Oud-ingenieur wil hardere aanpak: 'Grow a pair en vertel hem wat je hem moet vertellen' Formule 1
Formule 1

Oud-ingenieur wil hardere aanpak: 'Grow a pair en vertel hem wat je hem moet vertellen'

Oud-ingenieur wil hardere aanpak: 'Grow a pair en vertel hem wat je hem moet vertellen'

Rob Smedley was zelf race-engineer voor Formule 1-coureur Felipe Massa. Hoewel de Brit al even niet meer actief is in de Formule 1, geeft hij nog graag zijn mening. Het is hem opgevallen dat de engineers van tegenwoordig te lief zijn voor hun coureurs.

Rob Smedley is te gast bij The Red Flags Podcast en geeft aan dat hem iets op is gevallen. 'Over het algemeen is er in de Formule 1 op dit moment te veel pussyfooting', zegt de engineer. Met pussyfooting bedoelt hij dat er te voorzichtig gedaan wordt. De ingenieurs geven de berichten van het team op een te lieve manier door aan de coureurs.

'De manier waarop radioberichten naar de coureur gaan', gaat Smedley verder. 'Ik kijk niet elke race, maar bij de races die ik kijk denk ik grow a pair, man! Vertel hem gewoon wat je hem moet vertellen.' Hij vindt dat de ingenieurs dat op dit moment te weinig doen. Ze zouden dingen niet aan de coureur moeten vragen, maar gewoon moeten zeggen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Smedley geeft advies: 'Fucking grow a pair en neem de beslissingen die je moet nemen'
Smedley is gefrustreerd door de boordradio's van de ingenieurs.

Ik vertel, jij doet

Smedley komt met een vergelijking. 'Als je een narcistische sociopaat een centimeter geeft, dan nemen ze een meter, toch? Dus geef ze die centimeter niet. Kom niet met oh ik een minderwaardigheidscomplex en ik ga je iets vertellen en misschien doe je het dan. Nee maat, we zijn aan het werk. Ik ga je iets vertellen en jij doet het. Als mijn baas me iets vertelt, doe ik het. Zo werkt de wereld.'

De Brit geeft aan dat engineers deze houding nodig hebben, omdat ze anders niet kunnen presteren. 'Als we dit niet doen in deze veeleisende omgeving, dan zal de hele zaak uit de hand lopen', aldus Smedley. Het moet voor iedereen duidelijk zijn hoe het binnen het team werkt. 'Laten we de basisregels vastleggen over hoe we ons allemaal opstellen, en de omgangsregels van hoe we met elkaar praten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen lambiase austin zindag 3
Smedley vindt dat ingenieurs beslissingen moeten nemen en niet moeten twijfelen.

Grow a pair

Smedley geeft aan dat teams te veel twijfelen. 'Er zijn veel van die dingen: Moet ik een beslissing nemen? Moet ik deze bestuurder vragen om opzij te gaan of die bestuurder vragen om opzij te gaan? Zullen zijn gevoelens gekwetst worden?' noemt Smedley als voorbeelden.

'Kijk, er is maar één coureur die aan het eind van de race tevreden zal zijn. Je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. Dus fucking grow a pair en neem de beslissingen die je moet nemen. Ik denk dat dat waar is in de Formule 1 en in het echte leven, toch? Als je op eieren loopt en geen beslissing neemt, eindig je op de slechts mogelijke plek.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws