Max Verstappen heeft opnieuw zijn kritiek over het huidige sprintraceformat geuit. De coureur van Red Bull Racing denkt dat een sprintrace de voorspelbaarheid van het weekend juist vergroot, aangezien iedereen heeft kunnen zien wat de race pace van alle auto's is voor de hoofdrace van zondag. Naast het feit dat de coureur een oplossing wil voor het sprintraceformat, denkt Verstappen ook dat er een oplossing moet komen voor de baanlimieten.
Dit weekend lijkt Red Bull het weer redelijk goed voor elkaar te hebben tijdens het sprintraceweekend in Austin. Verstappen begint de hoofdrace van zondag dan wel vanaf P6, maar de snelheid die hij liet zien in de kwalificatie duidde er wel op dat de RB19 snel is. Door track limits verloor Verstappen uiteindelijk poleposition. Op de zaterdag liep het wel goed af voor de Red Bull-rijder. Hij pakte poleposition voor de sprintrace die hij uiteindelijk wist te domineren.
Door de goede snelheid heeft Verstappen zich wel vermaakt tijdens de race. Toch blijft de Nederlander zeer kritisch over het format. 'Bij de kwalificatie heb ik het gevoel dat je, als je eenmaal de kwalificatie hebt afgerond, een beetje verdwaald bent', geeft Verstappen toe in de persconferentie. 'Ik denk dat we één kwalificatie nodig hebben in het weekend waar je echt alles op het spel zet en dat geweldig aanvoelt. Ik stond nu op P1, maar het is een zaterdag, dus zijn er sowieso niet veel punten te verdelen.'
'En afgezien daarvan, nu we deze race hebben gehad, weet iedereen min of meer wat er op zondag gaat gebeuren', vervolgt de drievoudig wereldkampioen. De race pace van de RB19 verraadt dat Verstappen een kans maakt op de zege. Zijn collega's voorspellen in ieder geval een hoge eindpositie voor Verstappen. 'Dat haalt de spanning weg. Als we alleen de kwalificatie van vrijdag hadden gehad, weet niemand echt wat er in de race zal gebeuren. Dan zet je de tv aan omdat je niet weet wat je kan verwachten.'
Verstappen wil oplossing voor track limits
Naast het sprintraceformat is Verstappen ook kritisch op de track limits. De Red Bull-coureur ging op vrijdag te wijd in bocht 19, waardoor hij zijn poleposition verloor. De witte lijn bij de exit van deze bocht is op zaterdag wat breder gemaakt, zodat de coureurs deze makkelijker kunnen zien en dus beter kunnen beoordelen hoe ze de bocht moeten nemen. Charles Leclerc stelde op zijn beurt voor om de kerbs als track limits te beschouwen en niet de witte lijn.
Verstappen kan zich vinden in de oplossing van zijn collega. 'Bij de zeer lage snelheid denk ik dat de witte lijn geen groot probleem is, maar in sommige bochten is het moeilijk om te oordelen over zo'n kleine witte lijn. Maar ja, ik denk dat we iets anders moeten bedenken, want het is lastig. Je maakt dit soort fouten natuurlijk niet met opzet.' De dikkere witte lijn is een goede tijdelijke oplossing meent Verstappen. 'Maar we blijven met de FIA praten om te zien wat we kunnen doen', aldus de Nederlander.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties