Max Verstappen is in Qatar wereldkampioen geworden! De Nederlander kwam als tweede over de streep, waarmee hij zijn concurrentie op onoverbrugbare achterstand heeft gezet in het kampioenschap. McLaren-coureur Oscar Piastri won de race, een knappe prestatie van de 22-jarige debutant. Lando Norris maakte de top drie compleet na een zwakke start. Sergio Pérez viel halverwege de race uit na een incident met Esteban Ocon en Nico Hülkenberg, waardoor Verstappen de titel al voor het einde van de race op zak had.
Verstappen begon vanaf de derde startplek aan de sprintrace met mediumbanden. De McLaren-coureurs op de eerste startrij maakten diezelfde keuze, terwijl George Russell, Carlos Sainz, en Charles Leclerc de top zes van de startopstelling volmaakten met zachte banden. Pérez begon vanaf de achtste plek met dezelfde C2-banden als Verstappen.
Slechte start voor Verstappen, Lawson valt uit
Norris kwam bij de start slecht weg, net als Verstappen. De Nederlander viel in eerste instantie terug tot de zesde plek, maar herstelde zich in de openingsronde naar de vijfde plek, voor Norris. Oscar Piastri behield zijn leidende positie met een goede start, en vond George Russell, Carlos Sainz, en Charles Leclerc achter zich terug. Pérez verloor in de eerste meters terrein, en viel terug tot P10, terwijl Liam Lawson in de eerste ronde al de grindbak ingleed, en zo een safetycar-periode veroorzaakte.
Na twee ronden mocht het veld weer op volle snelheid verdergaan, waarbij Pérez een plekje inleverde aan Pierre Gasly, terwijl Norris en Fernando Alonso een verhit gevecht meemaakten. Russell rekende snel af met Piastri, en een knappe uitremactie leverde hem de eerste plek op. Lang werd er niet op snelheid gereden, want een spin van Logan Sargeant, die al onder druk staat, leverde een nieuwe safetycar-periode op.
Inhaalslag voor Verstappen
De door Sargeant veroorzaakte safetycar-fase duurde wat langer, waardoor de coureurs nog maar dertien ronden te rijden hadden toen de groene vlag weer gezwaaid werd. Piastri kwam niet goed weg bij de herstart, en moest in de verdediging ten opzichte van Sainz. Russell greep de verdediging van Piastri aan om een gaatje te trekken naar de rest van het veld. Daarna was het voor Verstappen vooral wachten op de beschikbaarheid van DRS.
Bij de eerste gelegenheid rekende hij meteen af met Leclerc, om zo naar de vierde plek op te schuiven. Ook Sainz had het zwaar in de andere Ferrari, en dus pakte de wereldkampioen een ronde later al P3 over. De coureurs op de zachte banden, waaronder dus raceleider Russell en de beide Ferrari's, kregen het steeds zwaarder. Dat betekende dat Piastri Russell na tien ronden weer had binnengehengeld, en zo op eenvoudige wijze de leiding overnam.
Verstappen WERELDKAMPIOEN!
Enkele momenten later crashte Pérez samen met voormalig teamgenoten Esteban Ocon en Nico Hülkenberg. Aangezien de Mexicaan dus puntloos achterblijft, kan hij Verstappen niet meer inhalen in het kampioenschap, en dus reed Verstappen de laatste acht ronden al als wereldkampioen in de rondte. Met de wereldtitel op zak, wilde Verstappen zoveel mogelijk ronden nog de kans krijgen om te racen, aangezien hij duidelijk sneller was dan Piastri en met name Russell, die dusdanig klaagde over zijn banden dat hij vroeg om een bandenwissel.
De coureurs kregen nog vijf ronden de kans na de herstart, waarbij de coureurs met zachte banden tijdelijk wat meer leven in hun banden wisten te ontdekken. De mediumbanden kwamen echter al snel op temperatuur, en dus hoefde Verstappen niet op DRS te wachten om Russell in te halen. Tegen de tijd dat de Red Bull-coureur aan Russell voorbijging, was Piastri echter al 2,6 seconden verder op het asfalt.
Daarna volgde een inhaalrace van de nu drievoudige wereldkampioen, die nu dus absoluut niks meer te verliezen had. Verstappen was een klein beetje sneller dan de jonge Australiër, maar Piastri hield zich goed staande, en wist Verstappen net op voldoende achterstand te houden. Daardoor won Piastri zijn eerste sprintrace, met Verstappen als nummer twee. Norris profiteerde in de slotfase van de hoge bandenslijtage op de zachte banden bij de concurrentie, en klom nog op tot P3, voor Russell en Hamilton.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties