Het Formule 1-seizoen van 2023 heeft tot nu toe een boeiende reis gekend voor het Mercedes-team, met ups en downs die het optimisme na een overwinning in de Grand Prix van Sao Paulo hebben getemperd. George Russell heeft onthuld dat het team een inhaalslag heeft gemaakt na enkele ‘verkeerde beslissingen’ in de winter, wat leidde tot een achterstand bij het begin van het seizoen.
Mercedes begon 2023 met hernieuwd optimisme na een leerzaam jaar in 2022. Ze sloten het vorige seizoen af met een indrukwekkende overwinning in São Paulo en leken op weg te zijn naar een sterkere positie in het klassement. Echter, bij de seizoensopener in Bahrein werden ze ruw ontwaakt en eindigden ze als het vierde snelste team. Sindsdien heeft Mercedes gestaag vooruitgang geboekt en bevindt het zich momenteel comfortabel op de tweede plaats in het constructeurskampioenschap. Russell legt bij Autoweek uit dat het team zich bij elk evenement blijft verbeteren en de zaken beter begrijpt: ‘We hebben vorig jaar zeker een aantal verkeerde beslissingen genomen tijdens de winter, waardoor we behoorlijk wat achterstand hebben opgelopen en daarom hebben we dit seizoen tot nu toe een inhaalslag gemaakt.’
Op zoek naar balans
Een van de belangrijkste aandachtspunten voor Mercedes is de stabiliteit aan de achterkant van de auto en het vertrouwen om agressiever te rijden. ‘Iets wat we veel hebben geprobeerd te verbeteren, is de balans in de bochten van de auto. Ik denk dat zowel Lewis (Hamilton, red.) als ik op zoek zijn naar wat meer vertrouwen en een stabielere achterkant van de auto, zodat we tijdens een raceweekend goed van start kunnen gaan’, aldus de Mercedes-coureur.
De Brit wijst op het succes van Red Bull: ‘Ze geven hun coureurs de mogelijkheid om alles te geven zonder te veel angst om de auto te beschadiging.’ Russell erkent dat het echter vaak draait om het vinden van marginale winsten. ‘Op veel gebieden gaat het altijd om marginale winsten. Als je hier een halve tiende kunt vinden, en daar een halve tiende, kun je dat ineens optellen tot een groot deel van de rondetijd. Dus weet je, dat is precies waar we momenteel aan werken’, aldus Russell.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties