Pirelli heeft aangegeven dat een eenstopper de beste strategie zal zijn tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. De Italiaanse bandenleverancier verwacht dat het rubber duurzaam genoeg is om met een enkele bandenwissel de eindstreep te halen, maar met hoge verwachte temperaturen en een discutabel verleden zouden teams zowaar de tweestopper in het achterhoofd houden. Red Bull Racing heeft met haar bandenstrategie voor Max Verstappen in ieder geval voorzorgsmaatregelen getroffen.
Volgens Pirelli zou een eenstopper met de mediumband en de harde band de optimale strategie moeten zijn. De eerste stint wordt in dit scenario verreden op de geel omrande band. Daarmee zou de pace zwaar terugvallen na de vijfentwintigste ronde, terwijl er naar verwachting tot ronde 18 nog wel leven in het rubber zit. Daarna volgt een stint van 27 tot 34 ronden op het hardste rubber dat meegenomen is naar Groot-Brittannië.
Mochten er teams zijn die verwachten veel posities te kunnen winnen in de openingsfase, zoals Fernando Alonso liet zien tijdens de sprintrace, dan kan men er ook voor kiezen om op de zachte band te starten. De levensduur van deze band ligt volgens Pirelli gemiddeld op 16 ronden. Ook na een start op de zachtste compound zou een vervolg op de witte band resulteren in de snelste route naar de eindstreep.
Pirelli bereidt zich voor
Er is veel te doen geweest rondom de banden in Groot-Brittannië. Allereerst hebben de teams natuurlijk de Grand Prix van Groot-Brittannië van 2020 nog in het achterhoofd. In de slotfase klapten er banden bij drie coureurs, namelijk Carlos Sainz, Valtteri Bottas en Lewis Hamilton. Hamilton wist op drie wielen de eindstreep te halen, de andere twee heren waren minder fortuinlijk en vielen buiten de punten. Het was duidelijk: Silverstone vraagt nou eenmaal heel veel van het rubber.
Na de klapband van Verstappen in Baku wist Pirelli dat ze in moesten grijpen om een vergelijkbaar debacle te voorkomen. Zodoende verhoogden ze al de bandenspanning en introduceerden ze in Engeland nieuwe, duurzamere achterbanden. Daarmee denkt het Italiaanse merk de grootste gevaren rondom het rubber te pareren. Of dit gelukt is, zien we tijdens de Grand Prix. Wel waren tijdens de sprintrace al zeer duidelijk strepen te zien op de banden van veel coureurs. Ook ligt de temperatuur op Silverstone vermoedelijk hoger dan op de zaterdag, waardoor de banden het nóg zwaarder gaan krijgen.
Red Bull positioneert Verstappen goed
Zoals gezegd is een eenstopper dus de meest waarschijnlijke strategie, maar wanneer de bandenslijtage hoger ligt dan verwacht, kan Red Bull ingrijpen. Zo hebben ze voor allebei de coureurs, Verstappen en teamgenoot Sergio Perez, twee nieuwe setjes van de mediumbanden klaar liggen. Bij Mercedes is één van die sets al gebruikt. Een licht voordeel dus voor de heren die voor de Oostenrijkse renstal uitkomen.
Bij de andere bandensets is er weinig verschil te bespeuren tussen de strategieën van Mercedes en Red Bull. Alle heren hebben gebruikte sets van de zachte compound, evenals één nieuw setje van de harde band. Overigens geldt het bandenvoordeel van Red Bull alleen ten opzichte van Lewis Hamilton: Valtteri Bottas nam graag drie setjes van de mediumband mee naar de zondag en heeft zodoende tevens twee gloednieuwe mediumsets over.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties