Verstappen zal schietgebed moeten doen voor regen en hulp van de FIA om McLaren af te stoppen Formule 1
Formule 1

Verstappen zal schietgebed moeten doen voor regen en hulp van de FIA om McLaren af te stoppen

Verstappen zal schietgebed moeten doen voor regen en hulp van de FIA om McLaren af te stoppen

De eerste race van het seizoen staat weer voor de deur. Dat betekent dit jaar dat we afreizen naar Melbourne voor de Grand Prix van Australië. De afgelopen jaren werd Bahrein gebruikt als decorstuk van de opening van de Formule 1, maar de koningsklasse van de autosport zal zich snel vertrouwd voelen op Albert Park. Gaat McLaren daar de verwachtingen waarmaken, of toveren Red Bull Racing en Max Verstappen een konijn uit de hoge hoed?

Het Albert Park Circuit werd in 2022 aangepast en in 2023 werd er voor het eerst geracet op de nieuwe lay-out. Hoewel het circuit er nog hetzelfde uitziet als het origineel, zijn er wel degelijk duidelijke veranderingen zichtbaar. Na bocht 8 is namelijk een chicane verwijderd, waardoor er nog een lang recht stuk is toegevoegd aan het Albert Park Circuit. Daarnaast zijn bochten een stuk wijder dan voorheen, waardoor het makkelijk moet zijn om met z'n tweeën (of drieën als je een waaghals bent) door de bocht te gaan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mercedes track map australie
Na de wijzigingen van 2022 is dit de lay-out van het Albert Park Circuit. (Foto: Mercedes AMG F1)

Ook dit seizoen zal er gebruik worden gemaakt van maar liefst vier DRS-zones op het circuit dat 5,278 kilometer lang is. De eerste DRS-zone bevindt zich op de start-finish. Na een rechter-linkercombinatie komen de coureurs meteen terecht in de volgende DRS-zone. Snijdt een coureur bocht 1 goed aan, en kan deze coureur dus meer snelheid meenemen door bocht 2 en het daaropvolgende lange rechte stuk, dan is bocht 3 vaak al de eerste plek waarop we inhaalacties kunnen zien.

Richting bocht 9 zullen de coureurs al op het rechte stuk voor een inhaalactie moeten zorgen, aangezien de chicane die volgt op hoge snelheid genomen zal worden. Carlos Sainz pakte daar vorig seizoen de leiding door Max Verstappen in te halen. Deze DRS-zone lijkt echter vooral gebruikt te kunnen worden om een inhaalactie in bocht 11 op te zetten. In bocht 11 moeten de coureurs terug naar de derde versnelling en naar een snelheid van 95 kilometer per uur. In het trage stuk dat volgt, lijken inhaalacties onmogelijk en tevens niet zo slim.

Verstappen maakt verschil in sector 3

Dat de Grand Prix van Australië weer de eerste race van het seizoen is, zal voor veel Formule 1-puristen een extra mooi begin van het seizoen betekenen. Desondanks levert de Grand Prix in Melbourne niet vaak de meest spectaculaire races op, ondanks dat het circuit aardig wat variatie heeft gekregen. Sector 1 biedt wat snelle bochten en een paar langzame knikjes, terwijl sector 2 juist weer heel snel is. De laatste sector is duidelijk de langzaamste sector van het circuit, ondanks dat de coureurs hier op zeer hoge snelheid aan komen rijden.

In het trage gedeelte maakte Verstappen in 2024 juist het verschil tijdens de kwalificatie. Sainz was de snelste in het eerste gedeelte, al volgde Verstappen op slechts vier honderdsten van een seconde. Vervolgens kwamen de Red Bulls juist tot leven, aangezien Sergio Pérez de snelste tweede sector leverde en Verstappen een ongelooflijk grote stap zetten in het laatste gedeelte van de ronde. Verstappen was ruim een tiende sneller dan Charles Leclerc in sector 3.

Red Bull kon duidelijk wat rechtelijnsnelheid opgeven om in het laatste gedeelte van de ronde sterk voor de dag te komen. Ferrari heeft in het tweede deel van vorig seizoen laten merken dat zij in tractiezones uitstekend is, waardoor de Italiaanse renstal een voordeel kan behalen in sector 3. De rest van de ronde draait vooral op aerodynamische efficiëntie. Dan komt het beste pakket vaak bovendrijven, en dat is op dit moment McLaren. Er hangt echter wat in de lucht.

Na regen komt zonneschijn voor Verstappen? 

In het hybridetijdperk van de Formule 1 viel Verstappen tweemaal uit in Australië en wist hij één keer te winnen. De overige zeges gingen, jawel, naar het team van Ferrari. Leclerc zegevierde in 2022, nadat Verstappen met een motorprobleem uitviel. Dat had niet betekend dat de coureur van Red Bull een kans maakte op de zege, aangezien Ferrari, en met name Leclerc, die dag een klasse apart waren. Twee jaar later ging Sainz er met de zege vandoor. Ditmaal had Verstappen wel op een zege kunnen rekenen, alleen besloten zijn remmen in rook op te gaan.

In 2023, het jaar waarin de viervoudig wereldkampioen negentien van de 22 races won, was de Grand Prix van Australië wel een prooi voor de Nederlander. De andere teams en de FIA deden er echter alles aan om de race spannend te houden. Eerst crashte Alexander Albon, waardoor de rode vlag werd gezwaaid. Verstappen lag op dat moment wel achter Lewis Hamilton door een slechte start. De zevenvoudig wereldkampioen was uiteindelijk een simpele prooi, maar de rode vlag werd nog eenmaal gezwaaid. Verstappen kwam niet meer in gevaar, maar dat kon niet gezegd worden over beide Alpine-rijders.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mercedes red bull ferrari start race australie 2023
Max Verstappen wist een slechte start te boven te komen in 2023. 

Ondanks het recente verleden in Melbourne, lijkt McLaren de favorietenrol op zich te mogen nemen. De Britse renstal oogde met name qua race pace sterk tijdens de testdagen. De temperaturen lagen op het Bahrein International Circuit wel een stuk lager dan de temperaturen in Melbourne aankomend weekend. Tijdens de kwalificatie kan de temperatuur ruim boven de dertig graden uitkomen. Bandenopwarming zal dus geen probleem zijn voor de coureurs.

Wat de testdagen en het eerste raceweekend mogelijk wel overeen hebben: regen. Dat is uiteraard koren op de molen voor Verstappen, die de laatste regenrace in de Formule 1 domineerde. Het zal voor de Nederlander dan ook te hopen zijn dat zijn RB21 competitief genoeg is om ook op zaterdag een resultaat te boeken. Dat maakt een mogelijke regenrace op het Albert Park Circuit, waardoor inhalen nog altijd niet makkelijk is, zeker niet als DRS geen rol zal spelen in de race, een optie voor een spannende afsluiting van het raceweekend. Verstappen zal in ieder geval wel een regendansje doen.

Wat doen de achtervleugels van McLaren en Ferrari? 

De Grand Prix van Australië zal ook het startschot zijn van de strengere tests van de FIA wat betreft de achtervleugels. In de vorige technische reglementen was de maximaal toegestane buiging vijftien millimeter. Bij de nieuwe tests is het maximum slechts tien millimeter. Door middel van camera's zal het gedrag van de achtervleugels worden bekeken. Daarmee moet ook de mini-DRS echt verleden tijd zijn, ondanks dat McLaren vorig jaar al zijn achtervleugel moest aanpassen.

Tijdens de testdagen in Bahrein werd een nieuwe variant van de mini-DRS gevonden op de auto's van McLaren en Ferrari. Dat is natuurlijk een fijn hulpmiddel op een circuit met vier DRS-zones. Bij hoge snelheid buigt de zijkant van het bovenste element iets omhoog, waardoor het gat tussen de DRS-flap en het tweede element net iets groter is. Hierdoor wordt de luchtweerstand verminderd en dat geeft een voordeel op het rechte stuk. Dat is al helemaal fijn als je door de regen geen DRS mag gebruiken.

Het is voor Red Bull en Verstappen te hopen dat de FIA veranderingen eist voor het raceweekend in Australië, anders lijkt de Oostenrijkse renstal kansloos voor de overwinning op het Albert Park Circuit. Het technische foefje zal McLaren en Ferrari waarschijnlijk geen tienden opleveren, maar voor een team met een achterstand helpen alle kleine beetjes. Verstappen zal dan ook een regendans doen en hopen op hulp van de FIA; anders wordt het naar onderen kijken.

F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws