Max Verstappen is zeer te spreken over zijn P2-finish tijdens de Grand Prix van Rusland. De Limburger startte de race achteraan, maar kon door een chaotische sessie met een regenbui terugvechten naar het podium. Lewis Hamilton won de race, maar Verstappen is vooral blij met het damage control.
Een aantal rondes voor het einde van de race begon het ineens te regenen, een grote verrassing voor de Formule 1-teams. Meerdere coureurs, waaronder Verstappen en Hamilton, maakten al snel de keuze voor de intermediates. 'Het was best lastig om toen al over te stappen, maar het was gewoon te glad', zegt de Nederlander in gesprek met Sky Sports.
'Het was het juiste moment om een pitstop te maken, één rondje eerder en we hadden de intermediates vernield.' Hamilton leidt het wereldkampioenschap na zijn overwinning in Sochi, maar Verstappen is enorm blij met zijn resultaat. 'Van laatste naar tweede, dat is heel, héél goed. De race was ook niet makkelijk, inhalen was heel lastig. Gelukkig hielp de regen met het laatste sprongetje.'
Verstappen blij met tactische keuze Red Bull
Na een gridstraf die Verstappen opgelegd kreeg door zijn crash met Hamilton tijdens de Grand Prix van Italië werd uiteindelijk besloten om een motorwissel te doen bij de Nederlander, een geslaagde tactische keuze. 'Met de gridstraf maar één plaats verliezen, dat is niet zo slecht', vindt Verstappen. 'Toen ik vanmorgen wakker werd, had ik dit resultaat echt niet verwacht.'
De sleutel tot succes was volgens Verstappen 'uit de problemen blijven' tijdens de GP van Rusland. 'En dat hebben we prima gemanaged. De juiste call om voor de intermediates te gaan, werkte heel goed.' Verstappen en Hamilton staan na de chaotische Russische GP slechts drie WK-punten uit elkaar, in het voordeel van de Brit.
Mediums werkten niet mee voor Verstappen
Iets wat Verstappen niet blij mee was, was de bandenslijtage. Zowel de harde als de mediumbanden gingen er volgens de Nederlander te snel aan: 'Ik ging natuurlijk vroeg naar mediums. Daardoor was het erg lastig naar het einde. Ik wilde in eerste instantie nog doorgaan op de harde banden, maar die hielden het ook al niet vol. Toen moesten we te vroeg naar de mediums, waardoor je nooit meer kon pushen.'
Het zorgde voor grote problemen met de wegligging van de RB16B volgens Verstappen: 'In alle bochten stuurde de auto gewoon niet meer in. Dan verlies je enorm veel tijd.' Toch denkt de 23-jarige dat het maximaal haalbare resultaat is behaald in Rusland, met of zonder de gridstraf: 'Als ik vooraan had gestart, was dit ook het maximale. We hebben niks verloren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties