Gemengde signalen over samenwerking Red Bull: 'Dingen die niet werken in Formule 1' Formule 1
Formule 1

Gemengde signalen over samenwerking Red Bull: 'Dingen die niet werken in Formule 1'

Gemengde signalen over samenwerking Red Bull: 'Dingen die niet werken in Formule 1'

Red Bull Racing gaat nog een jaartje door met Honda, maar daarna gaat de samenwerking met Ford in. Red Bull Powertrains en Ford zetten samen de tanden in een project dat in 2026 tot een sterke motor moet leiden. Ford en de Formule 1, het lijken twee verschillende werelden, maar het is niet noodzakelijk het geval. Otmar Szafnauer heeft in beide werelden zijn strepen al verdiend.

Szafnauer was aan de slag bij Ford van 1986 tot 1998, om daarna bij Formule 1-teams als Racing Point, Aston Martin en Alpine zijn stempel te drukken. 'Ford is een groot en heel capabel bedrijf', zegt de voormalige teambaas tegen Planet F1. 'Ze zijn al lang betrokken bij het racen, inclusief de Formule 1. Ze hebben een eigen team gehad, ze zijn motorleverancier geweest en ze waren een tijdje eigenaar van Cosworth. Ze hebben diepe roots in het racen en ze racen nu ook nog altijd in Noord-Amerika. Red Bull krijgt dus een competente en capabele partner.'

Niet alles werkt in de Formule 1

Tot daar een heleboel goed nieuws dus, maar de Roemeense Amerikaan geeft Red Bull toch ook een stevige waarschuwing. 'Nu is er één ding dat ik geleerd heb toen ik van Ford naar British American Racing ging: er zijn dingen van Ford die ik moest toepassen in de Formule 1, maar er zijn ook dingen van Ford die niet werken in de Formule 1. Dingen die juist het tegenovergestelde effect hebben, die een Formule 1-wagen vertragen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

otmar szafnauer alpine f1 gp bahrein 20235
Szafnauer geeft de pluspunten en aandachtspunten van de samenwerking tussen Red Bull en Ford. 

Om erachter te komen wat werkt en wat niet, is het dus belangrijk dat beide partners hun verantwoordelijkheid nemen. 'Je hebt de ervaring aan beide kanten om te zeggen: dat kan ons helpen en dat andere niet. Als je die twee door elkaar haalt, dan kan het wel een probleem worden. Doe je dat niet, dan sta je er goed voor.' Een andere zaak om rekening mee te houden, is het vorige Formule 1-avontuur van Ford.

Communicatie heel belangrijk

In 2001 ging Ford in zee met Jaguar, maar na vijf matige seizoenen werd het team overgekocht door Red Bull. De rest is geschiedenis, maar Ford heeft dus weinig goede herinneringen aan die periode. 'Als er nog mensen zijn uit die periode, moet je goed communiceren richting de volgende generatie', benadrukt Szafnauer het belang om alles goed door te praten. 'Hopelijk is er gecommuniceerd, wat ze ook geleerd hebben.'

Met al zijn werkervaring kan de 60-jarige man ook een concreet voorbeeld geven. 'Ik weet dat andere autobedrijven dit ook doen. Voor bepaalde auto's moest je bepaalde doelen halen en bij elke behaalde mijlpaal was er een lijst van dingen die je moest bereiken. Dan kon je dat vergelijken met de lijst van dingen die je nog moest doen. Dat wordt nu ook toegepast in de Formule 1 omdat het werkt.'

Overzicht houden is cruciaal

Het is dus cruciaal om in de loop van een proces overzicht te houden, zodat iedereen weet wat hij moet doen. 'In 2023 moet je bijvoorbeeld al nadenken over de wagen van 2026. In 2023 heb je bijvoorbeeld drie zaken waar aerodynamica-experts bezorgd over zijn. Heb je iemand die samenwerkt met de FIA om de regels te begrijpen? Het gebruik van een controlelijst dwingt je om je aan je planning te houden en om op het goede pad richting succes te blijven.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws