De organisatie van de Dutch GP heeft met verbazing en verbolgenheid kennis genomen van het plan van de Zandvoortse coalitie, bestaande uit Jong Zandvoort, CDA, OPZ en VVD, om vanaf 2024 een vermakelijkheidsbelasting in te voeren voor de Grand Prix van Zandvoort. Daarmee lijkt de gemeente mee te willen liften op het succes van het evenement, al stelt de gemeente dat het noodzakelijk is om de stijgende kosten te drukken, en de Zandvoorter hier niet voor op te laten draaien.
De economische waarde van de Grand Prix heeft de financiële positie van Zandvoort alleen maar verbeterd, en bovendien meldde wethouder Financiën Gert-Jan Bluijs onlangs nog dat het dorp met een begrotingsoverschot te maken heeft. Toch wordt er belasting geheven op de toegangskaartjes voor de Grand Prix. In gesprek met De Telegraaf laat sportief directeur Jan Lammers weten zich totaal niet te kunnen vinden in deze beslissing. 'Zo’n ‘funtaks’ zouden wij moeten verhalen op onze bezoekers en dat willen wij natuurlijk niet. Het voelt alsof de gemeente mee wil liften op ons succes.'
'Terwijl Zandvoort er nu beter voor staat dan ooit, de economische spin-off-cijfers voor zich spreken en de ondernemers en inwoners van Zandvoort de continuering van de Formule 1 hier hoog in het vaandel hebben staan', zo vervolgt de geboren Zandvoorter, die stelt dat dit niet de manier is om elkaar te behandelen. 'Dan lijkt dit mij niet de manier om zo met elkaar om te gaan. Ik hoop dat het gezonde verstand wordt gebruikt. Als geboren en getogen trotse Zandvoorter ga ik er vanuit dat ze tot bezinning komen en begrijpen dat dit geen goed idee is', aldus Lammers, die totaal geen begrip kan opbrengen voor de beslissing, daar Zandvoort al op vele manieren profiteert van het evenement.
'Niet de inwoners laten opdraaien voor de kosten'
Peter Kramer, de wethouder die de Grand Prix in zijn portefeuille heeft, stelt echter dat de gemeente wel deze belasting moet heffen, omdat zij wil voorkomen dat de kosten bij de inwoners van het dorp terechtkomen. 'Laat ik vooropstellen dat wij hartstikke trots zijn op de Grand Prix, maar bezoekers van de race betalen de gemeente niet. Terwijl wij ook mensen inhuren voor communicatie, handhaving, veiligheid en verkeersregeling. Zandvoort is geen wereldstad, maar een dorp met 17.000 inwoners.'
De wethouder stelt dat onder meer de horeca en andere winkels wel profiteren van de Grand Prix, maar dat de inwoners zelf hier weinig mee van doen hebben. 'Ondernemers profiteren van het evenement, maar wij willen onze inwoners niet laten opdraaien voor de kosten. Met een begroting van zestig miljoen euro per jaar moeten wij alles zien te dragen en er zijn nogal wat problemen op dit moment. Wij hebben juist gekozen voor een vermakelijkheidsretributie, zodat het geen invloed heeft op de exploitatie van de Dutch Grand Prix zelf.'
Kramer begrijpt de ophef bovendien niet, want de organisatie gaat niets voelen van de maatregel en voor de consument is het ook maar een minimaal bedrag wat er bovenop komt, zo stelt hij. 'Het is dus geen doorbetaling naar de Grand Prix-organisatie, dus ik snap niet helemaal wat het probleem is. Op elk kaartje zal een heffing komen van 1,50 euro tot twee euro. Ik weet niet of dat voor een fan heel veel verschil maakt op een kaartje van 300 euro. Wij hebben een prima relatie met de Dutch Grand Prix. Nu werkt dit helaas als een rode lap en wordt er naar mij gewezen. In een stad als Amsterdam is zo’n retributie niet meer dan normaal. Laatst zat ik daar op de pannenkoekenboot. Op de bon staat dan een vermakelijkheidsretributie per persoon van 1,50 euro.'
'Grand Prix niet als melkkoe gebruiken'
Oppositiepartijen kunnen zich ook niet helemaal vinden in de keuze van de coalitie om de belasting toe te passen. Bovendien is er onduidelijkheid over het te heffen bedrag, zo stelt Michiel Hermsen van D66. 'Wij weten dat dit een coalitieafspraak is, maar niet waarop een bedrag van pakweg anderhalve euro is gebaseerd. Ik neem aan dat daar eerst goed onderzoek naar moet worden gedaan. Dit moet echt alleen een kostendekkende maatregel zijn, de gemeente mag er geen slaatje uit slaan en de Grand Prix niet als melkkoe gebruiken. Deze beslissing staat haaks op het beleid als dorp, waarin we ondernemers willen stimuleren om evenementen te organiseren. En als je zo’n retributie wil doorvoeren, moet dat op alle evenementen gebeuren en niet alleen op de Formule 1. Als D66 vinden we dit niet handig om te doen.'
Ook bij de lokale partij ZEE stuit het plan op veel weerstand, zo maakt fractievoorzitter Mirko Gerrits kenbaar. 'ZEE is geen voorstander van de vermakelijkheidsbelasting, omdat er in het verleden al een verhoging is geweest van de toeristenbelasting om in voor de Grand Prix gemaakte kosten te voorzien. Wij vinden het dan ook bestuurlijk niet juist om wederom een vorm van belasting in te voeren met een soortgelijk doel. We denken ook dat het juridisch niet houdbaar is om het enkel te doen bij kaartjes voor de Grand Prix. Daarnaast verwachten we dat hierdoor investeerders zullen besluiten om niet meer te investeren in Zandvoort, waardoor Zandvoort allerlei mooie kansen kan mislopen in de toekomst. Nog los van het feit dat het zou kunnen betekenen dat de organisatie van de Dutch Grand Prix de stekker eruit trekt.'
Lees ook
Verstappen 'hoefde niet te winnen' in Zandvoort: 'Hier kon ik iets meer van genieten'
Grand Prix van Nederland ook in 2024 en 2025 op Formule 1-kalender
Wed op Nederland-Argentinië en krijg 3,40 keer je inzet als NL wint. Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties