Begin juni presenteerde de FIA de 2026-reglementen. De Formule 1 staat aan de vooravond van flink wat verandering. Een van de veranderingen die we gaan zien is dat de auto's 30 kilo lichter moeten worden. Een deel van dat gewichtsverlies moet gerealiseerd worden doormiddel van lichtere en kleinere banden. Aan bandenfabrikant Pirelli de taak om de juiste band voor 2026 te ontwerpen. Aan Motorsport.com vertelt het bedrijf hoe dit proces eruit gaat zien en welke hordes er moeten worden genomen.
Van de in totaal dertig kilo aan gewichtsbesparing die er moet worden gerealiseerd, moet vier kilo van de banden komen. In eerste instantie wilde de FIA dat de banden voor 2026 16-inch velgen zouden hebben. Toch zijn de FIA en Pirelli overeengekomen om de 18-inch velgen te blijven gebruiken. In de breedte worden de banden wel kleiner: aan de voorkant wordt er 25 millimeter weggenomen en aan de achterkant 30 millimeter. De diameter van de band wordt ook verkleind van 720 millimeter naar 705 tot 710 millimeter.
Zorgen om grip en oververhitting
Een belangrijk aspect waarmee rekening moet worden gehouden bij het ontwerpen van de nieuwe banden is dat de coureurs wel genoeg grip moeten behouden op de baan. Volgens Jan Monchaux, technisch directeur single-seaters bij de FIA, zal de afname in grip miniem zijn. 'We verwachten geen significante verschillen qua algemene mechanische grip door de veranderingen die doorgevoerd worden aan de banden. Er is mogelijk een kleine vermindering doordat de banden smaller zijn, maar het is geen echte bron van zorgen voor ons', zegt hij.
Een andere zorg die de teams kenbaar hebben gemaakt bij fabrikant Pirelli betreft de oververhitting van de banden. Het verzoek van de teams om oververhitting zoveel mogelijk tegen te gaan, was ook een argument voor Pirelli om in te zetten op de 18-inch band in plaats van de 16-inch band. Bij laatstgenoemde ligt de kans op oververhitting veel hoger. 'We hebben een smallere 18 inch band voorgesteld om wat gewicht te besparen. Het is naar onze mening een goed compromis tussen gewichtsbesparing en een band die de karakteristieken heeft die nodig zijn in 2026', laat Mario Isola, motorsportbaas bij Pirelli, weten.
Lastige testomstandigheden
Pirelli verwacht rond september het eerste prototype van de band gereed te hebben. Vanaf dat moment wil het bedrijf de nieuwe banden ook gaan testen. Het probleem is alleen dat er op dat moment nog geen 2026-auto beschikbaar zal zijn waarmee de banden getest kunnen worden. Er lijkt daarom niets anders op te zitten dan om de banden te testen met de huidige auto's die daarvoor enigszins aangepast zullen worden. Dit brengt wel problemen met zich mee rondom de nieuwe modi die op de 2026-auto's zitten, zoals de X-modus en Z-modus.
'We gaan testen met een downforce-configuratie waarvan we denken dat die vergelijkbaar is met wat er in 2026 gaat gebeuren. Het echte probleem is dat je veel meer drag hebt. We hebben geen 2026-auto, dus we hebben geen auto die de X- en Z-mode kan nabootsen', vertelt Nikolas Tombazis, hoofd single-seaters bij de FIA. Om die reden zal de verzamelde data constant vergeleken moeten worden met de data uit de simulaties.
Veel tijd heeft Pirelli niet aangezien de constructie van de banden op 1 september 2025 moet vaststaan. 'Er zijn wat beperkingen en dat accepteren we ook, maar we zullen zo goed mogelijk werken om banden te leveren die de vereiste eigenschappen hebben', laat Isola weten. Indien de banden niet volstaan in het eerste jaar van de nieuwe reglementen, gaat het Pirelli-team weer terug naar de tekentafel. 'Dat doen we altijd, ook wanneer de reglementen niet veranderen. De teams ontwikkelen hun auto's en wij moeten dan volgen met de banden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties