Verstappen veroorzaakte zweethandjes bij Mercedes: 'Dat was echt zorgwekkend' Formule 1
Formule 1

Verstappen veroorzaakte zweethandjes bij Mercedes: 'Dat was echt zorgwekkend'

Verstappen veroorzaakte zweethandjes bij Mercedes: 'Dat was echt zorgwekkend'

De Mercedes-pitmuur had in de slotfase van de Grand Prix van Groot-Brittannië absoluut zweethandjes en hartkloppingen, want Max Verstappen kwam heel rap dichtbij. Trackside engineering director, Andrew Shovlin, legt uit dat de zenuwen absoluut aanwezig waren, maar dat het allemaal goed ging en Verstappen Hamilton niet voor het vallen van de vlag in kon halen.

Hamilton won voor het eerst sinds de Grand Prix van Saoedi-Arabië 2021 weer een race, en voor Mercedes was het de tweede op rij in het 2024-seizoen. Het was een belangrijke dag voor de Duitse renstal, dat na een lange, moeilijke periode met de auto eindelijk het lek boven lijkt te hebben. 'Het team is absoluut verheugd, vooral na het zien van George die de overwinning pakte in Oostenrijk en nu Lewis in Silverstone', zegt Shovlin in de Akkodis Debrief. 'Het was natuurlijk jammer dat we George niet mee naar het podium kregen', erkent de Brit.

Russell viel uit vanwege een probleem met het watersysteem. 'We weten dat Lando bijzonder snel is, en Max ook. We willen proberen hen in te halen, en we hebben nog wat werk te doen, maar we zijn vastberaden en hebben veel energie om het waar te maken', zegt Shovlin. Tijdens de laatste ronden kon de engineer bijna niet relaxed toekijken. 'Dat was best moeilijk', lacht Shovlin. 'Ik begon me een beetje te ontspannen met nog ongeveer drie of vier ronden te gaan, omdat je kon zien dat Max niet echt het tempo had om Lewis' voorsprong te overbruggen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen silverstone groot brittannie engeland livery 12
Verstappen was op weg om het gat tussen hem en Hamilton te dichten, maar dat lukte net niet.

Mercedes was wel even bang voor Verstappen

Red Bull had geen nieuwe mediums meer over, dus besloten ze Verstappen op de harde band te zetten. Dat bleek de juiste keuze te zijn, want Verstappen maakte een aantal seconden goed in de slotfase van de race. 'We zagen hem op een andere band en we weten dat ze een heel snelle auto hebben, dus dat was wel zorgwekkend. Het was zou echt verschrikkelijk zijn geweest om na al die strategische beslissingen tijdens alle ronden van de race opeens alles te verliezen in de laatste momenten', zegt Shovlin.

'We hadden ook een set nieuwe harde banden, maar twijfelden eraan hoe goed ze zouden zijn. Maar het bleek dat dat de juiste band was op dat moment', erkent de ingenieur. 'Je zag hoe sterk Max was en we konden zien dat hij echt begon in te lopen. Gelukkig hadden we genoeg ademruimte om hem voor te blijven tot de vlag viel', vervolgt Shovlin. 'De undercut op Lando had vooral veel invloed. Het circuit bereikt op dat moment een soort keerpunt van nat naar droog, en daarom twijfelden we aan de harde band.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton silverstone
Een speciaal weekend in Silverstone voor zowel Hamilton als Mercedes.

Pole en winst een boost voor het team

Op zaterdag blonk Mercedes al uit op een circuit dat ze ook haar thuisbaan kan noemen. De fabriek is gevestigd in Brackley, op een kwartiertje rijden van Silverstone. 'Dat was zeker een big deal', zegt Shovlin. 'De eerste startrij veroveren en dan ook onze thuisrace winnen, dat was geweldig, ook omdat we twee Britse coureurs hebben en zoveel steun kregen van de fans. Het was een heel speciaal weekend, en het was vooral bemoedigend om te zien dat er zoveel progressie is geboekt en dat de coureurs nu genieten van het rijden in die auto.'

Shovlin vindt het jammer dat Russell niet door kon rijden. Het probleem met het watersysteem werd al vroeg in de race ontdekt, geeft hij aan. 'Er was sprake van een lek, en we wilden niet riskeren dat de power unit zou beschadigen, in verband met een penalty voor een motorwissel later in het seizoen', zegt de ingenieur. 'We wisten dus ook al vroeg in de race dat we de vlag niet zouden halen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws