Ook Jolyon Palmer, de oud-coureur die tegenwoordig dienst doet als analist, zag hoe Lewis Hamilton in Qatar zijn race nog voor de eerste bocht in het putje gooide. Volgens de Brit had zijn landgenoot een prima idee bedacht maar ging het mis tijdens de uitvoering, waardoor hij een kans op een podiumplek wel kon vergeten. Oscar Piastri werd uiteindelijk de grote winnaar van de chaos bij de start, en volgens Palmer wist de rookie op uitstekende wijze uit de drukte te blijven.
De perfecte kans op het bereiken van het podium werd in Qatar zowat op een presenteerblaadje voorgelegd aan de Mercedes-coureurs. Piastri en Lando Norris, de coureurs van McLaren, raakten namelijk hun kwalificatieronde kwijt dankzij track limits, en dus gingen Hamilton en George Russell er met de tweede en derde startpositie vandoor. 'Dit was dé gouden kans voor Mercedes nadat beide McLaren-coureurs hun tijd verloren door track limits,' begon Palmer in zijn analyse voor F1TV. 'McLaren was de afgelopen raceweekenden de beste kanshebber op een podium, dus hun afwezigheid vooraan bood kansen voor Mercedes.'
Mercedes leek de zaakjes in strategisch opzicht in ieder geval prima op orde te hebben. 'Hamilton startte op de zachte banden en kreeg van het team daardoor de kans om al vroeg aan de leiding te komen, ook omdat ze Russell op de medium-band lieten starten.' Hamilton zou dus met meer momentum van zijn startpositie kunnen vertrekken, maar ieder voordeel heeft zo zijn nadeel. Ook deze mogelijkheid was te mooi om waar te zijn, want al snel ging het namelijk mis voor Hamilton en Russell. 'Het was echt een hele slechte fout van Hamilton, en daarmee leek hij ook nog eens de race van zijn teamgenoot te verpesten.'
Het plan was simpel: Hamilton zou een aanval inzetten om de leiding uit handen van Max Verstappen te nemen maar maakte iets té gretig gebruik van zijn mogelijkheden, aldus Palmer. 'Verstappen kon al vanaf de eerste bocht alles controleren, maar Hamilton wilde die kansen hoe dan ook benutten aan de start.' Russell kon door de actie van zijn teamgenoot nergens naartoe en daardoor ontstond er al snel een onvermijdelijk incident tussen de beide heren. 'Een ruimere lijn was voor Hamilton niet ideaal, maar deze was wel nodig om dit incident te voorkomen.' Kortom: het was een slim idee van de zevenvoudig wereldkampioen, maar de uitvoering liet ongetwijfeld te wensen over.
Piastri presteert goed in rookie-seizoen, zat er ook in Qatar goed bij
De onverwachte winnaar van de chaos aan de start werd uiteindelijk Oscar Piastri. De rookie liep op de vrijdag dus een tweede startpositie mis door track limits, maar hij wist het verlies op de zaterdag en zondag keurig recht te trekken. Tijdens de sprintrace eindigde de Australiër al als eerste, en ook tijdens de hoofdrace deed de mogelijkheid zich ineens voor om de sprintrace minstens deels te herhalen. 'Oscar Piastri was echt de grote winnaar van het incident,' zag Palmer. 'In die chaos kon hij stiekem binnendoor glippen en zo iedereen voorbij steken. Daarmee belandde hij aan de staart van Verstappen.'
Dat werd uiteindelijk een belangrijk keerpunt in het weekend van McLaren, want de tegenvallende resultaten van de kwalificatie werden zo weer rechtgetrokken. De oplettendheid van de rookie pakte vooral goed uit met het oog op de strijd met zijn teamgenoot, vond Palmer. 'Dat was een best wel belangrijke actie van Piastri, want daarmee zaten er ineens drie auto's tussen hem en zijn teamgenoot, waarmee hij later ineens in gevecht zou belanden om de tweede positie.' Volgens de analist was McLaren ook dit weekend weer sterk, in tegenstelling tot de verwachtingen die op de vrijdag aan bod kwamen. 'McLaren was gewoon ontiegelijk snel, en Piastri heeft gedaan wat hij moest doen om de teleurstelling van de verloren kwalificatieronde recht te trekken.'
Palmer verdedigt incident Pérez tijdens sprintrace
Sergio Pérez had het in Qatar al helemaal niet makkelijk. Tijdens de sprintrace crashte de Mexicaan, waardoor hij de derde wereldtitel als het ware bij Verstappen in de schoot wierp, en ook tijdens de hoofdrace op de zondag had hij het lastig. Toch was het incident van de zaterdag volgens Palmer geen fout van de Mexicaan, maar hadden de coureurs het eerder te danken aan de omstandigheden. 'Het was echt een klassieke vorm van een race-incident. Er reden drie auto's naast elkaar en Esteban Ocon duwde Nico Hülkenberg in de zijkant van Pérez, maar Ocon had nooit kunnen weten dat de Mexicaan daar zat.' Volgens Palmer zat Pérez tijdens dit incident dus niet fout.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties