Ondanks de uitvalbeurt van Sergio Pérez, was de zege van Max Verstappen in Japan voldoende om het constructeurskampioenschap voor Red Bull Racing veilig te stellen. Over twee weken is de Nederlander vermoedelijk zelf aan de beurt in Qatar, waar hij voor de derde keer tot wereldkampioen gekroond kan worden.
Pérez moet minimaal 32 punten inlopen in Qatar om het titelfeest van Verstappen uit te kunnen stellen, en met slechts 34 beschikbare punten lijkt dat erg onwaarschijnlijk. De vraag lijkt dan ook niet zozeer of Verstappen kampioen wordt in Doha, maar op welke dag van het weekend dat gebeurt. 'Ik denk dat we daar goed moeten zijn. Ik kijk sowieso uit naar circuits die we nog gaan krijgen, dus hopelijk kunnen we dit soort prestaties voortzetten. Ik wil de titel natuurlijk meteen op zaterdag pakken!' Dat lukt als Pérez niet minimaal zes punten goedmaakt op Verstappen in de sprintrace.
De nu nog tweevoudige wereldkampioen werd er door een interviewer van het Latijns-Amerikaanse Star+ op gewezen dat de Nederlander hem vorige race een zege met een voorsprong van twintig seconden had beloofd, en dat Verstappen zijn belofte in had gelost. 'Bijna, het waren slechts 19,3 seconden. Ik miste zeven tienden', zegt Verstappen met een lach. Vermoedelijk had Verstappen nog wel meer snelheid achter de hand, aangezien zijn snelste ronde meer dan een seconde sneller was dan die van de rest.
Team trots op constructeurstitel
De eerste titel kon in ieder geval al gevierd worden, en daar was hoofd-ingenieur Paul Monaghan dan ook maar wat blij mee. Aan het eveneens Spaanstalige DAZN deelde Monaghan dat het behalen van die titel niet zo eenvoudig is als het lijkt. 'Het is buitengewoon lastig. We zijn gezegend met een snelle auto, we hebben een fantastisch team, en we hebben geweldige coureurs, ook al had eentje het hier wel behoorlijk lastig. Het constructeurskampioenschap is team tegen team, en we hebben een geweldige reeks achter de rug. Ik denk dat dit een verdiende beloning is.'
In het interview werd ook nog even aangehaald dat het team na Singapore misschien enige zorgen zou hebben, omdat de prestaties na de aanscherping van twee technical directives opeens zwakker waren. 'Jullie twijfelden daaraan, ik niet! Ik wist al dat het geen invloed had in Singapore, en dus ook dat het hier niet van invloed zou zijn', vertelt Monaghan, bijgenaamd Pedals. 'De timing van Singapore was gewoon ongelukkig, maar daar hebben we wat fouten gemaakt, en ik denk dat we het hier weer goed hebben gedaan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties