Update | Marko spreekt zichzelf tegen: 'We kunnen enkel stap voor stap gewicht verliezen' Formule 1
Formule 1

Update | Marko spreekt zichzelf tegen: 'We kunnen enkel stap voor stap gewicht verliezen'

Update | Marko spreekt zichzelf tegen: 'We kunnen enkel stap voor stap gewicht verliezen'

Helmut Marko geeft aangegeven wanneer Red Bull Racing verwacht van een deel van haar overgewicht af te zijn. Volgens de Red Bull-adviseur is de RB18 zo'n tien kilo te zwaar. Die extra kilo's moeten Adrian Newey en het ontwerpteam dus kwijtraken, willen ze mee blijven doen om overwinningen in het 2022-seizoen. Aankomende maand worden de eerste kilo's al geloosd in Italië.

In een uitzending van ServusTV haalde de Oostenrijker eind maart al aan dat de Red Bull te zwaar is. In zijn berekening bij de Oostenrijkse zender meldde hij dat tien extra kilo's de renstal zo'n drie tot vier tienden zouden kosten. Formel1 sprak Marko daarna, en vroeg om een bevestiging. Gaat het dus ook werkelijk om een overgewicht van tien kilo? 'Ja, dat klopt.'

Red Bull op zoek naar snelheid

Mercedes zou met een vergelijkbare mate van overgewicht kampen, terwijl Ferrari iets onder de 808 kilo zit van Red Bull en Mercedes. Hoewel dat Red Bull momenteel een nadeel biedt, betekent dat dus dat in de nabije toekomst de potentiële snelheidstoename groter is. Ferrari kan immers minder gewicht lozen dan haar Oostenrijkse rivalen.

Dat gewicht lozen, dat staat hoog op de agenda bij het team van Max Verstappen. Marko: 'Ik ga er vanuit dat we in Imola wat overgewicht kwijt zijn', onthult Marko. De vierde Grand Prix van het jaar moet de RB18 dus al lichter zijn, en dat is goed nieuws voor het team. 'Dat zou ons al flink wat tijd op moeten leveren', vertelt de Grazer.

'Wij zijn dus klaar voor de rest van 2022. Het is ook maar al te duidelijk dat wanneer de auto te zwaar is, je niet mee kan strijden aan de top van het veld', concludeert hij. Alle teams zijn nu druk bezig met het verminderen van het gewicht. Zit een van de teams later op dat minimumgewicht dan de rest van de grid dan kost dat alleen maar onnodig tijd.

Update 08.55u (03/04) | Marko spreekt zichzelf tegen: 'We kunnen enkel stap voor stap gewicht verliezen'

In gesprek met Auto, Motor und Sport heeft Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko zichzelf tegengesproken. Eerder suggereerde hij dat in Imola Red Bull de meerderheid van haar overgewicht kwijt zou zijn, maar nu tempert hij de verwachtingen rondom dit onderwerp. Het lijkt erop dat het proces langer kan duren dan verwacht.

Alle Formule 1-teams, op Alfa Romeo na, kampen met overgewicht. Waar Marko suggereerde dat het tien kilo was, denkt men bij het Duitse autosportmedium dat het om vijftien kilo gaat bij Red Bull en Mercedes, en dat de Ferrari tien kilo te zwaar is. De teams doen er dan ook alles aan om in zo min mogelijk tijd zo veel mogelijk gewicht te verliezen.

Dit is volgens Marko echter een proces dat nou eenmaal lang gaat duren. 'We kunnen niet van de ene op de andere dag veel gewicht kwijtraken', meldt de Oostenrijker. 'We kunnen het enkel stap voor stap verliezen. Het duurt dus langer voordat we tegen dat minimumgewicht aanzitten.' Onder meer de vloer en ophanging zouden afgeslankt worden om het gewicht van de RB18 significant te verlagen.

Maar ook de verflaag wordt er bij veel teams afgehaald. Een kleurtje is blijkbaar een overbodige luxe, want wanneer een team een volledige laklaag aanbrengt, kost dat ze zes kilo. Daarom haalde Aston Martin de verf al van de sidepods en achtervleugel af, verdween er bij McLaren veel oranje van de motorkap, rijdt Mercedes zonder kleur op de voorvleugel en rijdt Red Bull sinds de testdagen in Bahrein zonder verf op de twee voorste flappen van de voorvleugel en aan de onderkant van de zijkant van het chassis.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws