Pirelli blikt vooruit op Hongarije: hoge temperaturen, veel bandendegradatie Formule 1
Formule 1

Pirelli blikt vooruit op Hongarije: hoge temperaturen, veel bandendegradatie

Pirelli blikt vooruit op Hongarije: hoge temperaturen, veel bandendegradatie

De fameuze triple header ligt achter ons en dus reist het Formule 1-circus na een week adempauze af naar Hongarije. Het is de een na laatste race voordat de zomerstop aanbreekt voor de teams. Nu de strijd om het kampioenschap spannender is dan van te voren werd gedacht, willen de teams met een knaller van een resultaat de zomer ingaan. Bandenfabrikant Pirelli kijkt vast vooruit op de Hongaarse Grand Prix.

De Hungaroring is een van de kortste circuits op de F1-kalender. Het is slechts 4381 meter lang, telt 14 bochten en zal 70 ronden lang gaan duren. Het circuit vormt een groot contrast met het circuit van Spa-Francorchamps in België waar de laatste race voor de zomerstop zal plaatsvinden. Dat circuit geldt als het langste circuit op de kalender met een lengte van maar liefst zeven kilometer. Wel spant Hongarije de kroon als het om de baantemperatuur gaat. In 2023 was de baantemperatuur in Budapest met 53 graden de hoogstgemeten baantemperatuur van het seizoen.

De bandenselectie

Net als in 2023 heeft Pirelli ook nu voor de drie zachtste bandencompounds gekozen: de C3, C4, en C5. De C3 zal fungeren als de harde band, de C4 als de mediumband, en de C5 als de zachte band. Volgens de bandenfabrikant zal de tractie op het circuit een van de belangrijkste factoren tijdens de race zijn, met name als het gaat om de achterbanden.

Ook dit jaar worden er weer hoge temperaturen verwacht tijdens het raceweekend in Hongarije. De hoge temperaturen zullen vooral van invloed zijn op de bandendegradatie. De teams moeten erop letten dat de banden niet oververhit raken. Van de veertien bochten zijn er twee haarspeldbochten van 180 graden. Volgens Pirelli moeten de teams het voor elkaar krijgen om op de zachte band genoeg grip te hebben om de laatste twee bochten van 180 graden goed te nemen. Makkelijk wordt dat niet, schrijft de bandenfabrikant, omdat de rechte stukken op de baan maar kort zijn en er dus weinig mogelijkheid is voor de banden om af te koelen.

Het kan even duren tot de grip op het circuit naar wens is aangezien het circuit niet veel wordt gebruikt. Met name dit jaar is er nog vrij weinig actie op de baan gewest aangezien het circuit werd gemoderniseerd. De eerste fase daarvan werd pas in mei van dit jaar afgerond. Pirelli waarschuwt dat in de eerste paar sessies van het raceweekend er daardoor graining kan optreden in de banden.

Net als Monaco

Pirelli verwacht dat we de C5 met name tijdens de kwalificatie zullen gaan zien. Vervolgens zullen naar verwachting de C3 en C4 tijdens de race van stal worden gehaald. Ook wordt er aangeraden om met een hoge aerodynamische downforce te rijden. Pirelli vergelijkt het niveau met het niveau dat het stratencircuitcircuit van Monaco vereist.

Tijdens de Hongaarse Grand Prix van 2023 werd er als enige keer tijdens het seizoen een ander bandenformat gebruikt. Hierbij werd er gefocust op efficiëntie door het aantal bandensets dat de teams tot hun beschikking hadden te verminderen. Elke coureur had in plaats van dertien sets droogweerbanden er elf. Er werd geprobeerd om een compound per kwalificatieronde te gebruiken: de harde set in Q1, de mediumset in Q2, en de zachte set in Q3.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws