Het is momenteel de grote vraag die speelt in de paddock en voornamelijk bij Red Bull Racing: welke straf zal er gegeven worden nadat vorig seizoen het budgetplafond werd overschreden? In de media wordt flink gespeculeerd, van straffen in windtunneltijd tot aan geldboetes. Red Bull zal geen enkele straf accepteren. Wat staat het team van Christian Horner mogelijk allemaal te wachten? Wij zochten dat alvast uit.
Het overschrijden van het budgetplafond vorig jaar kan Red Bull duur komen te staan, al zou het gaan om een kleine overschrijding van zo'n 1,8 miljoen dollar. Volgens het doorgaans goed ingevoerde Auto, Motor und Sport wil de FIA een geldboete opleggen aan Red Bull en flink wat tijd in de windtunnel wegnemen, namelijk 25 procent. Dat zou grote gevolgen hebben voor het team van Christian Horner in het komende seizoen.
Een team dat honderd procent van de windtunneltijd mag gebruiken, krijgt de beschikking over 40 runs per week. Waar de nummer één dit seizoen nog negentig procent van de windtunneltijd mocht gebruiken, is dat vanaf komend seizoen nog zo'n zeventig procent. Het doel is om daarmee de kleinere en grotere teams dichter bij elkaar te brengen. Gezien Red Bull het kampioenschap bij de constructeurs lijkt te gaan winnen, kunnen ze een straf in de windtunneltijd niet gebruiken.
Overzicht percentages F1-windtunneltests 2023
Kampioenschapspositie van de teams in 2022 | Percentage windtunneltests toegestaan in 2023 |
1 | 70% |
2 | 75% |
3 | 80% |
4 | 85% |
5 | 90% |
6 | 95% |
7 | 100% (= 40 runs per week) |
8 | 105% |
9 | 110% |
10 | 115% |
Mocht Red Bull als eerste eindigen bij de constructeurs en een vermindering krijgen van 25 procent aan windtunneltijd, dan komt het erop neer dat ze nog maar 45 procent overhouden. Omgerekend zouden er dan 18 runs per week overblijven, waar Ferrari en Mercedes 30 en 32 runs per week kunnen doen. Daarmee krijgt Red Bull veel minder tijd om verbeteringen te vinden en nieuwe ontwerpen te maken om de auto sneller te maken.
Daarbovenop zou Red Bull ook nog moeten rekenen op een geldboete. Hoe hoog deze zal zijn, is niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat het Red Bull flink zal raken. Bij de Oostenrijkers zullen ze er alles aan doen om dergelijke straffen te voorkomen. Daarover lopen gesprekken met de FIA. Waar ze op hopen, is dat het afgedaan kan worden als een procedurele overtreding. Dat zal de zaak mogelijk nog kunnen veranderen.
Wat houdt een procedurele overtreding in?
Een procedurele overtreding is een fout die gemaakt wordt door, bijvoorbeeld, documenten te laat in te leveren. Ook het - zij het bewust of onbewust - vertragen van het proces wordt gezien als een procedurele overtreding. Het inleveren van incorrecte en/of misleidende gegevens wordt ook beschouwd als zo'n overtreding. Het kan resulteren in financiële of kleine sportieve sancties. Dat laatste zal vooral gebeuren wanneer er verzwarende factoren een rol spelen in de kwestie.
Verzwarende factoren worden door de FIA in het controleproces meegenomen en kun je zien als oneerlijkheid, opzettelijk verzwijgen van informatie en/of fraude door een team. Meerdere en/of eerdere overtredingen van de regelgeving in de betreffende rapportageperiode en het niet samenwerken met de Cost Cap Administration zijn ook verzwarende factoren.
Er zijn echter ook verzachtende factoren die de FIA in acht neemt bij het bepalen welke straf wordt uitgedeeld aan een team dat een overtreding is begaan. Denk hierbij aan het voortdurend naleven van het financieel reglement in eerdere rapportageperiodes, volledige en onbelemmerde samenwerking met de Cost Cap Administration en/of situaties van overmacht.
Had Red Bull te maken met overmacht?
Met name overmacht is in het geval van Red Bull interessant. Het team kreeg namelijk een tegenvaller te verduren door een belastingteruggave waar wel op werd gerekend, maar niet kwam. Red Bull ging ervan uit dat zij een terugbetaling zouden ontvangen dankzij de regeling Research and Development Expenditure Credit. Door die regeling kan een organisatie van bepaalde belastingverplichtingen afkomen.
Het team uit Milton Keynes kreeg dit niet en zodoende werd een bedrag van 1,4 miljoen dollar toegevoegd aan het budget van 2021. Mocht Red Bull kunnen bewijzen dat die teruggave wel had moeten komen, dan kan dit wellicht als verzachtende factor worden gezien door de FIA. In dat geval had de Oostenrijkse renstal namelijk weinig kunnen doen aan de tegenvaller.
Tot slot komt ook kijken dat de FIA halverwege het seizoen 2022 een reglementswijziging doorvoerde voor het budgetplafond. Dit gaat om ongebruikte, geproduceerde onderdelen die van 2021 meegenomen zijn naar 2022. Vorig jaar behoorden die niet tot het budgetplafond, maar dit jaar wel. Red Bull nam die onderdelen niet mee in de ingeleverde berekeningen, terwijl de FIA dit tijdens de controles ervan wél deed.
Mogelijk zal de FIA hier mild mee omgaan. In het geval van een procedurele overtreding volstaat hoogstwaarschijnlijk enkel een financiële straf. In dat geval ontloopt Red Bull sportieve sancties en krijgen ze eerder te maken met waar Aston Martin op kan rekenen. Het Britse team beging zo'n procedurele overtreding en krijgt naar verluidt een geldboete. Het bedrag daarvan is niet bekend, maar Red Bull kan er dan wel rekening mee houden dat zij dezelfde straf krijgen als Aston Martin.
Terrence Riepma (Twitter: @TerrenceRiepma | e-mail: t.riepma@valkeringmedia.nl)
Rick Pasker (Twitter: @RickPasker | e-mail: r.pasker@f1maximaal.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties