George Russell reed gedurende het eerste deel van de Grand Prix van São Paulo aan de leiding, nadat hij Lando Norris had weten in te halen bij de start. Helaas kostte de pitstop hem een mogelijke overwinning en moest hij het doen met de vierde plaats. In de Mercedes Akkodis Race Debrief bespreekt het team de Grand Prix.
'Ik denk dat je achteraf de meeste races anders zou aanpakken, maar dit is zeker een geval waar we dat zouden doen', zegt Andrew Shovlin, de technisch directeur van Mercedes-AMG Petronas Formule 1-team. 'De pitstop was voor ons logisch, omdat Lando naar binnen kwam. George kon hierdoor ook naar binnen en zou door de Virtual Safety Car nog steeds vooraan blijven rijden. Dan heb je het voordeel van het rubber als er geen rode vlag komt.' Helaas voor het Britse team kwam er wel een rode vlag door de crash van Franco Colapinto. 'We gaan er normaal gesproken niet vanuit dat er een rode vlag komt. Soms heb je gelijk, soms heb je het fout.' In dit geval heeft Mercedes verkeerd gegokt.
Geen voordeel door bandenspanning
Mercedes kreeg van de FIA ook een geldboete vanwege de bandenspanning. Waar het fout ging, was dat er maar kort de tijd was tussen de afgebroken start en de herstart, waardoor Mercedes in de problemen kwam. 'De banden moeten vijf minuten voor de start aan de auto zitten. We hadden daarom maar een aantal minuten om de banden eraf te halen, weer op de auto te monteren en ze te laten checken door de FIA.' Niet alleen was er weinig tijd, maar ook de pitstraat in São Paulo hielp niet mee. 'In Brazilië heeft de pitstraat een ongebruikelijke indeling. De garages zijn vrij hoog. Je moet of helemaal via de ingang van de pitstraat of via een hek dat ook ver weg staat.'
Daar kwam bij dat de set banden die ze uiteindelijk bij de auto naar de auto brachten, nog niet de juiste bandenspanning had. We zaten toen erg krap in de tijd en hebben op het laatste moment de bandenspanning nog aangepast. 'We kregen de penalty omdat we geen tijd hadden om de FIA de banden te laten controleren', aldus Shovlin. De FIA had dus geen problemen met de bandenspanning zelf, deze bleek achteraf goed te zijn, maar de nodige controles waren niet uitgevoerd. Het team kreeg hiervoor een boete 5.000 dollar per auto. Shovlin voegt hier aan toe: 'De FIA was het ermee eens dat we hier geen sportief voordeel uit konden halen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties