Het zou Toto Wolff niet verbazen wanneer Red Bull Racing bij een overtreding van de budget cap vorig jaar, ook dit jaar en mogelijk het komend jaar over de toegestane grens heen gaat. De Oostenrijker verwacht dan ook dat mocht er daadwerkelijk een overtreding gemaakt zijn, er met dezelfde robuustheid wordt ingegrepen door de FIA als het orgaan bij eerdere incidenten heeft gedaan.
In gesprek met Motorsport.com legt Wolff uit waarom hij graag ziet dat er streng wordt gehandhaafd op de budgetcap. 'Het budgetplafond is waarschijnlijk de belangrijkste ontwikkeling van de regelgeving om gelijke concurrentievoorwaarden te behouden, en om teams die niet het volledige budget hebben de kans te geven hun achterstand in te halen en de uitgaven van de topteams aan een maximum te binden. Het is dus van groot belang om te demonstreren dat deze regels worden nageleefd.'
De teambaas van Mercedes ziet dan ook graag dat er vanuit de FIA hard wordt ingegrepen wanneer teams in overtreding zijn. 'Ik heb geen reden om anders te denken. De FIA, met name Mohammed, heeft een behoorlijk robuuste houding laten zien bij het handhaven van allerlei regels', zo refereert hij aan de president van de FIA Mohammed Ben Sulayem. 'Dus ik denk dat als we het nu over iets groots hebben, hij dezelfde integriteit en hetzelfde leiderschap zal tonen die hij eerder heeft gedaan.'
Herhaling van Red Bull niet ondenkbaar
Of Red Bull daadwerkelijk in overtreding is, durft Wolff niet te zeggen. Mocht het wel zo zijn, is ook herhaling niet ondenkbaar. 'Ik heb in dat stadium geen informatie of ze in overtreding zijn, of met hoeveel ze in overtreding zijn. En als je het ene jaar in overtreding bent, ben je waarschijnlijk het tweede jaar in overtreding, en mogelijk het derde jaar. En zodra dat is opgehelderd, weet ik zeker dat er veel discussies zullen losbarsten over het effect ervan. Maar het is nu nog te vroeg voor commentaar.'
Also read
Update II | FIA komt met statement omtrent Red Bull-zaak: 'Veel giswerk en ongegronde speculatie'
Marko niet blij met gelekte info over budgetplafond: 'Schadelijk voor de reputatie'
Update 16.30u (30/09) | Wolff reageert cynisch op ontkenning Horner: 'Grappig dat Christian dat zegt'
Toto Wolff heeft na afloop van de tweede vrije training cynisch gereageerd op de woorden van Christian Horner. De teambaas van Red Bull beweert dat zij niets fout hebben gedaan, maar de Mercedes-topman gelooft er weinig van. 'Grappig dat Christian dat zegt, want ze worden weken- en maandenlang onderzocht. In feite zijn we allemaal ijverig onderzocht en voor zover we weten is er een team in kleine overtreding, wat procedureel is en een ander team dat flink over de limiet is. Dat wordt nog bekeken. Dat is ook een publiek geheim in de paddock', aldus Wolff, die lijkt te insinueren dat Red Bull wel degelijk schuldig is.
Verstappen ziet concurrentie naderen na slechte tweede vrije training! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Update II 18.23u (30/09) | Wolff wil zware sancties zien bij overschrijding budgetlimiet: 'Al is het maar een kleine overtreding'
Toto Wolff wil dat de FIA hard optreedt als blijkt dat teams het budgetplafond hebben overschreden. Red Bull Racing en Aston Martin lijken momenteel onder een vergrootglas te liggen, maar momenteel denkt men dat slechts één team de limiet zwaar heeft overschreden. Volgens Wolff moet dat niet uitmaken. Hij wil dat teams hard worden aangepakt, ook al is het vergrijp niet zo zwaar, om te voorkomen dat het in de toekomst nog een keer gebeurt.
'Als er maar een lichte straf wordt uitgedeeld, dan gaat iedereen straks de budgetlimiet expres overschrijden', zegt Wolff bij Sky Sports. 'De FIA moet dus nu actie ondernemen om niet volledig het budgetplafond te ondermijnen.' Volgens de Mercedes-teambaas maakt het niet uit hoe zwaar de overtreding is. 'Elk miljoen dat een ander team meer uitgeeft, is voor ons een groot nadeel. De FIA moet streng zijn, al is het maar een kleine overtreding.'
Mercedes heeft voorafgaand aan dit seizoen enkele mensen moeten ontslaan om onder het budgetplafond te kunnen blijven. Bovendien moest het team gerichte keuzes maken om de auto sneller te maken. 'We hebben enkele onderdelen niet ontwikkeld en sommige onderdelen die we wel hebben ontwikkeld, hebben we niet op de auto gezet. Daarnaast hebben we veertig mensen ontslagen en zij worden heel erg gemist. Het was echt een grote opgave om onder de limiet te blijven, aldus Wolff.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties