Viaplay bevestigt stevige prijsverhoging: 'Hangt een prijskaartje aan vast' Formule 1
Formule 1

Viaplay bevestigt stevige prijsverhoging: 'Hangt een prijskaartje aan vast'

Viaplay bevestigt stevige prijsverhoging: 'Hangt een prijskaartje aan vast'

Hoewel de officiële aankondiging pas later verwacht wordt, sloeg Viaplay afgelopen week een slag door de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland ook de komende jaren binnen te halen. Als je als Nederlandse fan de sport via de streamingsdienst wil volgen, zal de rekening echter wel stijgen, want Viaplay heeft aan de abonnees laten weten dat de maandkosten per 22 mei zullen gaan stijgen.

De stijging van de prijs van een maandabonnement werd al verwacht, maar is nu ook bevestigd door Viaplay zelf. Eerder dit jaar had het Scandinavische bedrijf nog een periode waarin het afsluiten van een jaarabonnement mogelijk was, waarbij de maandkosten twintig procent lager uitkwamen. Dat jaarabonnement is niet meer beschikbaar, en nu worden ook de kosten van het maandabonnement verder opgeschroefd.

Vanaf 22 mei kost het niet langer 15,99 euro om Viaplay een maand lang te kunnen volgen, maar 17,99 euro. Deze prijsstijging van 2 euro per maand, ofwel 24 euro op jaarbasis, staat gelijk aan een stijging van 12,5 procent. F1TV verhoogde eerder dit jaar de abonnementsprijzen ook al flink, met 30 euro op jaarbasis, en Viaplay blijft nu dus niet achter.

Viaplay haalde uitzendrechten binnen

Viaplay heeft een financieel zware periode achter de rug, waarna het Scandinavische bedrijf na een herstructurering en kapitaalinjectie weer begon op te krabbelen. Vorige week stelde Viaplay de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland veilig. Dat gaat dan niet, zoals eerder verwacht werd, over een periode van drie jaar, maar om maar liefst vijf jaar. Dat betekent dat de Formule 1 minimaal tot en met 2029 bij Viaplay te zien is.

Naar verluidt zou Viaplay zo'n 45 miljoen euro per jaar betalen om de Formule 1 alleen in Nederland te mogen uitzenden. Over een periode van vijf jaar komt dit dus neer op zo'n 225 miljoen euro. Gezien de huidige beurswaarde van slechts 290 miljoen euro voor het gehele bedrijf is het duidelijk dat dit voor Viaplay Group een forse investering was. Met de hogere abonnementsprijzen zouden de inkomsten moeten stijgen, mits het bedrijf haar abonnees niet verliest.

Gevolg van investeringen

Roger Lodewick, sinds het begin van het jaar CEO bij Viaplay Nederland, verklaart dat de prijsverhoging noodzakelijk was na het binnenhalen van de nieuwe rechten. 'Dat heeft te maken met dat de prijzen voor de rechten omhoog gaan', bevestigt de Nederlander bij Motorsport.com. 'Daardoor nemen onze kosten toe. We willen echter graag het beste sportaanbod blijven aanbieden, en op de manier zoals we dat nu doen. Daar hangt een bepaald prijskaartje aan vast.'

Om de abonnees tegemoet te komen, zal Viaplay drie weken lang de kans bieden aan de abonnees om weer een jaarabonnement af te sluiten tegen een voordeliger tarief. 'Drie weken voor we de prijsverhoging doorvoeren, kun je gedurende drie weken een jaarabonnement bij ons afnemen waarbij je omgerekend 13,79 euro per maand betaalt', deelt de Nederlander. Dat kan op jaarbasis vijftig euro schelen ten opzichte van de nieuwe maandprijs. 'Een prijsverhoging is nooit leuk, maar met deze actie willen we onze trouwe klanten graag de mogelijkheid bieden om voor een scherpere prijs bij ons te blijven. Deze aanbieding is dus voor beperkte tijd beschikbaar, van 30 april tot en met 21 mei', deelt Lodewick.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws