De topsnelheid van de Red Bulls heeft een groot aandeel gehad in de overwinning van Max Verstappen op het Corniche Circuit in Jeddah, dat was duidelijk. Maar hoe zorgde de Oostenrijkse renstal voor de optimale setup? Want daarmee waren ze ook Ferrari de baas. In de raceanalyse van het Duitse MotorsportMagazin.com leggen ze uit waar dat aan te danken is.
Verstappen moest even wachten om de beslissende inhaalactie te maken en zijn geduld werd beloond. Met ingang van de 47e ronde van de Grand Prix van Saoedi-Arabië pakte hij de leiding over van zijn collega uit Monaco. Charles Leclerc speelde nog wat spelletjes in een poging om DRS te kunnen gebruiken om de Nederlander terug te kunnen pakken op start-finish, maar tevergeefs. De topsnelheid van de RB18 was niet meer te houden voor de F1-75.
Beide Red Bulls eenzaam aan de top in speed traps
Ferrari-teambaas Mattia Binotto wist van die hoge topsnelheid van zijn concurrenten. 'Red Bull reed vanaf zaterdag (na VT3, red.) met minder downforce', zegt de Italiaan. Ferrari weigerde hetzelfde te doen in de hoop dat de bandendegradatie bij Red Bull dan hoger zou zijn, maar daar kwam niets van terecht. Helmut Marko bevestigt de uitspraak van Binotto. 'Na de sessie op vrijdag hebben we er een kleine achtervleugel op gezet. We hadden dus een betere topsnelheid', zegt de Oostenrijkse adviseur.
Dit wordt ook duidelijk als je de topsnelheden van alle coureurs met elkaar vergelijkt. Sergio Pérez en Verstappen zijn duidelijk de snelsten. De Mexicaan liet een maximale snelheid van 335,1 km/u noteren terwijl zijn Nederlandse teamgenoot maximaal 334,1 km/u neerzette in de speed traps. Het gaat met de eerstvolgende auto, de Haas van Kevin Magnussen, is dan maar liefst 5 km/u. Dat klinkt niet eens als heel veel, maar tussen de derde en de zestiende snelste auto's zit slechts 4,5 km/u. Dan is het gat toch opeens best groot.
Bandenslijtage bij Verstappen tip top in orde
De mediums van Verstappen werkten niet helemaal naar behoren, 'maar toen we eenmaal op de hards zaten, had ik een veel beter gevoel', zegt de regerend wereldkampioen. Ook was de strategie van Red Bull goed. Leclerc gebruikte veel meer van zijn banden in de fase dat Verstappen achter hem aanzat. Zo kon de RB18 zijn banden beter benutten aan het einde van de race. Na de virtual safety car in de slotfase van de race werd het nog even spannend, maar de Monegask kwam topsnelheid tekort om nog een échte poging te wagen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties