Jolyon Palmer heeft de rijstijl van Max Verstappen in de regen geanalyseerd. De voormalige Formule 1-coureur kan genieten van de alternatieve lijnen die de coureur van Red Bull Racing rijdt als het circuit nat is. Daarnaast ziet Palmer dat Verstappen een uitstekende autocontrole heeft. Hierdoor weet de Limburger zijn spins altijd perfect te corrigeren en verliest hij heel weinig tijd.
Verstappen staat bekend om zijn rijkunsten in verraderlijke omstandigheden. Zo liet de coureur van Red Bull zich niet gek maken tijdens de Grands Prix van Monaco en Nederland, die vorig jaar werden verreden, waarin andere rijders het een stuk lastiger hadden. Aan het begin van de race op Zandvoort moest de regerend wereldkampioen een ronde langer doorrijden op een nat circuit. Toen hij eenmaal Sergio Pérez kon opjagen op intermediates, was hij ruim drie seconden per ronde sneller dan zijn teamgenoot.
Gedurende zijn Formule 1-carrière heeft Verstappen vaker het verschil weten te maken op nat asfalt. Palmer analyseert waar de Nederlander dat verschil weet te maken. 'Hij doet het altijd briljant en het belangrijkst zijn de lijnen die hij weet te rijden', geeft de oud-coureur aan in een video van F1TV. 'Hij is één van die coureurs met een gave om te voelen waar de grip precies ligt. Dat weet Verstappen tegelijkertijd te combineren met een uitstekende autocontrole.'
Palmer legt ronde Verstappen naast die van Hamilton
Palmer kijkt naar beelden van het Grand Prix-weekend in België in 2021. Toen werd Q3 van de kwalificatie nog enige tijd stilgelegd na een zware klap van Lando Norris. In de kwalificatie ging het uiteindelijk tussen drie coureurs: Verstappen, Lewis Hamilton en George Russell. De toenmalige coureur van Williams wist de snelste tijd neer te zetten. Deze positie wist Russell te behouden nadat Hamilton over de streep kwam. Verstappen was uiteindelijk wel sneller en pakte daarmee poleposition.
Palmer legt de ronden van Verstappen en Hamilton naast elkaar. De voormalige Renault-coureur ziet een duidelijk verschil in de racelijnen die de coureurs nemen. 'Hamilton rijdt de conventionele lijn, terwijl Verstappen meer een kartstijl hanteert. Max komt op geen enkel moment in de buurt van een apex. Hij wil echt zover mogelijk wegblijven van de plek waar het meeste rubber ligt. Dat doet hij eigenlijk al jaren op deze manier.'
Verstappen weet foutjes te minimaliseren
De Grand Prix van Brazilië in 2016 wordt uiteraard ook aangehaald door Palmer. Daar wist Verstappen indruk te maken op iedereen in de Formule 1. Door onconventionele lijnen te rijden, wist de Nederlander veel posities te winnen en uiteindelijk op het podium te eindigen. Toch verloor Verstappen één keer de controle over zijn bolide. 'Toen hij last had van aquaplaning in die laatste bocht, maar had hij alsnog sublieme autocontrole. Hij remt keihard en weet de remmen dan op het perfecte moment los te laten om zijn auto weer recht te zetten.'
'Je zou ook kunnen zeggen: daar komt veel geluk bij kijken en dat lukt hem geen tweede keer', vervolgt Palmer. De Brit haalt echter nog een moment van stal. Tijdens de Grand Prix van Duitsland in 2019 was het ook heel nat in de openingsfase van de race, maar toen het droog was spinde Verstappen ineens. 'Als hij de controle verliest, weet hij alsnog zo min mogelijk tijd te verliezen. Hij reageert altijd zo goed op een dergelijk moment', is de conclusie van Palmer. Verstappen wist de race op Hockenheim in 2019 uiteindelijk te winnen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties