Update | Binotto: 'Ferrari moet in 2022 weer de beste motor hebben' Formule 1
Formule 1

Update | Binotto: 'Ferrari moet in 2022 weer de beste motor hebben'

Update | Binotto: 'Ferrari moet in 2022 weer de beste motor hebben'

Volgens La Gazzetta dello Sport is Ferrari nu al aan het sleutelen aan de motor van 2022. Vanaf volgend jaar worden de motoren bevroren, wat betekent dat de leveranciers nog één flinke inhaalslag kunnen slaan voordat er niet meer aan de krachtbronnen gezeten mag worden. De renstal uit Maranello laat er naar verluidt geen gras over groeien.

'In de fabriek wordt er al gewerkt aan de geavanceerde versie van de motor van dit jaar, die vanaf 2022 'bevroren' zal zijn tot 2024', stelt de Italiaanse sportkrant. Eind juni moeten de teams de eindschetsen van de motoren, het chassis en de versnellingsbak inleveren bij de FIA ter goedkeuring. Ook Red Bull Racing en Mercedes zitten dus vast aan deze deadline.

Mercedes en Red Bull moeten naar 2022 kijken

Het nieuws omtrent Ferrari stelt meteen een groot punt van het 2021-seizoen bloot: gaan de teams zich richten op volgend jaar of blijven ze werken aan de huidige bolide, om zo dit jaar nog kans te maken op de titel? 'Al zouden Lewis Hamilton en Max Verstappen uiteindelijk in een titelstrijd eindigen, geen van beide teams kunnen veel tijd aan de huidige bolide besteden, willen ze de 2022-trein niet missen.'

Toto Wolff heeft om zijn huidige titelstrijd kracht bij te zetten de balansproblemen bij de W12 op laten lossen dit jaar, zodat hij niet alleen maar op Hamiltons mirakels hoeft te leunen. In Red Bull wordt met name een gebedje geschoten in de hoop dat de Honda-krachtbron van voldoende kwaliteit is om 23 Grands Prix mee te gaan (verdeeld over drie motoren dan, red.).

'De grootste uitdaging zal echter blijven of de topteams onder het budgetplafond nog steeds binnen de toegestane uitgaven kunnen blijven. Mercedes, Ferrari en Red Bull hebben tot wel 400 miljoen dollar (circa 340 miljoen euro, red.) besteed in het verleden, drie keer zoveel als de kleinere teams', aldus de verklaring van redacteur Luigi Perna. In 2022 ligt het maximum op 145 miljoen dollar (circa 125 miljoen euro, red.), wat dus minder dan de helft is van de oorspronkelijke uitgaven.

Update 11.25u (09/04) | Binotto: 'Ferrari moet in 2022 weer de beste motor hebben'

Als het aan Mattia Binotto ligt, zal Ferrari in 2022 weer de beste motor hebben. Ten overstaan van Corriere dello Sport legt de teambaas uit wat de plannen zijn voor het Italiaanse team als het gaat om het bouwen van een nieuwe, competitieve motor. Zo legt hij namelijk de lat zeer hoog om nog meer te vragen van zijn personeel.

Zo had Binotto het volgende te zeggen in gesprek met het Italiaanse medium: 'Ferrari hoopt vanaf 2022 weer de benchmark te zijn voor de krachtbronnen. De motor is dit jaar al een stuk verbeterd en ik ben blij om te zien dat ook Alfa Romeo en Haas vooruitgang hebben geboekt.' De motor van 2020 was namelijk één van de minst presterende van het hele veld. Gedurende het jaar hadden de Ferrari-teams veel moeite met het bijhouden van anderen op een recht stuk.

'Ik denkt dat we nog steeds iets missen op het gebied van de motor', vervolgt Binotto zijn verhaal. 'Wel minder dan voorheen, dat verschil met de andere motoren is aanzienlijk kleiner geworden. Hopelijk kunnen we volgend jaar, als we een nieuwe motor hebben gebouwd, een inhaalslag maken en de lat leggen voor de rest van de motorbouwers. We werken in de juiste richting en dat zal ons in de toekomst sterker maken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws