Eindelijk is het zover, de eerste kennismaking met het Miami International Autodrome voor de coureurs is aldaar. Na veel testronden in de simulator hebben de coureurs het hagelnieuwe stratencircuit in hun auto's kunnen leren kennen. Op de gloednieuwe baan was het Charles Leclerc die de snelste tijd reed, in een sessie die gekenmerkt werd door drukte op de baan. Verstappen eindigde op P3.
Zoals wel vaker op een baan die onbekend is voor de coureurs, ging vrijwel iedereen direct naar buiten om kilometers te maken en dus data te verzamelen. Op het Miami International Autodrome worden complexe stukken afgewisseld met lange rechte stukken waarbij topsnelheid een grote rol zal spelen, dus voor de teams ligt er een uitdaging om een balans te vinden in de afstelling.
In het begin van de training werd nog maar eens duidelijk dat de baan nog erg vers was, want het gloednieuwe circuit bleek spekglad. Op meerdere plaatsen op de baan waren coureurs aan het glijden, waarbij onder andere Leclerc en Tsunoda in een spin terecht kwamen, terwijl ook Verstappen en Pierre Gasly aan het glijden waren op de baan. De Nederlander raakte daarbij de muur, maar schade leek er niet te zijn.
Het smalle gedeelte van de baan zorgde meer dan eens voor problemen. Zo werd Carlos Sainz opgehouden door Mick Schumacher en was hij daar absoluut niet gelukkig mee. Ook de kerbstones zorgden meer dan eens voor een spannende situatie, want verschillende coureurs gingen er te hard overheen, waardoor hun auto bijna de muur in sprong. Tot daadwerkelijk ongelukken leidde het echter niet.
Verstappen ongelukkig, maar wel snel
Halverwege de eerste vrije training is het Ferrari dat de eerste twee posities in handen heeft, maar het blijft stuivertje wisselen vooraan. De grip op de baan komt er meer en meer en dit is ook terug te zien in de rondetijden. Verstappen toonde zich minder gelukkig, daar hij naar binnen moest komen omdat zijn banden te warm werden. Op een nieuwe baan is het juist belangrijk meters te maken en dus was de Nederlander niet blij.
Sowieso leek het niet de meest gelukkige training voor Verstappen. Met nog een kwartier op de klok had de Limburger pas 9 ronden op de teller staan, en leek hij problemen te hebben na lang binnen te hebben gestaan. Er werd flink gesleuteld aan de bolide van de wereldkampioen, maar het leek effect te hebben, want bij zijn eerste snelle ronde na zijn lange tijd in de pitstraat reed hij direct de snelste tijd.
Eerste rode vlag van het weekend een feit
Met nog 25 minuten op de klok was het Valtteri Bottas die voor de eerste rode vlag van het weekend zorgde. In bocht 7 was het de Fin die iets te wijd uitkwam, waardoor hij op de kerb terecht kwam waarna zijn bolide de grip verloor en hij achterwaarts de muur in knalde. Voor Bottas niet prettig, want hiermee verliest hij kostbare tijd om data te verzamelen en het gevoel te krijgen op het nieuwe circuit.
Nadat de sessie weer werd hervat was het Sainz die er bijna voor zorgde dat er direct weer een nieuwe rode vlag kwam. De Spanjaard spinde weg en miste ternauwernood de muur aan de andere kant van de baan. De Ferrari-coureur kon dus wel verder, maar moest vanwege het harde remmen wel een setje banden weggooien, nadat hij een band lek heeft geremd.
Russell en Albon sterk
Het waren wederom George Russell en Alexander Albon die een sterke training reden. De Brit en de Thai maken dit hele seizoen al indruk en tonen zich tijdens de eerste sessie in Miami wederom goed. Russell sloot de training af met de tweede tijd, Albon eindige op P7, in een sessie waarin Leclerc met zijn Ferrari de snelste bleek. Verstappen moet het doen met de derde tijd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties