De Italiaanse kranten La Gazzetta dello Sport en Corriere dello Sport zijn onder de indruk van de RB20 en zien opnieuw waarom Adrian Newey een genie is. De topontwerper lijkt met tijd en de concurrentie te spelen, want wanneer de andere teams denken dat ze dichtbij komen, is Red Bull Racing alweer aan de horizon verdwenen. Volgens de Italiaanse media kunnen Ferrari en Mercedes opnieuw hun borst natmaken.
De Oostenrijkse renstal presenteerde op donderdag 15 februari haar bolide, nadat Ferrari en Mercedes dat eerder al hadden gedaan. De RB20 ziet er behoorlijk anders uit dan de RB19, maar Newey beloofde dat de auto op alle vlakken is verbeterd. Een verbetering leek amper mogelijk, omdat de auto al zo ontzettend dominant was. De reacties op de sociale media kanalen waren duidelijk: de concurrentie lijkt wederom geen schijn van kans te maken. 'Nu we ze alle drie gezien hebben, de RB20, de SF-24 en de W15, zijn er twee dingen duidelijk. Ten eerste zijn de drie auto's een uitdrukking van een bepaalde verplichting, en ten tweede: Red Bull zal de concurrentie voorblijven', begint La Gazzetta dello Sport.
De Italiaanse krant doelt in het eerste punt op het feit dat de RB20 goed genoeg zal moeten zijn om Red Bull het dominante team te laten blijven, en de overige twee teams moeten laten zien dat ze dichterbij zijn gekomen. 'Terwijl iedereen het over geld heeft in de tijden van de budgetcap, heeft Newey zich een andere bron toegeëigend die nog belangrijker is: tijd. Daarom noemen ze hem een genie. Je kan hem vergelijken met de horizon, want als anderen denken dat punt te hebben bereikt, lijkt hij nog verder weg te zijn, telkens weer. Hij is onbereikbaar. En nee, hij heeft Mercedes niet voor de gek gehouden, zijn oplossingen zijn uiteindelijk gaan lijken op bepaalde oplossingen van Mercedes op de W14.'
Naar het idee van La Gazzetta heeft Red Bull dus de verplichting om het voordeel te behouden dat de RB19 had. In Milton Keynes waren ze zich ervan bewust dat de auto bijna perfect was, en dat de enige optie was om het project extremer te maken en gedeeltelijk te veranderen. 'Met het doel: opnieuw tijd winnen. Opnieuw de concurrentie achter hen laten. En dus zijn er de verticale luchtinlaten die velen hebben verbaasd', gaat het Italiaanse medium verder. Volgens La Gazzetta maakt dat de missie van Ferrari ook duidelijk. 'De verplichting van de Ferrari SF-24 is om dichter bij de RB20 te komen, en dat is begrijpelijk. En om dit voor elkaar te krijgen moest op basis van het erfgoed van de SF-23 de efficiëntie van de DRS worden verbeterd en tegelijkertijd moet de nieuwe bolide beter om kunnen gaan met de banden.'
'Geen enkel nieuw project biedt de garantie van succes'
'Zelfs de W15 heeft een verplichting', vervolgt La Gazzetta. 'Mercedes weer laten winnen, want dat hebben ze al twee jaar niet voor elkaar gekregen. Ze hebben twee seizoenen besteed aan de ontwikkeling van een concept dat even extreem is als in feite ineffectief. Dus, om aan de taak te voldoen, zijn James Allison en de zijnen teruggekeerd naar het conceptuele ABC van de ground effect single-seaters. Maar het is een te basale W15 om waar te zijn, in de zin dat het zal veranderen, en ook snel, al na de tests in Bahrein.' Het is volgens de Italiaanse media in ieder geval duidelijk dat Mercedes het gat naar Red Bull niet direct zal dichten.
'Red Bull is een voorbeeld voor iedereen, behalve voor Red Bull zelf', neemt Corriere dello Sport over. 'De eerste foto's die op donderdagmiddag al circuleerden, en dan de presentatie van de RB20 in de avond zelf, waren genoeg om te begrijpen dat Newey afweek van het pad waarop zijn rivalen hem achtervolgden. Terwijl iedereen zich heeft laten inspireren door de horizontale gleuven van de laatste twee Red Bulls, keerde Newey terug naar de verticale luchtinlaten bij de cockpit: bijna een vintage beeld, een poging om uit het verleden te putten wat nodig is om zich in de toekomst te projecteren', schrijft de Italiaanse krant.
Tekst gaat verder onder de foto.
'Dat is fascinerend, en ook een beetje verontrustend. Het is verbazingwekkend dat Mercedes opgelucht de oplossing van verticale naar horizontale luchtinlaten heeft verlaten, in feite de weg van Red Bull volgt, en dat Red Bull de omgekeerde weg heeft afgelegd. De wereldkampioenen hebben zich dus niet tevreden gesteld met het benutten van de sterke impuls die voortkwam uit het buitengewone 2023-seizoen. Maar ze durfden het aan om te veranderen. Zo'n moed zou angst moeten inboezemen bij de tegenstanders, maar het biedt ook kansen, want geen enkel project brengt de garantie van succes met zich mee.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties