Jolyon Palmer heeft het raceweekend van Red Bull Racing geanalyseerd. De voormalig Formule 1-coureur zag dat het vanaf het eerste moment misging voor Max Verstappen en Sergio Pérez, en de Brit kan zich vinden in de uitleg van het team over waarom het fout ging in Singapore. Tegelijkertijd is Palmer ook kritisch op Verstappen, die volgens de analist een duidelijke straf ontliep vanwege een inconsistente keuze van de FIA.
Vanaf de eerste vrije training ging het mis voor Red Bull. Verstappen en Pérez hadden heel veel moeite met de RB19. Dat resulteerde uiteindelijk in een uitschakeling voor beide coureurs in Q2. 'Je kan in de data zien dat Verstappen constant bezig is om te corrigeren, terwijl Sainz heel rustig kan sturen', merkt Palmer op in zijn analyse voor F1TV, waarbij hij de data van Verstappen en Carlos Sainz naast elkaar heeft gelegd. 'Je ziet het in bocht 3 en in bocht 5 heel duidelijk, want vooral de eerste sector was echt heel erg slecht. De rest van de ronde was het ook niet veel beter. Er was gewoon geen grip aan de achterzijde van die Red Bull.'
'Hierdoor is de spin van Pérez aan het einde van Q2 wel te verklaren', vervolgt de oud-coureur. Palmer vergelijkt vervolgens de ronde van Verstappen met de ronde van Liam Lawson in Q2. De Nieuw-Zeelander was eigenhandig verantwoordelijk voor de uitschakeling van de Red Bull-coureur. 'En dat in een AlphaTauri die niet bepaald bekendstaat om zijn goede downforce. Je kan echter zien dat het sturen voor Lawson echt een stuk makkelijker gaat in vergelijking met Verstappen. Hij moet echt vechten met de auto. Als je veel moet corrigeren, ben je langzamer en worden je banden te warm, waardoor je nog langzamer gaat. Het is een sneeuwbaleffect.'
'Red Bull verloor het werkvenster en vond deze niet meer terug'
Christian Horner was duidelijk in zijn analyse over het weekend. De technische richtlijnen van de FIA hadden niets te maken met de mindere performance. De afstelling van de auto was simpelweg het gehele weekend niet ideaal. 'Vanwege de hobbels in Singapore moest de rijhoogte omhoog en daardoor verloor het team zijn aero-platform. Dan verliest de auto ook een deel van het grondeffect, wat er normaliter voor zorgt dat die auto aan het asfalt plakt en zo veel downforce genereert. Red Bull is gewoon het werkvenster verloren en heeft dit nooit meer teruggevonden.'
De omstandigheden van het weekend in Singapore spraken volgens Palmer ook niet in het voordeel van Red Bull. De eerste en derde trainingssessie worden nog met daglicht verreden, terwijl de derde vrije training en de kwalificatie in het donker plaatsvinden. Dit heeft effect op het niveau van grip rondom het Marina Bay Street Circuit. 'Red Bull zat in het werkvenster als de grip wat lager lag, maar dat is ook de reden waarom de auto over het circuit gleed in de kwalificatie, toen de het niveau van grip heel erg hoog was.
Tekst gaat verder onder de foto.
Palmer zag Verstappen mazzelen
Verstappen was uiteraard niet te spreken over de prestatie in de kwalificatie. Palmer denkt echter dat de Nederlander ook mazzelde. De Red Bull-coureur had drie onderzoeken aan zijn broek hangen. Verstappen werd niet bestraft, waar Palmer niets van begrijpt als hij kijkt naar het incident met Yuki Tsunoda. 'Veel duidelijker in de weg rijden bestaat eigenlijk niet. Het was allemaal zo onnodig van Verstappen. AlphaTauri stuurde geen vertegenwoordiger naar de stewards, maar dat had ook niet nodig hoeven zijn. Dit moet een straf opleveren. Dit was echt heel inconsistent van de FIA. Verstappen mag echt blij zijn dat hij als elfde mocht starten.'
Zege niet mogelijk voor Verstappen
De race pace van de Red Bull bleek uiteindelijk prima te zijn. Beide coureurs begonnen de Grand Prix op de hards met de hoop dat er ofwel een vroege of een late safetycar zou komen. 'Het was een logische keuze van Red Bull, want het team hoopte gedurende race om in vrije lucht te rijden. Door de timing van de safetycar gebeurde dit niet, terwijl andere teams tegelijkertijd een gratis pitstop konden maken. Dan gaat het gewoon op twee manieren fout voor Red Bull.'
Verstappen reed even op de tweede plek, maar werd daarna voorbij gestoken door meerdere coureurs. De banden van de de RB19 waren helemaal versleten toen de coureur in ronde 40 naar binnen kwam. Twee ronden later werd de virtual safetycar echter ingezet vanwege een stilgevallen Esteban Ocon, maar een andere keuze van Red Bull had de Nederlander niet geholpen. 'Als Verstappen naar binnen gehaald werd tijdens de virtual safetycar, dan was het gat naar de leiders alsnog te groot geweest. Het team was gewoon te ongelukkig met die eerste safetycar. Als je als elfde en dertiende mag starten in Singapore, dan weet je dat het niet makkelijk wordt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties