Verslag VT1 | Hamilton bovenaan in Monaco, Verstappen met opstartproblemen op P11 Formule 1
Formule 1

Verslag VT1 | Hamilton bovenaan in Monaco, Verstappen met opstartproblemen op P11

Verslag VT1 | Hamilton bovenaan in Monaco, Verstappen met opstartproblemen op P11

Lewis Hamilton heeft verrassend de snelste tijd neergezet in de eerste vrije training in Monaco. De Brit bleef Oscar Piastri, George Russell, en Lando Norris voor in een sessie die met enkele regendruppels eindigde. Charles Leclerc maakte op P5 op mediumbanden de sterkste indruk. Ook de Red Bull Racing-coureurs reden niet op de zachtste banden. Dat leverde Max Verstappen de elfde tijd op, voor teamgenoot Sergio Pérez. Verstappen had een lastige eerste trainingssessie.

Monaco draait om het zachte rubber. Dat betekent dat Pirelli de zachtste bandencompounds mee heeft genomen naar het prinsdom: de C3s, de C4s, en de C5s. Van de harde banden is hooguit één setje nodig tijdens de race, en daarom kozen veel teams ervoor om het weekend te openen met het andere setje harde banden. Twee coureurs vormden hier een uitzondering op: Verstappen en Oscar Piastri gingen al met de mediumbanden op pad, de C4s.

Omdat die zachtere banden sneller op temperatuur komen, stonden Piastri en Verstappen na de eerste pogingen dan ook op één en twee. De bandentemperatuur moet echter langzaam opgebouwd worden op beide compounds, waardoor iedereen in de tweede snelle ronde alweer één tot twee seconden sneller ging. Thuisheld Charles Leclerc schoot naar 1:15,9, waarna Verstappen met zijn mediumbanden het stokje overnam met een 1:15,6.

Leclerc opent als snelste

Toen de harde banden op temperatuur waren gekomen, nam Leclerc de eerste plek weer over met een 1:14,5. Hij bleef daarmee McLaren-coureurs Piastri en Lando Norris voor, met Verstappen op de vierde plek na tien minuten. De Ferrari's versnelden verder: Leclerc scherpte zijn eigen tijd tot 1:14,2 aan, waarna Carlos Sainz P2 innam. Verstappen was de eerste coureur met een 1:13, en was enkele honderdsten sneller dan Leclerc bij zijn volgende tijdsverbetering. Bij zijn snelste ronde was Verstappen de eerste coureur van het weekend die de muur schampte in de zwembadchicane, maar zonder schade. De Limburger zocht daarna de pitstraat op.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Na zo'n twintig minuten meldde Norris zich ook voor het eerst bovenaan de tijdenlijst, maar Leclerc liet de Brit daar niet lang van genieten, en scherpte de toptijd flink aan naar 1:13,3. Sainz sloot wederom aan op de tweede plek, voor de verrassend sterke Yuki Tsunoda en daarachter Norris en Verstappen. In de achterhoede vonden we onder andere Mercedes en Alpine terug. Bij Mercedes kregen de coureurs de harde banden niet op temperatuur, terwijl Pierre Gasly vermogen miste, nog meer dan anders zelfs. De Fransman moest het grootste deel van de sessie uitzitten.

Steeds meer coureurs wisselden naar de mediumbanden. Halverwege leverde dit Leclerc, Hamilton, en Verstappen in de top drie op, voor Sainz, Tsunoda, en Russell. Daarbij hadden de Ferrari-mannen alleen nog maar op de harde banden gereden, waarbij Leclerc zeer comfortabel leek. Datzelfde kon niet voor Verstappen gezegd worden: de wereldkampioen kuste de muur met regelmaat en klaagde over de bestuurbaarheid van de RB20.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Wissel naar het zachtste rubber

Mercedes was het eerste team dat met beide coureurs een poging deed op de C5-banden. Daarmee kregen de coureurs de banden wel op temperatuur, en dat leverde George Russell met een 1:12,2 de snelste tijd van de sessie op, voor Hamilton, Piastri en Tsunoda, eveneens op de zachtste banden. De banden gaan in Monaco meer dan één ronde mee, en daardoor regende het tijdsverbeteringen. Piastri nam het stokje van Russell over met een 1:12,1, waarbij hij ook de muur kuste in de zwembadchicane.

Ferrari had een afwijkend plan, en stapte over van de harde banden naar de mediumbanden. Het Italiaanse team kwam dus op een compound harder in actie dan de rest, maar dat weerhield Leclerc er niet van om toch weer de derde tijd neer te zetten, op twee tienden van snelste man Piastri. De Monegask mag op basis van de eerste vrije training duidelijk met vertrouwen uitkijken naar de rest van het weekend.

Voor het weekend werden McLaren en Red Bull als grootste concurrenten gezien voor Ferrari, maar met een kwartier op de klok was het Mercedes-coureur Hamilton die de beste tijd overnam van Piastri. Mercedes heeft dit jaar vaker goede vrijdagen gehad, maar dat had vaak met de motorinstellingen te maken, en die zijn in Monaco minder belangrijk. Vlak nadat Hamilton de snelste tijd pakte, raakte Zhou Guanyu de muur in bocht 1. De Chinees liep geen zware schade op, maar verloor stukken van zijn voorvleugel, waar Leclerc overheen reed. Die onderdelen op de baan zorgden voor de eerste rode vlag.

Red Bull reed de hele sessie op mediumbanden en waagde zich dus ook niet aan pogingen voor de toptijden. Op de mediumbanden kwam Verstappen echter wel flink tekort ten opzicht van Leclerc, de snelste man op de mediumbanden. De Monegask was zes tienden sneller dan zijn leeftijdsgenoot, dus na de eerste vrije training weet Red Bull dat er wederom het nodige werk aan de winkel is.

De sessie werd afgesloten met vier Mercedes-motoren in de top vier. Hamilton bleef Piastri voor, en Russell bleef Norris voor. Leclerc was op P5 dus de vreemde eend in de bijt met de mediumbanden, voor de coureurs van Aston Martin en Visa Cash App RB. Daarachter volgden Sainz (tiende), Verstappen (elfde), en Pérez (twaalfde) pas in de middenmoot met de mediums. De sessie eindigde met wat regendruppels, en voor de tweede vrije training is er kans op meer regen.

Uitslag eerste vrije training GP Monaco

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws