Max Verstappen heeft tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië de snelste tijd neergezet en mag daardoor morgen vanaf poleposition starten, terwijl teamgenoot Pérez in de grindbak strandde en de race als laatste zal moeten aanvangen. De tijden lagen lang dicht bij elkaar met vier teams die kans leken te maken op pole position. Mercedes presteerde sterk en zag Russell en Hamilton in de top drie eindigen. Alonso mag de race vanaf plek vier aanvangen, voor Sainz, Stroll en Leclerc.
Nog voordat het licht op groen sprong, stonden verschillende coureurs klaar om te beginnen met hun kwalificatiesessie. De constante dreiging van regen en de moeilijkheden met het opwarmen van de banden zorgen ervoor dat de coureurs niet te lang willen wachten met het verlaten van de pitstraat. Alexander Albon is de eerste die een rondetijd neerzet, maar al snel wordt hij terugverwezen in de tijdentabel. Haas-coureur Kevin Magnussen begint voortvarend met een 1:19,392. In zijn tweede ronde toont Albon aan dat bandentemperatuur cruciaal is en verbetert hij naar een 1:18,944. Ondertussen gaat teamgenoot Logan Sargeant in de laatste sector in de rondte. Hülkenberg neemt de koppositie over met een indrukwekkende 1:18,373, veruit de snelste tijd van het weekend.
Drama voor Pérez
Uiteindelijk komen de toppers ook hun gezicht laten zien op het circuit in Melbourne, maar voordat ze eens kans krijgen om een tijd neer te zetten gaat het alweer mis voor Sergio Pérez. Waar de Mexicaan in de derde vrije training al om de haverklap naast het circuit te vinden was, eindigt Pérez ook nu in de grindbak. In tegenstelling tot zijn incidenten tijdens de training kan hij zijn weg niet vervolgen. Hij kan niet anders dan zijn Red Bull verlaten, en is dus gedwongen om de race als laatste te beginnen. Pérez vermoedt dat er iets niet klopt bij zijn RB19: 'We moeten dit probleem oplossen. Het was weer hetzelfde probleem.'
Als de sessie weer van start gaat, staat Verstappen als eerste te wachten bij de uitgang van de pitstraat. De Nederlander snelt naar de eerste tijd met een 1:18,063 en lijkt meteen veilig om door te gaan naar het tweede kwalificatiedeel. Een opvallende naam in het eerste kwalificatiedeel is Alexander Albon, die aansluit achter Verstappen op een tweede positie. Later wordt hij door Alonso terugverwezen in de rangorde, als Alonso de snelste tijd aanscherpt naar een 1:17,832. Verstappen reageert snel, als de baan de coureurs steeds meer grip biedt, en zet een 1:17,469 neer.
Met het uitvallen van Pérez zijn er nog maar vier coureurs die het tweede deel van de kwalificatie niet zullen halen. Vooral Alfa Romeo is veelal onderin de tijdenlijst te vinden, al heeft Sargeant het na zijn vroege spin ook niet makkelijk. De Vries vindt zijn naam voor de laatste snelle ronde terug op een dertiende plek, net voor teamgenoot Yuki Tsunoda. Uiteindelijk blijken er maar weinig coureurs zijn die zich in hun laatste poging nog weten te verbeteren, waarmee Nyck de Vries voor het eerst namens AlphaTauri het tweede kwalificatiedeel bereikt met een veertiende positie, gevolgd door Tsunoda.
De afvallers zijn thuisrijder Oscar Piastri, Guanyu Zhou, Logan Sargeant die zich na zijn spin niet meer wist te herstellen, en Valtteri Bottas, die pijnlijk genoeg de langzaamste is van de negentien coureurs, en alleen Sergio Pérez achter zich zal hebben bij de start. Verstappen behoudt de eerste positie voor de Mercedessen van Russell en Hamilton.
Tekst gaat verder onder de Tweet.
Q2: Verstappen snelste, De Vries valt af
Bij aanvang van het tweede deel van de kwalificatie is het Nyck de Vries die als eerste de pitstraat verlaat, gevolgd door de beide Ferrari-coureurs. Veel coureurs rijden een extra opwarmronde, maar de Aston Martin-coureurs gaan meteen voluit. Zowel Stroll als Alonso rijden een 1:17,6, met de Canadees marginaal sneller dan zijn ervaren stalgenoot. Charles Leclerc gebruikt zijn extra opwarmronde goed en gaat via drie paarse sectoren naar een eerste plek: 1:17,560. Albon blijft positief opvallen en nestelt zich op een voorlopig zesde plek. Verstappen kwam bij zijn eerste poging net buiten de baanlimieten terecht, maar herstelt de orde bij poging twee met een 1:17,219. Het verschil met de concurrentie is wel beduidend kleiner dan bij de eerste twee races van het seizoen, want ook Alonso weet bij zijn tweede poging tot een nagenoeg gelijke tijd te komen: 1:17,283.
Met het uitvallen van Pérez zijn er naast de vier topteams nog drie plekken over in Q3 voor de andere teams. Bij Alpine wordt de bijzondere keuze gemaakt om de eerste run over te slaan en een set banden te sparen. Een riskante keuze, want na hun eerste poging staan ze tiende en elfde. Het verschil van plek vier tot plek elf is met drie minuten te gaan slechts anderhalve tiende van een seconde. Er zijn dus niet veel coureurs die zich veilig kunnen voelen. Alleen Fernando Alonso gelooft het wel en blijft in zijn pitbox staan. Verstappen zoekt het circuit wel op en een sterke laatste sector helpt hem aan een tijdsverbetering met een 1:17,056.
In de laatste snelle ronde van Q2 is het voor veel coureurs alles of niks. Gasly maakt indruk en springt naar de vierde sterk; Hülkenberg doet het nog beter en schuift op naar P3. Ook Albon mag zich gelukkig prijzen: een sterke middensector helpt hem aan een tiende plek. Ocon komt slechts zeven duizendsten van een seconde tekort op de Britse Thai. De andere afvallers zijn Yuki Tsunoda, Lando Norris, Kevin Magnussen en Nyck de Vries, die als vijftiende eindigt. De Fries wordt wederom verslagen door teamgenoot Tsunoda in de kwalificatie, maar bevindt zich duidelijk in een stijgende lijn.
Tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: Verstappen levert uiteindelijk indrukwekkende ronde
Verstappen is in het laatste kwalificatiedeel de eerste coureur die het circuit opzoekt, met een aantal concurrenten die ook achter hem staan te wachten totdat het licht op groen springt. De Nederlander begint vol overtuiging aan zijn eerste snelle ronde en zet een eerste richttijd neer: 1:17,578. Die tijd is een halve seconde langzamer dan zijn beste poging uit Q2, dus het zal sneller moeten gaan om poleposition te pakken. Uitdager Alonso rijdt een extra opwarmronde en slaat dan toe met een 1:17,303. Verstappen heeft dus werk aan de winkel, maar gezien enkele momentjes in zijn snelle ronde moet er meer haalbaar zijn.
Ook Mercedes en Ferrari tonen zich vooraan. Hamilton springt naar een 1:17,271, vlak voor Alonso. Russell sluit aan op plek drie met een 1:17,348, voor Sainz en Leclerc. Verstappen kent ook geen ideale tweede ronde, maar het is nipt genoeg om de eerste plek te pakken. Zijn 1:17,262 is nog geen honderdste van een seconde sneller dan Hamilton. De dominantie van Red Bull lijkt verdwenen en de vier topteams lijken aan elkaar gewaagd met vier teams binnen anderhalve tiende van een seconde.
De dreiging van regen wordt steeds serieuzer als de coureurs zich voorbereiden op hun laatste poging. Verstappen rijdt als enige slechts een enkele opwarmronde, maar rijdt vervolgens een waanzinnige ronde. Zijn rondetijd van 1:16,732 zal moeilijk te benaderen zijn voor de concurrentie. Alonso komt niet verder dan een 1:17,139, en ziet Russell langszij komen met een 1:16,968. De jonge Brit vergezelt Verstappen op de eerste startrij. Hamilton pakt uiteindelijk de derde tijd, voor Alonso, Sainz en Leclerc. Albon eindigt knap als achtste, voor Gasly en Hülkenberg.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties