Verstappen pakt stormenderhand de leiding van Norris en vinkt hokje van 50ste zege aan Formule 1
Formule 1

Verstappen pakt stormenderhand de leiding van Norris en vinkt hokje van 50ste zege aan

Verstappen pakt stormenderhand de leiding van Norris en vinkt hokje van 50ste zege aan

Max Verstappen wint zijn 50ste Grand Prix in Austin tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten 2023. De Nederlander kreeg de zege niet cadeau, hij moest starten vanaf P6 en klaagde na de openingsfase over de remmen. Hoe dan ook wist Verstappen de bandenslijtage perfect te managen, waar Ferrari, Mercedes, en McLaren het lastig kregen. Lewis Hamilton voerde de druk op Verstappen op, maar moest genoegen nemen met P2. Lando Norris maakte het podium compleet. Sergio Pérez finishte op P5.

Toen de lampen uitgingen voor de Grand Prix van de Verenigde Staten 2023 was Norris ontzettend goed weg en klaar om de leiding over te nemen van Charles Leclerc. Verstappen ging via de buitenkant maar kreeg geen ruimte van Hamilton. Beide Ferrari's waren goed weg, al wist Leclerc Norris niet achter zich te houden. Oscar Piastri had ook zijn opmars gemaakt en zat achter Verstappen in de openingsfase. George Russell zat aan de buitenkant met Pérez achter hem. Carlos Sainz zag zijn kans om Leclerc in te halen, maar wist net niet voorbij te glippen. Leclerc moest verdedigen en raakte daardoor op twee seconden achterstand van de leider in de wedstrijd. Hamilton lag na de openingsfase nog steeds vierde en had Verstappen op zijn hielen, het gat was iets groter dan een seconde.

Pérez was ook bezig om zijn weg door het veld te maken en pakte in de derde ronde Ocon, en ging door naar Russell die voor hem zat op slechts zeven tienden. Met name het middenveld zat erg dicht bij elkaar en als de DRS beschikbaar werd, dan zouden er meerdere DRS-treintjes ontstaan. Hamilton was ondertussen los en aasde op Sainz. Sainz wilde echter niet opgeven en ging achter de zevenvoudig wereldkampioen aan. Veel tijd kreeg hij daar niet voor, Verstappen was namelijk onderweg en maakte van Sainz zijn volgende prooi. Het duurde slechts een bochtenreeks voordat de Nederlander dichtbij was en dus zijn inhaalactie in kon zetten. Met het ingaan van de zesde ronde lag Verstappen dus vierde.

Het leek erop dat Ferrari het al rustiger aan moest gaan doen met de banden, het gat tussen Leclerc en Norris werd namelijk ook groter. Dat betekende voor Leclerc dat hij in gevaar zat, want Hamilton was onderweg met meer grip en meer rubber en kon de Monegask zo voorbijsteken. Sainz besloot aan te haken bij Verstappen en hem in de Ferrari-sandwich te laten rijden. Pérez zat inmiddels nog klem achter Russell op P8, de Mexicaan zat 1,3 seconde achter de Mercedes-coureur. In de zevende ronde werd het gat iets groter. Tegelijkertijd werd Ocon de eerste uitvaller, de Fransman had teveel schade aan de auto na een touché met Piastri in de openingsronde. Het veld leek echter te zijn gestabiliseerd, alleen Sainz zat binnen DRS van Verstappen.

Verstappen heeft ellebogen uit in gevecht met Leclerc

Verstappen werd ondertussen groter in de spiegels van Leclerc, het gat was namelijk nog maar zeven tienden. De Ferrari-coureur had geen DRS. In de tiende ronde van de race verschoof de focus opeens naar de McLaren-coureur met racenummer 81, de Australiër reed namelijk erg langzaam en leek een probleem te hebben. Piastri ging dan ook naar binnen om de auto te parkeren, als gevolg van het incident met Ocon in de openingsronde. Meerdere coureurs gingen ook de pits in, voor hen betekende het een eerste pitstop. Ondanks dat Ferrari het ook lastig leek te hebben met de banden, waren beide coureurs nog volop bezig met de strijd met Verstappen. De Nederlander sloeg zijn slag in de eerste bocht, maar Leclerc was niet van plan om zijn plekje op te geven.

Leclerc raakte even naast de baan toen beide heren heel wijd door de bocht gingen, maar uiteindelijk verliep het gevecht zonder kleerscheuren en kon Verstappen hem inhalen. Sainz lag direct op de loer om ook een plekje te pakken, maar Leclerc wist hem achter zich te houden. Verstappen had dus even vrije lucht, het gat naar Hamilton voor hem was iets minder dan vijf seconden. De Mercedes-coureur klokte in ronde dertien de snelste ronde, maar hield nog afstand van Norris, die nog steeds de leider in de wedstrijd was. De Brit moest echter wel wat vaker in zijn spiegels kijken, Hamilton begon in te lopen op zijn landgenoot. Verstappen staakte de opmars naar Hamilton door in de zeventiende ronde een pitstop te maken. De Nederlander ging met een verse set mediums verder en kwam terug op de baan op P9.

Mercedes krijgt moeite, Norris moet leiding afstaan aan Verstappen

Na Verstappen volgden Norris, Sainz, en Pérez. Leclerc en Hamilton moesten ook nog. Norris kwam voor Verstappen de baan weer op, het gat tussen de coureurs was ongeveer vier seconden. Pérez kwam terug op P11 en pakte vlot na zijn pitstop Lance Stroll voor P10. Mercedes leek zich lekker te voelen op de mediums, Hamilton en Russell verlengden allebei hun stints met vijf ronden, waarna de 38-jarige in de eerste bocht blokkeerde. Verstappen begon in te lopen op Norris, de Nederlander verkleinde het gat naar 3,5 seconden. Norris zat op zijn beurt weer twee seconden van Russell. Hamilton ging toch eerder naar binnen, want hij verloor toch te veel tijd. De Brit kwam terug op de baan met de harde band onder de auto.

Toen Russell ook naar binnen ging, zaten er geen auto's meer tussen Verstappen en Norris. Leclerc was de nieuwe leider in de wedstrijd, al moest hij ook nog een pitstop maken. Het gat tussen Verstappen en Norris was inmiddels 2,7 seconden. McLaren was op de boordradio druk bezig met bedenken of Verstappen nog een stop zou gaan maken of niet, en leek te hinten op en eventuele eenstopper voor Norris zelf. Volgens de Britse renstal ging het betreffende de zege om de twee heren. Verstappen liep dan ook heel gauw in, zo halverwege de race zat de Nederlander binnen een seconde. Verstappen kwam van ver bij het opkomen van het rechte stuk en remde ontzettend laat in en pakte de leiding over van Norris. Norris vocht nog even terug, maar Verstappen was er al voorbij.

Race van bandenslijtage naar de vlag voor Ferrari en Mercedes

De Brit probeerde nog bij Verstappen te blijven, maar het gat werd al gauw een seconde. Hamilton, die op P3 reed, wist het gat van zeven seconden terug te brengen naar 4,5. Er waren inmiddels nog 23 ronden te gaan, en dus was het de vraag wanner Verstappen zijn tweede stop ging maken. Die vraag werd nog niet beantwoord, want Norris ging eerst naar binnen in ronde 35 om met een nieuwe set harde banden verder te gaan. Norris kwam als zesde terug op de baan. Verstappen reageerde daarop en pakte ook de harde band en kwam voor de neus van Norris weer de baan op. De drievoudig wereldkampioen zat gebeiteld, want Leclerc had ook niet veel pace meer in de harde band zitten en Hamilton maakte de weg vrij door in ronde 39 zijn tweede stop te maken. Leclerc werd ook slachtoffer van een inhaalactie van Norris, en dus zaten de twee coureurs weer achter elkaar.

Het gat tussen de Red Bull-coureur en de McLaren-coureur was iets meer dan een seconde, maar begon al snel op te lopen naar 1,6 seconde. Hamilton was bezig om nog dichter bij Leclerc te komen, het verschil was zo'n vier seconden. Met nog vijftien rondes te gaan leek het gevecht om P3 plaats te vinden tussen Leclerc en Hamilton. Het duurde dan ook niet lang totdat Hamilton aan kwam kloppen bij de Ferrari-coureur. Op het rechte stuk zat hij heel dichtbij Leclerc, en voor de bocht wist hij de Monegask al in te halen. Hamilton kon nu door naar Norris, die nog 3,6 seconden voorsprong had. Terwijl de focus op het voorveld lag, reed Lance Stroll een goede race in het middenveld. De Canadees was gestart vanuit de pitstraat, maar pakte zojuist P10. Zodra het moment van spanning voorbij was schoof de aandacht naar de heren op P2 en P3, Hamilton was namelijk bezig om Norris binnen te hengelen.

Norris verdedigde echter hard en smeet de deur dicht op het rechte stuk naar de eerste bocht, maar het was niet genoeg om Hamilton achter zich te houden. Hamilton zat vervolgens nog iets meer dan vijf seconden achter Verstappen. Er waren nog zeven ronden te gaan, dus werd Hamilton door zijn engineer aangemoedigd om een poging te gaan doen. Terwijl Hamilton bezig was om het gat dicht te rijden besloot Ferrari om Sainz een poging te laten doen om richting Norris te rijden. Leclerc reed voor de Spanjaard, maar werd verzocht om zijn teamgenoot voorbij te laten. Daar was Leclerc het echter niet mee eens, maar daar zouden ze na de race wel over praten. Sainz liep echter snel uit, namelijk met twee seconden.

Hamilton voert de druk op, Verstappen snoert engineer de mond

Het gat tussen Verstappen en Hamilton werd niet veel kleiner, Verstappen gaf antwoord op de snellere rondes van Hamilton en hield het gat stabiel op vijf seconden. Pas in de laatste drie rondes verkleinde het gat naar 3,6 seconden. Sainz deed nog een poging om op Norris te jagen, maar dat verschil leek nog te groot te zijn om goed te maken in de slotfase van de race. Verstappen vereiste complete stilte op de boordradio, hij stond onder druk van de zevenvoudig wereldkampioen en vocht met problemen met de remmen. Het gat werd nog een seconde kleiner, maar het leek erop dat Verstappen genoeg over zou hebben om als eerste over de finish te komen. In de laatste ronde dook Hamilton onder de twee seconden van Verstappen en dus werd de run naar de vlag nog even spannend. De Nederlander kwam hoe dan ook als eerste over de streep en sleepte zijn 50ste overwinning binnen.

Uitslag Grand Prix van de Verenigde Staten 2023

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws