Ferrari geldt al decennia lang als dé naam in de wereld van de autosport, maar het team doet die naam recentelijk geen eer aan. Het 2024-seizoen begon goed voor het team met onder andere een overwinning voor Carlos Sainz in Australi¨e en een overwinning voor Leclerc tijdens zijn thuisrace in Monaco. Sinds de race in Canada lijkt het tij in negatieve zin te zijn gekeerd voor het team. In aanloop naar de Hongaarse Grand Prix heeft Sainz zich uitgelaten over de stand van zaken.
Het huidige seizoen is een vol verrassingen. Na de eerste paar races leek de balans al opgemaakt: Red Bull Racing zou ook dit seizoen dominant zijn. Toch bleek niets minder waar. Tegelijkertijd werd er gedacht dat als er een team was dat Red Bull Racing kon uitdagen dat het team van Ferrari zou zijn. Charles Leclerc stond immers lange tijd tweede in het wereldkampioenschap. Inmiddels heeft McLaren-coureur Lando Norris die plek ingenomen en lijken de McLarens steeds dichter bij de Red Bull te komen.
Prioriteit voor het team
Ferrari kwam richting de race op het circuit van Silverstone met een upgradepakket dat de SF-24 'terug naar de basis' zou moeten hebben gebracht. Helaas leverde het pakket niet het gewenste resultaat op. Sainz eindigde als zevende in de race, Leclerc viel volledig buiten de punten en kwam niet verder dan een veertiende plaats. Via een officieel persbericht van het team van Ferrari deelt Sainz waar hij denkt dat de prioriteiten van het team moeten liggen.
'Het nieuwe pakket kan nog steeds geoptimaliseerd worden', begint Sainz hoopvol. 'Maar op korte termijn moeten we eerst begrijpen of we überhaupt een stap in de juiste richting hebben gezet. Dat zal de ontwikkeling op de lange termijn alleen maar helpen. Het is dus de hoogste prioriteit voor het team', stelt de Madrileen.
Problemen sinds Barcelona
Waar Ferrari een rampzalig weekend kende in Canada met een dubbele uitvalsbeurt, denkt Sainz dat de problemen van het team pas echt toesloegen in Barcelona. De Grand Prix op Spaanse bodem geldt voor Sainz en Alonso als thuisrace en dus wilde Sainz niets liever dan een goede indruk maken tijdens zijn laatste bezoek aan het circuit in een Ferrari-auto. Helaas kwam de Spanjaard niet verder dan een zesde plaats met een rondetijd die meer dan een halve seconde langer was dan die van racewinnaar Max Verstappen.
'We moeten accepteren dat we sinds Barcelona minder competitief lijken te zijn. Het is zaak dat we gaan begrijpen waarom we zoveel performance missen, want ondertussen gaan de andere teams exponentieel vooruit', merkt Sainz op. Zoals genoemd heeft het team van McLaren sinds de race in Miami waar het een uitgebreid pakket aan upgrades introduceerde bewezen als serieuze concurrent voor het team van Red Bull. Ook het team van Mercedes lijkt een opmars te maken. George Russell won de Grand Prix van Oostenrijk en teamgenoot Lewis Hamilton ging er in Groot-Brittannië vandoor met de overwinning.
Het lijkt erop dat een gebrek aan downforce een van de voornaamste redenen is voor de problemen bij het Italiaanse team. Sainz vreest echter dat dat probleem niet makkelijk op te lossen valt. 'Het is iets recents. Het is niet zo dat het toevoegen van vijf of tien punten downforce de auto plots sneller zal maken, want dat zou elders voor problemen kunnen zorgen.' Vooralsnog durft Sainz erop te vertrouwen dat het team dat hij aan het einde van dit seizoen zal verlaten een oplossing weet te vinden. 'De reglementen maken het heel uitdagend, maar ik denk dat iedereen op een gegeven moment heeft geworsteld met dergelijke problemen', sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties