Het Formule 1-seizoen zit er inmiddels al een tijdje op. Ook in het afgelopen jaar waren er de nodige crashes en uitvalbeurten. F1Maximaal vergelijkt de statistieken van de uitvalbeurten van 2022 met die van 2021 en zet een aantal opvallende dingen en feiten op een rij. Hoofdrollen zijn er onder meer weggelegd voor Carlos Sainz en Mick Schumacher.
Bij de start van het seizoen 2022 was iedereen benieuwd hoe de nieuwe reglementen in de praktijk zouden uitpakken. Met de terugkeer van het grondeffect onder de auto's zouden de auto's dichter elkaar moeten kunnen volgen en voor meer gevechten moeten zorgen op de baan. F1Maximaal schreef hier eerder al over het aantal inhaalacties van 2022. De nieuwe reglementen bleken ook effect te hebben op het aantal uitvalbeurten.
Lees ook
Lammers ziet grote belangstelling bij kaartverkoop Zandvoort: 'Niet altijd even makkelijk'
Magnussen optimistisch over kansen 2023 van Haas ondanks verliezen ontwikkelingsstrijd
Brawn roemt huidige eigenaren Formule 1: 'Zij zijn de enige die ik dit heb zien doen'
Sainz levert knappe prestatie in 2021
In 2021 waren er in totaal 55 uitvalbeurten in de Formule 1, zo blijkt uit gegevens van website Stats F1. De meeste uitvalbeurten dat seizoen waren tijdens de veelbesproken Grand Prix van Hongarije. Bij de start van de race ging het al vrij snel mis. Valtteri Bottas remde te laat en raakte met zijn voorkant de achterkant van de McLaren van Lando Norris. De Brit ramde vervolgens Max Verstappen en Bottas raakte ook nog Sergio Pérez. Bottas, Norris en Perez vielen hierdoor uit, samen met Charles Leclerc en Lance Stroll die betrokken waren bij een ander incident bij de start. Verstappen kon zijn weg met veel geluk vervolgen. Later viel ook nog Nikita Mazepin uit en werd Sebastian Vettel na de race gediskwalificeerd.
We herinneren ons allemaal nog de crash van Nicholas Latifi in de laatste race van het seizoen die uiteindelijk cruciaal bleek voor het kampioenschap van Verstappen. Toch was de Canadees niet de coureur die het vaakst uitviel. Die twijfelachtige eer was weggelegd voor George Russell. De Brit moest zes keer de strijd vroegtijdig staken. Niet elke race kende afvallers, bij de Grands Prix van Frankrijk en Turkije wisten alle coureurs de eindstreep te halen. Sainz wist zelfs als enige coureur elke race uit te rijden, een unicum dat pas tien keer eerder in de geschiedenis werd bereikt. De grootste brokkenpiloot van 2021 was Schumacher.
Dure Schumacher zet trend voort
Als we naar de statistieken van 2022 kijken valt er gelijk wat op. Het aantal uitvalbeurten is afgelopen seizoen flink verhoogd, namelijk van 55 naar 73. De nieuwe reglementen lijken dus te zorgen voor meer spektakel, maar ook meer uitvalbeurten. De meeste uitvallers waren te zien tijdens de Grands Prix van Silverstone en Singapore. De race in Silverstone kende gelijkenissen met de zojuist besproken Grand Prix van Hongarije uit 2021. Net zoals in Hongarije ging het ook op Silverstone mis bij de start. Guanyu Zhou en Russell maakten contact in bocht 1, waarna de Chinees, op de kop, rechtdoor de barrières inschoot.
Ook Alexander Albon haalde het einde van de eerste ronde niet. De Thai werd aangetikt, raakte de pitmuur en schoot over het circuit. Diverse andere coureurs konden de Williams niet meer ontwijken en liepen schade op. Voordat er ook maar één ronde gereden was, was de grid al drie coureurs kwijt; Zhou, Russell en Albon. Uiteindelijk vielen ook nog Bottas, Pierre Gasly en Esteban Ocon uit in de race die een ware slijtageslag genoemd mag worden.
Sainz kon zijn knappe prestatie van 2021 niet volhouden. De Spanjaard was in 2022 juist degene die samen met Zhou, Fernando Alonso en Bottas het vaakst de eindstreep niet haalde. De vier coureurs kenden zes uitvalbeurten in het afgelopen seizoen. Waar we in 2021 nog zagen dat er twee races waren waar elke coureur heelhuids over de streep kwam, was dat in 2022 niet het geval. Afgelopen jaar was er in elke race wel een uitvaller. De race met de minste uitvalbeurten was verrassend genoeg Hongarije. Bottas was de enige uitvaller tijdens de 2022 editie. Schumacher zette zijn negatieve trend door. De 23-jarige was opnieuw de grootste brokkenpiloot. Het koste Schumacher uiteindelijk zijn zitje bij Haas voor volgend seizoen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties