Term 'diva' past niet bij RB20: 'Kenmerken van de auto eigenlijk niet veranderd' Formule 1
Formule 1

Term 'diva' past niet bij RB20: 'Kenmerken van de auto eigenlijk niet veranderd'

Term 'diva' past niet bij RB20: 'Kenmerken van de auto eigenlijk niet veranderd'

Paul Monaghan geeft aan dat de bolide van Red Bull Racing de afgelopen maanden zeker niet slechter is geworden. De hoofdingenieur van de Oostenrijkse renstal geeft aan dat de data niet suggereren dat er iets fout is gegaan in het ontwikkelingsplan van Red Bull, maar dat er zeker wel ruimte is voor verbetering. De RB20 is dan ook helemaal niet zo onvoorspelbaar, waardoor hij de vergelijking met de vorige auto's van Mercedes niet begrijpt.

Het team van Red Bull is gedurende het seizoen terrein verloren ten opzichte van de concurrentie. De Oostenrijkse renstal begon het seizoen, tot zijn eigen verbazing, met een flinke voorsprong. Max Verstappen wist vier van de eerste vijf races te winnen, waarbij ook Sergio Pérez vier keer op het podium stond. Desondanks vallen de prestaties momenteel tegen, vooral bij de Mexicaan. Verstappen wist de helft van de races in de eerste seizoenshelft te winnen, maar de concurrentie komt wel dichterbij.

Hierdoor zijn de klachten van de coureurs ook een stuk duidelijker. Tijdens de Grand Prix van China reed de auto nog op rails, maar dat is niet langer het geval. Hoe kan dat toch komen? 'Dat is een vraag die we onszelf al een paar keer hebben gesteld, zoals je je wel kunt voorstellen', wordt Monaghan geciteerd door PlanetF1. 'Verrassend genoeg is er maar weinig veranderd aan onze auto. De kenmerken, zoals je ons als ingenieurs vaak hoort zeggen, zijn eigenlijk niet echt veranderd.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris max verstappen sergio perez podium china
Na de eerste vijf races leek niemand Red Bull Racing en Max Verstappen af te kunnen stoppen. 

RB20 niet slechter geworden

Red Bull heeft gedurende het seizoen wel updates gebracht, maar deze hebben voorlopig weinig effect gehad, zowel in positieve als negatieve zin. Daardoor moet de renstal wel terug naar de tekentafel. 'We hebben het bodywork een paar keer aangepast en geprobeerd deze efficiënter te maken. Er is niets dat aangeeft dat we het slechter hebben gemaakt of onze doelen hebben gemist. Dat betekent niet dat we niet opnieuw kunnen kijken en grondig kunnen onderzoeken of de auto echt beter is.'

'Dus dat is een doorlopend proces', vervolgt Monaghan. De hoofdingenieur verwacht niet dat Red Bull zomaar iets vindt wat het team momenteel enkele tienden heeft gekost. 'Het is niet zo dat we kunnen zeggen: Oh ja, we hebben hier of daar een absolute puinhoop van gemaakt. Als je bijvoorbeeld een gemiddeld circuit met vijftien bochten neemt – als we een tiende of twee tienden missen, verspreid over de ronde, is het minutieus. Dus ik denk niet dat we iets hebben gedaan dat de auto bijzonder slecht heeft gemaakt.'

Mercedes-vergelijking klopt niet

Verstappen en Pérez klagen echter wel over een auto die geen goede balans geeft. Op het ene moment ervaren de coureurs onderstuur en op het andere moment overstuur. Klachten die het team van Mercedes maar al te bekend voorkomen. De afgelopen jaren had de Duitse renstal last van een auto die onvoorspelbaar was. Toto Wolff noemde de auto een 'diva', maar die terminologie past niet bij de RB20 in de ogen van Monaghan. 'Nee, zo zou ik onze auto niet beschrijven.'

'Sommige opmerkingen van de coureurs, goed of slecht, hebben we bij de meeste races gehoord, zo niet bij alle races. Als de auto op het circuit is, is hij dus eigenlijk niet onvoorspelbaar', beargumenteert de Red Bull-hoofdingenieur. Monaghan geeft aan dat het commentaar van de coureurs vaak wel weet te voorspellen, waardoor Red Bull nooit voor verrassingen komt te staan. 'We nemen altijd dingen meer waardoor we de problemen kunnen verlichten', aldus Monaghan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws