Max Verstappen kreeg het niet cadeau, maar de wereldkampioen heeft wel voor het derde jaar op rij de sprintrace in Oostenrijk gewonnen. In de vijfde ronde kreeg hij het flink aan de stok met Lando Norris, maar dankzij een counteraanval zonder DRS heroverde hij de leiding, waarbij Oscar Piastri de tweede plek greep. Vervolgens kwam Verstappens overwinning niet meer in gevaar. Norris kwam in de slotfase wel terug tot binnen DRS-afstand van zijn teamgenoot, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de derde plek, achter Oscar Piatri
Vlak voor de start van de opwarmronde werd duidelijk dat alle coureurs dezelfde bandenkeuze gemaakt hadden: negentien coureurs waren voorzien van de mediumbanden, terwijl Alexander Albon vanuit de pitstraat op diezelfde C4-band aan de race zou gaan beginnen. Om 12:00 uur reden Verstappen en Norris voor het eerst weg van hun startplek, voor een opwarmronde op de Red Bull Ring. Toen zij enkele minuten later hun plekje weer innamen, zagen ze Oscar Piastri, George Russell, Carlos Sainz, Lewis Hamilton, en Sergio Pérez in hun spiegels, terwijl het kleinere rode stipje Charles Leclerc op P10 was.
Onder een blauwe hemel, en op een zeer warme asfaltlaag, wachtten de coureurs vervolgens op het moment dat de startlampen aangingen. Dat gebeurde echter niet, omdat er enkele fotografen op een gevaarlijke plek stonden in de eerste bocht, waardoor er een tweede opwarmronde volgde. Verstappen had vervolgens een uitstekende start, terwijl Norris moest verdedigen ten opzichte van teamgenoot Piastri. Sainz won een plekje ten opzichte van Sainz, terwijl Leclerc drie plekken winst boekte, en voor Pérez op de zevende plek reed.
McLaren opent de aanval
Na de openingsronde kon Norris zijn aandacht op Verstappen richten. De Nederlander had het duidelijk niet zo goed voor elkaar, aangezien er een DRS-trein achter de wereldkampioen gevormd werd tot en met plek acht. Norris viel Verstappen al een aantal keer aan, en remde hem in de vijfde ronde uit. Verstappen sloeg echter heel knap terug, terwijl hij geen DRS had, maar Norris wel. Daarbij moest Norris ook zijn meerdere erkennen in Piastri, die van het gevecht profiteerde.
De trein vooraan verloor al snel een wagonnetje: Pérez behoorde eerder tot het middenveld, en kon de zeven mannen voor zich niet bijhouden. Hij verloor een seconde per ronde ten opzichte van zijn teamgenoot, die met Piastri op de tweede plek iets meer ademruimte kreeg. Naast Pérez ontbrak het ook bij Ferrari enigszins aan snelheid, waardoor Russell zijn vierde plek kon heroveren, terwijl Hamilton Sainz ook onder druk kon zetten. De top vijf qua snelheid bestaat dus duidelijk uit de coureurs van McLaren, Mercedes, en buitenbeentje Verstappen.
In de top drie werd duidelijk dat Norris alles op alles had gezet om in de eerste ronden toe te slaan, waarbij hij een lesje geleerd had van Verstappen in Barcelona. Na de mislukte inhaalpoging kon hij het leidende duo niet bijhouden vanwege zijn oververhitte bandjes in het zeer warme Oostenrijk. Daardoor was Piastri de laatste uitdager van Verstappen, maar na zo'n tien ronden kon Piastri ook niet langer binnen DRS-afstand van de wereldkampioen blijven.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Na achttien ronden had Verstappen een voorsprong opgebouwd van ruim drie seconden, terwijl Norris weer binnen DRS van zijn teamgenoot zat. Daarachter volgde een gaatje van drie seconden tot Russell, terwijl Sainz tot buiten DRS-afstand was teruggevallen. Hamilton en Norris wisten de coureurs voor zich echter niet meer in te halen, waardoor er geen positiewisselingen meer kwamen in de punten.
Verstappen won dus met ruim vier seconden voorsprong op Piastri, met Norris als nummer drie. Russell, Sainz, Hamilton, Leclerc, en Pérez zorgden ervoor dat er slechts vier teams waren die punten pakten. Kevin Magnussen en Lance Stroll eindigden wel in de top tien, en mogen hopen op punten in de hoofdrace.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties