Helmut Marko durft met zekerheid te zeggen dat het team van Red Bull Racing een achterstand heeft op McLaren, maar dat de achterstand niet zo groot is als het leek in Bahrein. Bovendien heeft de Oostenrijkse renstal zijn doelen bereikt met de nieuwe auto. Marko verwacht dan ook dat Red Bull als tweede kracht aan het seizoen zal beginnen.
Red Bull weet dat het op dit moment niet de snelheid lijkt te hebben om direct competitief te zijn tijdens de Grand Prix van Australië. Max Verstappen leek zelfs redelijk teleurgesteld te zijn richting de eerste race van het seizoen, aangezien de testdagen niet verliepen zoals hij had gehoopt. Red Bull kende een matige tweede helft van het vorige seizoen, ondanks dat Verstappen het kampioenschap pakte. Desondanks was McLaren duidelijk sneller dan de Oostenrijkse renstal.
Die verhoudingen lijken niet anders te liggen op dit moment. 'McLaren heeft op dit moment de snelste auto en is ook ongelooflijk sterk als het gaat om bandenslijtage', stelt Marko tegenover Auto, Motor und Sport. 'Maar ik denk niet dat het verschil zo groot is als het soms lijkt. We hebben bijvoorbeeld onze racesimulatie niet in de optimale configuratie gereden. Toch is het weer zoals vorig jaar: McLaren gaat de baan op, zet meteen sterke tijden neer, en dat met elke compound.'
Ondanks de huidige verhoudingen is Marko wel enigszins positief. De doelen zijn in ieder geval bereikt met de nieuwe bolide. 'De nieuwe auto is voorspelbaarder, reageert op afstellingswijzigingen zoals je zou verwachten. Dat is al heel anders ten opzichte van vorig jaar, toen je meteen een seconde verloor zodra je buiten het optimale werkvenster viel. Maar er zijn nog steeds zwakke punten waar we gedurende het seizoen aan moeten werken. Er is vooruitgang te zien, maar niet in de mate dat we op hetzelfde niveau als McLaren zitten.'
Red Bull nog voor Ferrari en Mercedes
Toch denkt Red Bull vooral naar voren te kunnen kijken. Vorig seizoen werd het team ook voorbijgestreefd door Ferrari, dat op de tweede plek eindigde in het constructeurskampioenschap. Momenteel lijkt Red Bull een streepje voor te hebben op zowel Ferrari als Mercedes. 'Volgens onze inschatting liggen we voor beide – zowel over één ronde als in de langere runs. Mercedes viel bijvoorbeeld op door een zeer hoge bandenslijtage.'
Red Bull zal de komende weken dus nog wat moeten experimenteren. Enkele nieuwe onderdelen werken immers nog niet optimaal op de RB21, waardoor oudere onderdelen van stal gehaald moesten worden. 'De voorvleugel werkte goed, maar de vloer niet. Daarom zijn we op de laatste testdag in de middag begonnen om delen van de oude vloer terug op de auto te zetten. In deze combinatie – nieuwe vleugel, oude vloer – ging het vervolgens beter', geeft Marko aan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties