Technisch analist en journalist Craig Scarborough denkt dat de RB20 van Red Bull Racing er op dit moment het beste uitziet en dat de Oostenrijkse renstal de slimste oplossingen heeft bedacht. Naar het idee van de Brit heeft Red Bull gewoon in heel andere richtingen gedacht en zal het team met haar vernieuwde bolide iedereen voorbereiden op een fascinerend jaar.
Red Bull was de hekkensluiter van de grid door op 15 februari als laatste team haar auto te presenteren. De RB20 leek er direct heel anders uit te zien dan de RB19, en dat terwijl topontwerper Adrian Newey zei dat het een evolutie van zou zijn, en geen revolutie. Scarborough ziet wel wat Newey daarmee bedoelde. 'Afgezien van de sidepods lijkt het erop dat ze geen andere grote veranderingen aan de auto hebben doorgevoerd', begint Scarborough in zijn analyse op het YouTube-kanaal van Peter Windsor. 'Ze hebben gewoon in heel andere richtingen gedacht en ons voorbereid op een fascinerend jaar.'
De Brit weet echter wel dat Red Bull soms wat geheimzinnig kan doen over haar presentatie, en dat het zomaar eens kan zijn dat er een heel andere auto op de grid staat in Bahrein. 'Je moet een beetje op je hoede zijn, omdat Red Bull historisch gezien zo slecht is geweest in het geven van echte informatie bij presentaties, en de RB20-presentatie was geen uitzondering', denkt Scarborough. 'Ze lieten ons een afbeelding zien met veel schaduwen en verborgen veel details, ze lieten ons een echte auto op het podium zien die zeer slecht verlicht was', somt hij op. 'We hebben de auto natuurlijk wel op het circuit van Silverstone gezien.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Een aantal dagen voor de presentatie van de RB20 reed Red Bull een test met de nieuwe bolide op het natte asfalt van Silverstone. De beelden hadden zich daarna snel verspreid over het internet. 'Dat was in de regen en genomen vanaf de mobiele telefoon van iemand twee mijl verderop, dus we hebben niet echt een goed idee van wat er precies gebeurde', oordeelt Scarborough. 'Er zijn enkele kenmerken waarvan we weten dat ze er zeker zijn, zoals de inlaten van de sidepods.' De sidepods op de RB20 lijken een beetje op het 'zero-pod'-concept van Mercedes, waarmee de Duitse renstal veel moeite had aan het begin van 2023. Dat Red Bull dat toepaste op de RB20 leverde dus verbaasde reacties op.
Wat moest er eigenlijk beter aan de RB19?
Newey liet tijdens de presentatie in Milton Keynes weten dat de auto op alle vlakken is verbeterd. Dat leek bijna niet mogelijk te zijn, aangezien de RB19 perfectie naderde. 'Als we terugkijken en denken, wat moest Red Bull doen aan de RB19?' vraagt Scarborough zich af. 'Adrian wist het vrij duidelijk te zeggen dat het een evolutie was, Horner zei dat dat het niet was. Het is meer een radicale verandering voor hen, maar ja, de auto van vorig jaar noemden ze hun perfecte auto', gaat de Brit verder.
'Wat waren dan de slechte punten van de RB19? Ik kan maar aan een paar dingen denken, zoals dat de auto langzaam was met het opwarmen van de banden, wat natuurlijk van invloed was op de eerste ronden en de kwalificatie. Maar de prestaties van de banden tijdens de race waren bijna ongeëvenaard en dat is waarschijnlijk waar we het beste van ze hebben gezien. En de andere keer dat we ze zagen worstelen was op circuits met hobbels waar ze de rijhoogte moesten verhogen en de vloer uit het ideale werkvenster kwam.'
Tekst gaat verder onder de foto.
'Red Bull ziet er nu het beste uit'
Het is nog even afwachten voordat we te weten komen wie de ontwerpwedstrijd van de nieuwe auto's heeft gewonnen. 'Is het Mercedes? Ferrari? McLaren?' gaat Scarborough verder. 'Ik denk dat Red Bull er op dit moment waarschijnlijk het beste uitziet. Ze hebben het beste vertrekpunt en ze hebben de slimste oplossingen bedacht. Dus we zullen het zeker weten tijdens de tests volgende week.' De wintertestdagen zullen plaatsvinden in Bahrein, van 21 tot en met 23 februari. Een week later is het al tijd voor de eerste Grand Prix van het seizoen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties