Viaplay niet plotseling van de radar zal verdwijnen.
Het bedrijf heeft, ondanks zijn verliezen, wel een solide businessmodel in Scandinavië, waar ze vandaan komen. ‘De kans dat ze daar actief blijven is vrij groot’, vertelt Van den Berg tegen BNR.nl. ‘De vraag is echter welke andere landen daar nog bij blijven, zoals Nederland. Mogelijk worden er delen verkocht’, voegt hij hieraan toe.
Slechte investeringen
Wat gaat er dan precies mis bij het Scandinavische bedrijf in de rest van de landen waar het actief is? ‘Viaplay heeft natuurlijk een enorme expansiedrift gehad de afgelopen jaren’, zegt de sportmarketeer. ‘Nederland is daar een goed voorbeeld van. In Nederland was de businesscase goed, de cijfers waren positief en het zorgde voor veel nieuwe abonnees. Maar in markten als Amerika, Canada en het Verenigd Koninkrijk viel dat toch vies tegen’, legt hij uit.
Dat het niet vlot verloopt in die verschillende markten is een harde klap geweest voor Viaplay. ‘Ze hebben daar echt hele grote investeringen gedaan om überhaupt in die markten voet aan de grond te krijgen, dat nekt ze nu een beetje’, benadrukt Van den Berg.
Uitstel van slecht nieuws
Het bedrijf heeft nu dus opnieuw de bekendmaking van de kwartaalcijfers uitgesteld en volgens Van den Berg kan dit niet veel goeds betekenen. ‘Goed nieuws zou je normaal gesproken meteen willen presenteren en slecht nieuws heb je de neiging om uit te stellen, dus het is een beetje gissen wat dat kan zijn en welke richting ze opgaan’, vertelt hij. ‘Het kan gaan om nieuwe investeerders of de verkoop van delen van het bedrijf’, geeft de sportmarketeer als voorbeelden.
Wat ook opvalt is dat abonnees van Viaplay geen jaarabonnementen meer kunnen afsluiten en enkel nog kunnen kiezen voor de optie van een maandabonnement. ‘Het overgrote deel in Nederland heeft dat abonnement vanwege de Formule 1. Het schijnt toch dat veel mensen het abonnement hebben opgezegd nu het seizoen voorbij is en dat was dus ook opeens mogelijk’, aldus Van den Berg.
Volgens de sportmarketeer kan de keuze om jaarabonnementen niet meer mogelijk te maken ook een slecht teken zijn. ‘Dan krijg je het idee dat ze zich voorbereiden op een exit, zodat er geen abonnees overblijven. Maar ook dat is gissen’, legt hij uit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties