De gewijzigde pitstop-reglementen van de FIA hebben in Monza indirect geleid tot het puntloze eindresultaat van Max Verstappen. Ted Kravitz maakt dit op uit informatie die hij verkregen heeft van Red Bull Racing. De vertraagde pitstop op het Italiaanse asfalt kwam voort uit een mechanicus die de oude richtlijnen van de pitstops nog in zijn hoofd had. Vervolgens kwam Verstappen Lewis Hamilton tegen op het circuit, wat leidde tot het inmiddels befaamde incident.
Kravitz, die na de Grand Prix van Italië weer met zijn bekende Sky Sports F1-programma Ted's Notebook kwam, heeft bij Red Bull naar informatie gehengeld en is te weten gekomen dat het gewijzigde pitstop-reglement te wijten was voor de trage pitstop van Verstappen. Enige tijd geleden visten diverse concurrenten, waaronder Mercedes, bij de FIA naar een ingreep omtrent de pitstop-reglementen omdat de pitstops van Red Bull ongewoon snel waren. De Oostenrijkers zaten tot op heden met regelmaat op pitstops van minder dan twee volle seconden.
Kravitz weet hoe het er tot die tijd aan toeging: 'Tot aan de nieuwe technische richtlijnen, die automatische mechanismen in pitstops beperkt hebben, werkte Red Bull met sensoren op de pitstop-pistolen. Wanneer een wiel vastzat, ging er een seintje dat meteen aangaf dat deze erop zat. Wanneer alle vier de wielen erop zaten, kreeg de coureur groen licht en hoefde alleen de jackman nog uit de weg te gaan.' Alles was bij de teams dus geautomatiseerd, wat het proces logischerwijs versnelde.
Met de introductie van de technische richtlijnen heeft de FIA geëist dat elke monteur een knopje in moet drukken om aan te geven dat het wiel gemonteerd is. Een archaïsch systeem, stelt Kravitz: 'Dit is vijf of zes jaar geleden. Toen hebben de Formule 1-teams daar al afscheid van genomen.' De beargumentering van de FIA voor de herintroductie van het systeem is om mogelijke fouten in de pitstop te voorkomen. Komt er namelijk een wiel los vanwege overhaast handelen van een team dan kan dat gevaar opleveren op het asfalt.
Horner geeft toe: Red Bull-mechanicus hanteert oude richtlijn
Uiteraard ontstonden er na de pitstop van maar liefst elf seconden veel vraagtekens in de paddock. Wat is er precies misgegaan? De Britse Formule 1-journalist, die met een microfoontje op de paddock elk weekend zoekt naar informatie, kwam erachter: 'Ik heb dit gecheckt bij Christian Horner en het lijkt erop dat de mechanicus die het rechtervoorwiel monteerde uit muscle memory teruggegaan is naar hoe hij het vroeger deed.'
Muscle memory is een Britse term die gebruikt wordt om aan te geven dat iemand uit gewoonte een actie verhaalt die hij al tijden, soms jaren, doet. 'Hij deed zijn pitstop-pistool omhoog, maar vergat om het knopje in te drukken', onthult Kravitz. Uiteindelijk was het niet ingedrukte knopje voldoende om de Nederlander veel te lang in de pitstraat te houden. Ten gevolge hiervan verloor hij een positie aan Lando Norris en eindigde hij naast Hamilton toen zijn titelconcurrent de pitstraat uitreed.
'Dat heeft dus geleid tot een puntloze wedstrijd in Monza. Deze puntloze race was het gevolg van deze pitstop-problemen. Red Bull gaat er ongetwijfeld naar kijken om te zorgen dat dit niet nog eens gebeurt', wordt geconcludeerd. Dit is vermoedelijk de laatste keer dat het probleem zich voorgedaan heeft, maar de mogelijke achttien punten die voor het oprapen lagen wanneer de Limburger de race achter Daniel Ricciardo uit had gereden, krijgt hij niet meer terug. Nu staat het gat tussen Verstappen en Hamilton op vijf punten en incasseert Verstappen een gridstraf van drie plekken voor de Grand Prix van Rusland.
Update 09.45u (22/09) | Marko bevestigt: Red Bull repareert lek in pitstop
Helmut Marko heeft aangegeven dat het pitstop-probleem van Monza niet meer voor zal komen bij Red Bull Racing. Naar aanleiding van het incident is de Oostenrijkse renstal gaan graven naar wat er precies misgegaan is. Inmiddels is het protocol van het team rechtgetrokken zodat dit niet nogmaals gebeurt. Marko legt ook kort uit wat er volgens hem nou precies misging tijdens de race nabij Milaan.
'Er heeft een verandering in de reglementen plaatsgevonden. Uit veiligheidsoverwegingen zit er nu 0,15 seconde tussen het moment dat de mechanici klaar zijn en dat de auto losgelaten mag worden', zo luidt de verklaring van de Oostenrijker in gesprek met RTL. 'Er werd een knopje niet ingedrukt, waardoor de jackman de auto niet los kon laten, ondanks dat deze al lang klaarstond.'
Zodoende werd Verstappens RB16B te lang vastgehouden, waarna hij het circuit weer op kwam achter Lando Norris. Even later eindigde hij op gelijke hoogte met Lewis Hamilton. Een pijnlijk incident van een team waarin de pitstops doorgaans bijzonder snel gaan. Marko geeft aan dat het incident verholpen is: 'We trainen continu, anders zouden we doorgaans niet de snelste pitstop-tijden neer kunnen zetten. Het systeem is verbeterd zodat dit soort fouten niet langer gemaakt kunnen worden', concludeert hij. Een herhaling van het voorval in Italië zal dus niet meer plaatsvinden in 2021.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties