Red Bull en Mercedes hebben een plan tot het standaardiseren van pituitrusting tegengehouden, zo meldt de Italiaanse tak van Motorsport.com. Met de standaarduitrusting zou de FIA de kosten voor de teams willen drukken. De twee topteams willen hun dure tijdswinst op dit gebied echter niet opgeven. De standaarduitrusting past binnen de trend van nieuwe pitstopregels, die vooral de topteams raken. Ook wil de FIA vanaf 2022 meer onderdelen gaan standaardiseren.
Met het oog op de budgetlimieten vanaf dit jaar, wil de FIA verscheidene onderdelen en uitrusting standaard maken. Dat wil zeggen: de ontwikkeling van het materiaal wordt uitbesteed aan een derde partij, en alle teams maken van dat materiaal gebruik. Op deze manier worden de kosten gedrukt voor de teams, die de onderdelen en uitrusting in kwestie niet meer zelf hoeven te ontwikkelen.
Een aantal auto-onderdelen werden mogelijk al gestandaardiseerd vanaf 2022: versnellingsbakken, remmen en velgen. De FIA wil nu ook de pituitrusting (bijvoorbeeld de wheelguns) standaard maken, om de kosten voor teams te drukken vanaf 2022. De FIA wil met deze stap echter ook de veiligheid van pitstops bevorderen. Beoogde leverancier Dino Paoli wil een systeem implementeren waarbij de wedstrijdleiding met sensoren kan zien of er sprake is van een unsafe release, bijvoorbeeld omdat een wiel niet goed vast zit. Dit is echter pas mogelijk als de pituitrusting identiek is, met allemaal dezelfde sensoren.
Mercedes en Red Bull geven dure tijdswinst niet op
Het plan van gestandaardiseerde pituitrusting is echter tegengehouden door Red Bull en Mercedes. Deze twee topteams hebben miljoenen euro’s geïnvesteerd om hun bandenwissels te versnellen, en zijn niet van plan om dat voordeel op te geven. De standaarduitrusting is onderdeel van een grotere trend om pitstoptijden gelijk te trekken en veiliger te trekken: vanaf de Grand Prix van België zijn teams niet langer toegestaan om met een automatisch systeem hun coureurs uit de pitbox te laten. Het signaal moet nu handmatig gegeven worden.
Een aantal andere onderdelen wordt wel gestandaardiseerd vanaf 2022. De nieuwe 18-inch velgen worden aanbesteed aan het Duitse wielenmerk BBS, wat voorheen alleen aan Ferrari leverde. Ook de sensoren voor bandendruk worden standaard, zodat op elk moment kan worden bepaald of teams met een te lage druk rijden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties