Rivaliserende Formule 1-teams verdachten Max Verstappen en Red Bull Racing ervan te sterk gekoelde brandstof in de auto van de Nederlander te hebben gegoten. De overtreding had kunnen leiden tot een straf zoals dat bij Aston Martin in Miami ook gebeurde.
Meerdere teams op de grid verdachten Verstappen en Red Bull van valsspelen met te sterk gekoelde brandstof, zo meldt The Race. Maar de FIA is er stellig van overtuigd dat de auto van Verstappen zich volgens haar live-monitoring ten allen tijde binnen de wettelijk toegestane brandstoftemperatuur bevond toen hij de garage had verlaten. Artikel 6.4.2 van het technisch reglement van de F1 bepaalt dat geen brandstof bestemd voor onmiddellijk gebruik in een auto meer dan 10 graden Celsius onder de omgevingstemperatuur mag liggen.
Verstappen kwam pas laat uit de garage
De omgevingstemperatuur waartegen de brandstof wordt gemeten, wordt twee uur voor de race gemeten. Op de racedag in Barcelona was het 35 graden Celsius, wat een wettelijk minimum van 25 graden in de auto betekent. De reglementen schrijven voor dat de temperatuur van de brandstof op zijn minst op dat minimumniveau moet liggen wanneer de auto niet in de garage staat.
Zowel de Red Bull van Verstappen als de AlphaTauri van Pierre Gasly kwamen later dan andere auto's uit de garages in Spanje en hadden na afloop van hun verkenningsrondjes tijd nodig om zich op te stellen op hun posities op de grid, wat de verdenking opriep dat ze op dat moment nog bezig waren om hun brandstof op temperatuur te krijgen.
Discussie tussen FIA en Red Bull
Op de grid was ook een verhitte discussie te zien tussen Red Bull's hoofdingenieur Paul Monaghan en FIA technisch afgevaardigde, Jo Bauer en plaatsvervangend hoofd Formule-klassen, Tim Goss. Brandstof presteert beter bij lagere temperaturen, omdat ze dichter en explosiever is wanneer ze wordt afgekoeld. Maar de FIA houdt de temperaturen in real time in de gaten. De FIA zei dat de brandstof in de auto's van Verstappen en Gasly altijd boven het wettelijke minimum was, ook op weg naar de startopstelling.
Binotto verdenkt Red Bull maar vertrouwt de FIA
Gevraagd naar suggesties van de paddock dat de activiteiten in de Red Bull-garage te maken had met de brandstoftemperaturen, zinspeelde Ferrari-teambaas Mattia Binotto op de verdenkingen, maar zei dat hij moest vertrouwen op de gegevens van de FIA. 'Ik kan me voorstellen dat het te maken had met de temperatuur van de brandstof', zei hij.
'Die moet maximaal 10 graden onder de omgevingstemperatuur liggen. Dat moet op elk moment tijdens het evenement zo zijn. Dus niet alleen als de auto naar buiten gaat, maar ook als de auto in de garage zelf staat. Ik kan alleen maar vertrouwen op de FIA', zegt de teambaas van Ferrari. 'Het is moeilijk te begrijpen dat ze misschien de brandstof aan het opwarmen waren via het opstarten van de motor, maar dat zou ook niks verklaren want de temperatuur moet te allen tijde legaal zijn', zo sluit Binotto af.
Also read
Verstappen over zijn winst in Barcelona: 'Ik ben blij dat we met de strategie terug konden komen'
Van der Garde analyseert samenwerking Verstappen en Pérez: ‘Hij weet zijn plek binnen het team’
Update 17.45u (26/05) | 'Red Bull raakte voor GP Spanje verward door brandstofregel FIA uit Miami'
Red Bull Racing raakte voor de Grand Prix van Spanje mogelijk in de war door een brandstofregel van de FIA uit Miami. Dat meldt de Italiaanse tak van Motorsport.com donderdagmiddag. De RB18 van Max Verstappen stond voor de start van de race in Barcelona langer dan andere auto's in de pitstraat, vermoedelijk om de brandstoftemperatuur op 25 graden te krijgen. Red Bull dacht echter dat het 18 graden moest zijn.
Die 18 graden was een richtlijn van de FIA tijdens de Grand Prix van Miami. Volgens het reglement moet de brandstof van een auto op z'n minst 10 graden lager liggen dan de luchttemperatuur. In Spanje was het echter 35 graden, wat inhield dat de brandstoftemperatuur 25 graden moest zijn. Volgens het Italiaanse medium dacht Red Bull dat de richtlijn uit Miami nog van kracht was, maar daar was geen sprake meer van. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het lang in de pits houden van de RB18 van Verstappen.
Mercedes zou daarentegen iets hebben gevonden om ervoor te zorgen dat de brandstoftemperatuur zo lang mogelijk 10 graden lager dan de luchttemperatuur te houden. De brandstoftemperatuur wordt immers twee uur voor de start van een Grand Prix gemeten door de FIA. Mercedes gebruikt daarom een extra isolatielaag om de temperatuur van de brandstof laag te houden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties