Schumacher richt zijn pijlen op Formule 1: 'Te vroeg om aan plan B te denken' Formule 1
Formule 1

Schumacher richt zijn pijlen op Formule 1: 'Te vroeg om aan plan B te denken'

Schumacher richt zijn pijlen op Formule 1: 'Te vroeg om aan plan B te denken'

De stoelendans voor het 2025-seizoen is inmiddels in volle gang. Toch verkeren er nog altijd meerdere coureurs in onzekerheid over wat de toekomst hen gaat brengen. Momenteel zijn er nog stoeltjes vrij bij het team van Alpine, Haas, Sauber, Mercedes, Williams, en VCARB. Het is niet gezegd dat iedere coureur die nu op de grid te vinden is ook volgend jaar van de partij zal zijn. Op zijn beurt hoopt Mick Schumacher op een terugkeer in de Formule 1.

De laatste keer dat we Schumacher in een Formule 1-auto zagen was in Abu Dhabi in 2022. Twee seizoenen lang reed de zoon van de zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher voor het team van Haas. In 2023 werd hij reserverijder voor het team van Mercedes en dat van McLaren. Vanaf 2024 combineert hij zijn baan als reserverijder bij Mercedes met zijn deelname in het World Endurance Championship (WEC). Daarin komt hij uit voor het Hypercar-team van Alpine.

Band met F1 intact houden

In een interview met Motorsport.com vertelt Schumacher dat het WEC nooit zijn eerste keuze is geweest noch zal zijn nadat zijn F1-carrière vooralsnog tot een einde kwam. Aangezien er nog veel onzeker is rondom de 2025-grid in de Formule 1 wil Schumacher er alles aan doen om een van de vrijgekomen zitjes te bemachtigen. 'Voor mij was het meer een keuze gebaseerd op de mogelijkheid om mijn baantje als Formule 1-reserverijder en daarmee die connecties met F1-teams te behouden', legt de 25-jarige coureur uit over zijn WEC-deelname. Het was voor Schumacher belangrijk om nog regelmatig bij Formule 1-races aanwezig te kunnen zijn en het beperkte en voornamelijk Europese schema van de WEC laat dit toe.

Gezien zijn connectie met het team van Alpine is ook de naam van Schumacher gevallen als opvolger van Esteban Ocon bij het team. In de eerste week van juni maakte het Franse team bekend dat het contract van Ocon niet zal worden verlengd en de Fransman en het team hun wegen zullen scheiden aan het einde van het 2024-seizoen. De aankondiging kwam zo'n anderhalve week nadat Ocon tijdens de Grand Prix van Monaco een crash met zijn teamgenoot Pierre Gasly had veroorzaakt. Door de crash viel Ocon uit en moest Gasly zijn race met fikse schade aan zijn auto vervolgen. .

'Vertrouwen is één, hoop is iets anders', vertelt Schumacher over hoe hij naar zijn kansen kijkt om terug in de Formule 1 te komen. 'Maar op dit moment doe ik mijn werk op de plekken waar ik het zelf in de hand heb, want een Formule 1-zitje bemachtigen is iets wat buiten mijn macht ligt. Maar ik werk ervoor.' De coureur heeft zich nog niet beziggehouden met wat zijn plan is indien hij niet een zitje bij een Formule 1-team weet te bemachtigen voor volgend jaar. Over een langdurig verblijf binnen de WEC heeft hij nog niet nagedacht. 'Ik zal eraan denken wanneer het daar tijd voor is. We zitten nog voor de helft van het F1-seizoen, dus het is nog een beetje vroeg voor mij om aan een plan B te denken', sluit hij af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws