Andreas Seidl, teambaas van McLaren, heeft aangegeven de vertraging van de wijziging in de pitstop-reglementen te waarderen. In eerste instantie zouden de Formule 1-teams in Hongarije de pitstop-protocollen al aan moeten passen, maar na overleg met de teams is dit in België pas het geval. Seidl vindt het prettig dat de FIA naar de teams geluisterd heeft.
'Wegens de situatie waar we ons in bevinden, met de gevolgen van COVID wereldwijd, is het niet makkelijk om terug te gaan naar de fabriek. Het is dus lastig voor de teams om te trainen naar aanleiding van de technische reglementswijzigingen die doorgevoerd worden', stelt de Duitser in gesprek met Autosport. Dat de wijziging over de zomerstop heen getild is, staat toe dat de teams wat langer de mogelijkheid hebben om aan de wijzigingen te wennen.
Dat de reglementswijziging wat uitgesteld is, is volgens Seidl dus niet verbazingwekkend. Naast het feit dat het ingangsmoment van de reglementen vertraagd werd, is er ook wat gewerkt aan hoe deze reglementswijzigingen eruit zagen. In eerste instantie wilde de FIA minimale reactietijden instellen voor de diverse crewleden die actief zijn bij een pitstop, later kwam het motorsportorgaan terug op deze beslissing. Wat er precies gebeurd is, lees je in het gerelateerde artikel hierboven.
McLaren niet bekend om sterke pitstops
Bij McLaren zijn de pitstops niet bepaald een kracht. De gemiddelde snelheid ligt bij de Britse renstal hoger dan veel van de concurrenten en een trage stop tijdens de Britse Grand Prix heeft Lando Norris daar wellicht een podiumplaats gekost. Hij werd destijds gepasseerd door Valtteri Bottas na de pitstop-fase. 'Dat was een hardware issue', benadrukt Seidl. 'Dat had verder niets te maken met hoe de crew het deed.'
'De pitstops zijn de afgelopen maanden een stuk sneller geworden, we hebben daarin goede stappen gezet', concludeert hij. Het betrof in Silverstone een probleem met een wielmoer dat zich al tijden niet voor had gedaan bij het team uit Woking. Seidl geeft aan dat er intern gekeken wordt naar hoe een vergelijkbaar incident in de nabije toekomst voorkomen kan worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties