Sergio Pérez tekende voor de Grand Prix van Canada een nieuw contract bij het team van Red Bull Racing. Daarmee wordt ook de samenwerking met Max Verstappen verlengd; een samenwerking die in de afgelopen jaren zeer succesvol is gebleken. Na de race op het Circuit Gilles Villeneuve staat de teller van het duo Verstappen en Pérez op 75 Grands Prix. Als iedereen zich aan zijn contract houdt en niet vroegtijdig de deur gewezen wordt, zullen de Red Bull-mannen volgend jaar samen een record verbreken.
Aan het einde van het 2020-seizoen pikte Red Bull Pérez op, aangezien de coureur moest vertrekken bij Racing Point, het team dat nu Aston Martin is. De Mexicaan wist de Grand Prix van Sakhir 2020 nog op miraculeuze wijze te winnen, maar het was niet voldoende om Lawrence Stroll te overtuigen om zijn zoon Lance Stroll te laten vertrekken. Christian Horner bood de man uit Guadalajara een helpende hand en wees Pérez aan als de vervanger van Alexander Albon.
Destijds was het niet in te beelden dat Pérez geen zitje zou verdienen, aangezien de coureur zijn meerwaarde bij Racing Point wist te bewijzen. Nu worden er echter vraagtekens gezet bij de keuze van Red Bull. Pérez presteert in de ogen van een groot deel van de Formule 1-wereld niet naar behoren en de Oostenrijkse renstal leek met de huidige staat van de rijdersmarkt een hoop opties te hebben. De deur is echter gesloten voor coureurs als Carlos Sainz, Yuki Tsunoda en Liam Lawson. Red Bull kan zich dus richten op het verbreken van nog een record.
Dat record staat momenteel op naam van Michael Schumacher en Rubens Barrichello. Van 2000 tot en met 2005 waren zij het rijdersduo van het dominante Ferrari. De twee rijders waren 104 races teamgenoten. Dit record kan niet dit seizoen gebroken worden door Verstappen en Pérez, maar de Grand Prix van Nederland in 2025 kan een heugelijke dag worden voor het Red Bull-duo. Verstappen kan voor de vijfde keer op rij (mits hij ook dit jaar wint) zijn thuisrace winnen en hij zal dan 105 races naast Pérez hebben gereden.
Lees ook
Marko vindt dat Red Bull niet het beste rijdersduo heeft: 'Zij zijn hongerig en werken goed samen'
Doornbos deelt: 'Red Bull komt daar ook weer met een groot upgradepakket'
Verstappen en Pérez hebben oud-Red Bull-duo in het vizier
Met 75 races is het duo Verstappen en Pérez de langste samenwerking van de huidige Formule 1-grid. Dit record hadden de Red Bull-coureurs kunnen delen met Charles Leclerc en Carlos Sainz, het Ferrari-duo dat aan het einde van het jaar uit elkaar wordt gehaald. De Ferrari-rijders staan namelijk op 74 gezamenlijke Grands Prix. Sainz miste dit seizoen de Grand Prix van Saoedi-Arabië door een blindedarmontsteking, waardoor Leclerc voor één race Oliver Bearman als teamgenoot had.
Verstappen en Pérez zijn in de eerste negen races van dit seizoen de top tien van langste rijdersduo's binnengekomen en dit jaar zullen de Red Bull-mannen doorstoten tot de vijfde plek. Met negentig Grands Prix als teamgenoten komen Verstappen en Pérez aan het begin van 2025 dicht bij het langstzittende Red Bull-duo. Sebastian Vettel en Mark Webber representeerden van 2009 tot en met 2013 de Oostenrijkse renstal op de baan. Hoewel Verstappen en Pérez waarschijnlijk langer zullen samenwerken, wordt het niet meer zo spannend in de Red Bull-garage als in de eerste dominante periode van de regerend constructeurskampioen.
Het rommelt al een tijdje achter de schermen bij Red Bull, maar Horner en Helmut Marko zullen blij zijn dat het in de garages rustig is. Enkele capriolen van de toen nog jonge Vettel schoten in het verkeerde keelgat bij Webber. Vooral de fameuze Multi 21-controverse staat in het geheugen gegrift van menig Formule 1-liefhebber. Tijdens de Grand Prix van Maleisië in 2013 was het de bedoeling dat Webber de race zou winnen, aangezien Vettel hem niet mocht aanvallen. De Duitser negeerde deze opdracht en nam het heft in eigen handen. De man uit Heppenheim haalde zijn teamgenoot in en won de race, wat voor fameuze beelden zorgde in de cooldown room.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Hoe succesvol is het huidige Red Bull-duo?
Na dit seizoen naderen Verstappen en Pérez niet alleen enkele legendarische koppels, maar hebben ze er ook een paar gepasseerd. Het meest bekende duo is uiteraard de combinatie van Lewis Hamilton en Nico Rosberg, die het zowaar wisten te presteren om nog meer controverse te veroorzaken bij Mercedes dan Vettel en Webber bij Red Bull. Desondanks waren het allebei zeer succesvolle duo's. Dat geldt uiteraard ook voor de meeste duo's die het langst samenwerkten.
Op nummer één staat dus de combinatie van Schumacher en Barrichello. Hamilton en Valtteri Bottas bij Mercedes (honderd races), Mika Häkkinen en David Coulthard bij McLaren (99 races), Vettel en Webber bij Red Bull (94 races), Vettel en Kimi Räikkönen bij Ferrari (81 races), en Hamilton en Rosberg bij Mercedes (78 races) maken de huidige top zes compleet. Alleen het duo Vettel en Räikkönen wist geen wereldtitel te winnen.
De tekst gaat verder onder de tabel.
*Laatste titels werden behaald na het bereiken van 75 races als teamgenoten.
Doordat Verstappen de meest dominante statistieken heeft weten neer te zetten in de afgelopen drieënhalf jaar staat het Red Bull-duo er goed voor in de bovenstaande tabel. Ondanks de vijftig zeges van de Nederlander heeft de huidig constructeurskampioen niet het beste rijdersduo als het op aantal podiums aankomt. Die titel gaat naar Hamilton en Bottas, die in 75 races maar liefst 104 keer op het podium stonden. Het voormalig Mercedes-duo wordt op de hielen gevolgd door Schumacher en Barrichello, die 101 podiums op hun naam schreven.
Räikkönen komt het slechtste uit deze tabel. De enkelvoudig wereldkampioen maakte zelf al duidelijk dat zijn gloriedagen achter hem lagen door aan te geven dat de Formule 1 vooral een hobby was. De coureur pakte in zijn eerste 75 races naast Vettel nul overwinningen en 23 podiums. De Fin pakte nog wel één zege bij Ferrari voordat hij naar Alfa Romeo verhuisde, hij won namelijk de Grand Prix van de Verenigde Staten. Dit was echter race nummer 78 naast Vettel, waardoor deze niet meegeteld wordt. De slechtste statistieken van een kampioensduo komen op naam van Häkkinen en Coulthard.
De nummers twee van Mercedes en Ferrari
In verhouding zijn de slechtste statistieken echter voor Pérez. De coureur van Red Bull heeft twee seizoenen kunnen genieten van een dominante auto. Hiermee zit de Mexicaan in hetzelfde schuitje als Barrichello, Bottas en Rosberg. De statistieken die de laatstgenoemde heeft weten neer te zetten zijn voor de andere coureurs allemaal ontastbaar. In 2016 eiste de Duitser immers de hoofdrol bij Mercedes op door de eerste zes races te winnen. Uiteindelijk ging Rosberg er ook met de titel vandoor in zijn 78e race naast Hamilton, waarna de enkelvoudig wereldkampioen ook zijn afscheid aankondigde.
Barrichello, Bottas en Pérez waren in de eerste 75 races naast hun teamgenoten wel de duidelijke nummer twee. Barrichello moest zich zien te meten met de ongekende kracht van Schumacher bij Ferrari. De toenmalig tweevoudig wereldkampioen was al een paar jaar bezig om Ferrari naar zijn hand te zetten en een kampioensteam te smeden. Dat wierp zijn vruchten af vanaf het 2000-seizoen, precies het moment dat Barrichello instapte bij de Scuderia.
Lees ook
Internationale media zien Verstappen weer aan de top: 'Waren vergeten dat hij niet te stoppen was'
Horner snapt dat Verstappen met vuist op tafel slaat: 'Hij spreekt het uit, hij is veeleisend'
Dat leverde zeker mooie momenten op voor de Braziliaan, zoals zijn eerste overwinning tijdens de Grand Prix van Duitsland in 2000. Desondanks keek hij vooral tegen de achtervleugel van Schumacher aan. Er was geen houden aan met Schumacher en Ferrari. De Duitser wist in 2002 zelfs elke race op het podium te finishen. Dat waren de statistieken waar Barrichello tegenop moest boksen. Desondanks was hij met zeven overwinningen en 43 podiums een uitstekende wingman voor Schumacher.
De titel wingman geldt zeker ook voor Bottas. De Finse coureur kon niet op tegen de consistentie van Hamilton, ondanks dat hij in de kwalificatie vaak zijn snelheid liet zien. In de races kreeg de toenmalige Mercedes-coureur vaak genoeg het berichtje 'Valtteri, it's James'. Dat betekende dat hij aan de kant moest voor Hamilton. Desondanks was Bottas met zijn contributie mogelijk wel de beste wingman die Hamilton zich kon wensen. Met negen zeges en 46 podiums spreken de statistieken in ieder geval in het voordeel van de Stake-coureur.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Pérez een eeuwige nummer twee naast Verstappen
Verstappen zal Pérez nog altijd dankbaar zijn voor zijn verdedigende acties op 12 december 2021. Mede dankzij de Mexicaan kon Verstappen toen zijn eerste wereldtitel winnen. De rest van het seizoen was echter enigszins kleurloos voor Pérez, die nog moest wennen aan de Red Bull-bolide. De man uit Guadalajara stond immers maar vijf keer op het podium in 2021 en kon zijn teamgenoot dan ook amper hulp bieden in de strijd tegen Hamilton. Betere jaren moesten volgen, maar het werd maar marginaal beter.
Pérez was er zelf van overtuigd dat hij Verstappen kon verslaan. Dat bleken echter waanideeën te zijn. Waar Verstappen in 2022 en 2023 fluitend 34 Grands Prix op zijn naam schreef, bleef Pérez vaak ver achter. In 2022 ging het wel beter voor Pérez met twee overwinningen en elf podiums, maar hij moest Leclerc nog voor laten in het coureursklassement. In 2023 maakte hij het eerste één-tweetje voor Red Bull wel compleet, maar het ging de Mexicaan absoluut niet voor de wind.
Met twee overwinningen en twee tweede plekken begon het seizoen nog heel goed. Waar Verstappen echter race na race bleef winnen, verdween de vorm bij Pérez. Vooral de kwalificaties leverden problemen op voor de Red Bull-rijder. Dat leverde in sommige gevallen nog wel een podium op, maar de Mexicaan was ook vaak genoeg niet op het podium te vinden. Ook nu lijkt de vorm, na een prima start, weg bij Pérez. Het contract heeft hij op zak, maar hij lijkt nog een tandje bij te moeten zetten om zijn team opnieuw aan een titel te helpen, aangezien de andere teams dichterbij komen. De vraag is dan ook: gaan Verstappen en Pérez de 105 races halen in Zandvoort in 2025 of wordt Pérez vroegtijdig de deur gewezen?
Er is ook nog een andere manier waarop het duo het record van Schumacher en Barrichello niet zal verbreken, al lijken de geruchten nu wat te gaan liggen. Verstappen werd de afgelopen maanden meermaals in verband gebracht met een overstap naar Mercedes. Beide partijen lijken aan te hebben gegeven dat een dergelijke overstap niet aan de orde is, ondanks dat Toto Wolff nadrukkelijk flirtte met het idee. Voorlopig lijkt de Nederlander echter zijn contract, dat loopt tot en met het einde van 2028, uit te zitten bij Red Bull.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties