Red Bull-hoofdingenieur Paul Monaghan legt uit waarom Red Bull Racing voor een pull-rod voorwielophanging en een push-rod achterwielophanging voor hun bolides heeft gekozen, sinds de invoering van het 2022-reglement. De ophangingskeuze week af van wat de meeste andere teams implementeerden toen de nieuwe reglementen ingingen, maar ondertussen zijn een aantal concurrenten van de Oostenrijkse renstal ook op het Red Bull-concept overgestapt.
Red Bull Racing is op dit moment het dominantste team binnen de Formule 1, en het is daarom niet zo gek dat veel andere teams naar de Red Bull-bolides kijken voor inspiratie. De fameuze downwash-sidepods van de Oostenrijkse renstal zijn zo inmiddels al op meerdere auto's in het veld terug te vinden, en sinds 2024 lijken ook meerdere concurrenten met dezelfde ophanging als Red Bull rond te rijden: een pull-rod voorwielophanging en een push-rod achterwielophanging. Sauber heeft zelfs toegegeven dat het het concept van de Oostenrijkse renstal heeft overgenomen.
Red Bull-hoofdingenieur Monaghan legt nu aan de Nederlandse tak van Motorsport.com uit waarom Red Bull al jaren voor deze ophanging kiest. 'Als je naar een push-rod kijkt, dan is de geometrie van die ophangingsonderdelen iets groter, waardoor die delen meer van de luchtstroom blokkeren', aldus de ingenieur. Aerodynamische overwegingen spelen dus een belangrijke rol in de keuze voor ophanging, met name voor de luchtstroom richting de vloertunnels.
De Brit plaatst daarbij wel de kanttekening dat de huidige generatie grondeffectauto's minder geschikt lijken voor een push-rod achter dan de voorgaande generatie. 'De hoogte van het chassis is nu niet meer wat het met de 2020- en 2021-auto's is geweest. Als je de hoogte van het chassis naar beneden brengt, dan wordt de hoek van de push-rod kleiner. Voor een bepaalde verticale belasting geldt dan: des te vlakker de push-rod, des te meer kracht je in de push-rod zelf moet hebben', aldus Monaghan.
'Als je een pull-rod aan de onderkant van het chassis voor elkaar kunt krijgen, dan kan die optie dus enkele voordelen bieden', waarbij Monaghan doelt op dat het daarbij vooral gaat om het verpakken van de interne ophangingsonderdelen, oftewel de inboard suspension. 'Als je de mechanisch betere oplossing goed kunt verpakken, toegankelijk kunt houden (voor monteurs, red.) en ook kunt vervangen, dan is een pull-rod voor sommige teams misschien de betere route om te kiezen.' Vooral de toegankelijkheid voor monteurs wordt doorgaans als een voordeel van de push-rod gezien.
Niet maar één oplossing
Hoewel Red Bull dus voor push rod achter kiest, denkt Monaghan niet dat de oplossing van Red Bull de beste optie is voor alle teams. 'Eigenlijk valt of staat alles met waar je trekstang op het chassis landt. Wat proberen we te doen? We proberen de rijhoogte van de auto aan de voorkant te beheren. Het is maar een klein window waar we op mikken. Als je een ophanging hebt die onnodig rijhoogte aan de voorkant weggeeft doordat de installatie in het chassis niet zo goed is, dan verlies je automatisch performance met de hele auto. Dat zit trouwens overal in: in de trekstang, rockers, wishbones, in al die dingen. Als je qua ophangingskeuze en interne verpakking een compromis hebt gevonden, dan gaat het er vervolgens nog om hoe je die dingen precies installeert. Iedereen maakt daar zijn eigen afweging in.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties