Symonds niet eens met FIA: 'Reageerde wat overdreven op het gestuiter in Bakoe' Formule 1
Formule 1

Symonds niet eens met FIA: 'Reageerde wat overdreven op het gestuiter in Bakoe'

Symonds niet eens met FIA: 'Reageerde wat overdreven op het gestuiter in Bakoe'

Pat Symonds, Brits engineer en technisch directeur van de Formule 1, is tevreden met de vooruitgang die de koningsklasse heeft geboekt tijdens het 2022-seizoen. Zo hebben de ingevoerde technische reglementen ervoor gezorgd dat de auto's langer achter elkaar konden rijden en zo konden er meer duels op de baan uitgevochten worden. Symonds is het echter niet met alle regels van de FIA eens, volgens de Brit hoefde de FIA niet zo overdreven te reageren op het porpoising-probleem.

Als doel voor het 2022-seizoen was de Formule 1 vastberaden om het veld dichterbij elkaar te brengen. De onderlinge verschillen moesten door middel van technische reglementen verwaarloosbaar worden. De problemen met porpoising hadden de koningsklasse voorafgaand aan het seizoen niet zien aankomen. Dit zorgde voor verschillen tussen de teams. Mercedes, AlphaTauri en McLaren gaven vooral aan last te hebben van het gehobbel, al waren Red Bull Racing en Ferrari ook niet geheel veiliggesteld van enig gestuiter over het asfalt. De FIA besloot na de Grand Prix van Azerbeidzjan in te grijpen, nadat sommige coureurs lichamelijke klachten van porpoising bleken te hebben.

Het bestuursorgaan besloot de regels aan te scherpen betreffende de flexibele vloeren en legde een oscillatiemetriek op om porpoising te beperken. 'Ik vond dat ze (de FIA, red.) wat overdreven reageerde op het gestuiter in Bakoe', trapt Symonds af in gesprek met Auto, Motor und Sport. 'Daar zagen we de ergste impact omdat een team iets probeerde dat uiteindelijk niet werkte, en dat toen best wel hard publiekelijk maakte', vervolgt de Brit. 'Als er niet ingegrepen werd, dan had het probleem zich ook opgelost. De meeste teams begrijpen nu wel hoe ze het gehobbel onder controle moeten houden.' Symonds benadrukt dan ook dat porpoising niet alleen aan de aerodynamica hoeft te liggen, het kan ook het probleem zijn van hoe de auto is gebouwd.

'Hoe dan ook heeft porpoising wat dingen veranderd. De teams moesten dit probleem eerst oplossen voordat ze naar hun aerodynamica-concept konden kijken. Maar, porpoising is niet alleen een aerodynamisch probleem. Veel mechanische dingen spelen ook een rol, bijvoorbeeld hoe stijf de wielophanging is', legt de Britse engineer uit. Toch denkt Symonds dat ze wel rekening hadden moeten houden met een mogelijke beperking als porpoising. 'Ik moet toegeven, het stond niet op onze radar', zegt Symonds eerlijk. 'En dat had wel zo moeten zijn. We hadden het kunnen voorzien omdat we werkten met dynamische simulaties. Ook had ik het zelf kunnen weten, omdat ik nog bezig was met het ground effect.'

Symonds over het algemeen tevreden met behaalde doelen

Ondanks dat Symonds voorafgaand aan het 2022-seizoen niets kon doen aan het gestuiter van de bolides, is de Brit over het algemeen wel te spreken over de doelen die de koningsklasse heeft behaald. Onder andere het volgen van een andere auto op de baan moest makkelijker worden. 'Ik denk wel dat de sport is verbeterd', vertelt de technisch directeur. 'We doen veel analyses om hiernaar te kijken. Tijdens een race meten we hoe goed de coureurs een andere auto kunnen volgen over 200 meter, en dan kijken we hoe groot de kans op inhalen was', vervolgt Symonds. 'Dat is heel erg verbeterd.'

Het meest belangrijke doel was het verbeteren van de gevechten op de baan, wat uiteindelijk meer mogelijk werd doordat de bolides elkaar beter konden volgen en langer achter elkaar aan konden rijden. 'Het was een plan met twee fases', legt Symonds uit. 'Eerst, hoe konden we turbulentie achter de auto verminderen? En als tweede, hoe bouwen we auto's die beter tegen turbulente lucht kunnen?' Daarbij was de turbulentie rondom de banden het meest moeilijke om onder controle te brengen. Daarom ging de Formule 1 met Pirelli om de tafel. 'We wilden een stijvere, grotere band die langer mee zou kunnen. Dat droeg ook weer een steentje bij aan duurzaamheid', vertelt Symonds.

Het veld bijeen brengen niet helemaal gelukt: 'We hebben onderschat dat sommige teams grotere aerodynamica-afdelingen hebben'

Nu heeft de Formule 1 banden die wat minder snel oververhitten, stelde Symonds. Hoe dan ook waren deze maatregelen niet helemaal succesvol in het bijeen brengen van het veld. 'We hebben onderschat dat sommige teams grotere aerodynamica-afdelingen hebben dan andere teams. We hopen dit gat van voor naar achter wel gauw te dichten', vertelt de Brit. Er is dus nog veel werk aan de winkel voor de F1. 'Ondanks dat we ons werk betreffende de aerodynamica hebben overhandigd aan de FIA, is er zeker nog veel te doen', aldus Symonds.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws