Amper een week nadat Alpine-coureur Esteban Ocon een crash met teamgenoot Pierre Gasly veroorzaakte, hebben de coureur en het team bekend gemaakt dat hun wegen aan het einde van het seizoen zullen scheiden. Daarmee komt voor Ocon een einde aan een carrière van vijf jaar bij de Franse renstal. In zijn verklaring heeft Ocon laten weten dat hij 'binnenkort' meer zal laten weten over zijn plannen voor de toekomst. Ondertussen wordt er al druk gespeculeerd.
De crash gebeurde tijdens de Grand Prix van Monaco. Het stratencircuit staat erom bekend dat er weinig ruimte is om in te halen. Toch dacht Ocon zijn teamgenoot aan de binnenkant te kunnen inhalen waarbij hij over de auto van Gasly stuiterde. Beide auto's raakten flink beschadigd en Ocon kon zijn race niet vervolgen. Teambaas Bruno Famin zei onmiddellijk dat er consequenties zouden worden verbonden aan de actie van Ocon die vandaag duidelijk zijn geworden. Welke renstal de Fransman nu een contract zou willen aanbieden blijft de vraag. Wel hadden er al een paar teams hun pijlen op Ocon gericht.
Funest voor de toekomst
Twee verslaggevers die zich luid en duidelijk hebben uitgesproken over hoe zij de toekomst van Ocon voor zich zien, zijn Martin Brundle en Lawrence Barretto. Brundle sprak zich na de Grand Prix van Monaco al uit over hoe hij de toekomst van Ocon voor zich ziet. Dat was niet bepaald rooskleurig.
Aan SkySports vertelde de voormalig F1-coureur over Ocon dat er in principe niets mis is met hoe hij rijdt. 'Maar de geschiedenis leert ons dat hij nogal irrationeel kan handelen in een race, zeker in gevecht met zijn teamgenoten', zei hij. 'Oud-teammaten Sergio Pérez en Fernando Alonso hebben hem al eens verweten dat hij agressief rijdt en te veel contact opzoekt. Nu doet Pierre Gasly hetzelfde.'
Volgens Brundle zou dit soort gedrag funest zijn voor kansen bij een topteam. 'De topteams zullen dat soort gedrag niet tolereren. Hij maakt geen schijn van kans.' Maar daar blijft het niet bij, want de Brit deed daar nog een schepje bovenop. 'Misschien dat er zelfs géén teams zijn die op hem zitten te wachten. Een coureur vertegenwoordigt honderden mensen en honderden miljoenen aan investeringsgeld. Dan kun je niet zomaar je teammaat aanvallen.'
Terug op de grid in 2025
Barretto, verslaggever voor F1.com, schat de toekomst van de 27-jarige coureur totaal anders in. Na de aankondiging vanuit Alpine, deelde de Brit zijn verwachtingen van wat er nu te wachten staat voor Ocon. Als het aan Barretto ligt, hoeft Ocon zich helemaal niet druk te maken over of hij volgend jaar weer op de grid te vinden is. Het kan volgens Barretto namelijk niet anders.
Met name het Sauber/Audi-team zou grote interesse hebben in de Fransman. 'Beiden zijn erop uit om een racewinnaar met Ocon's immense ervaring binnen te halen. Op die manier willen ze zoden aan de dijk zetten en vanaf het eerste moment een sterk middenveld team worden.' De resultaten van Ocon liegen er over het algemeen niet om. 'Dit jaar is Ocon sterker dan zijn teamgenoot Gasly. In de afgelopen jaren heeft hij ook een paar prestaties geleverd die eruit sprongen, zoals zijn raceoverwinning in Hongarije in 2021 en een schitterend podium dankzij een briljante kwalificatie in Monaco vorig jaar.'
Volgens Barretto maakt de moeizame verstandhouding met zijn teamgenoot niet al te veel uit. 'Al heeft hij een geschiedenis van een uitdagende en gespannen tijd met zijn teamgenoot, kun je niet ontkennen dat hij snel kan zijn en de klus kan klaren.' Vandaar dat volgens de Britse verslaggevers de gesprekken met Haas en Sauber/Audi gewoon doorgaan. 'In geval van de eerste zal hij met Bottas moeten gaan vechten om een stoeltje. In geval van de tweede, moet hij afwachten of Sainz wel of niet toehapt. In elk geval staat hij er goed voor om zijn plaats op de grid in 2025 te behouden, ook al is dat in een nieuwe omgeving.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties