Ferrari's puntenachterstand op Red Bull Racing lijkt alleen maar groter te worden, maar toch is het de Italiaanse renstal dat een blijvend voordeel heeft. Met de F1-75 heeft het team namelijk een bolide die intrinsiek sneller is dan de Red Bull RB18. Ook Max Verstappen en Helmut Marko weten dit. Bij Auto, Motor und Sport wordt het snelheidsverschil tussen de teams aangehaald, en laat de Nederlander zich uit over de aankomende race.
Eerst wordt er echter nog even ingezoomd op de Grand Prix van Frankrijk, waarin Charles Leclerc in de fout ging. Niet alleen kostte hij zijn team veel punten, in het coureursklassement is het gat naar titelrivaal Verstappen door de uitschieter gegroeid tot 63 punten. 'Het is moeilijker om tegen een onzichtbare vijand te racen dan tegen iemand die direct voor of achter je ligt', zo biedt een ingenieur een verklaring voor dat hij in de fout ging tijdens een cruciaal moment in de wedstrijd.
Verstappen was namelijk de pitstraat al ingedoken voor verse banden, wat betekende dat Leclerc de Nederlander niet meer direct achter hem had zitten maar op circa 27 seconden. 'Je kijkt alleen naar je rondetijden en de delta van de tegenstander op het display, en je weet dat de ander je met verse banden inhaalt, en je de leiding verliest.' Daarmee voerde de Oostenrijkse renstal de druk dus goed op bij de Monegask.
'Je moet dan hopen dat je banden aan het einde van de wedstrijd in betere staat zijn. In dat proces zoek je de limiet op, en ga je er overheen', aldus het perspectief van de ingenieur, die niet bij naam of team genoemd wordt. De druk die Red Bull middels deze strategie uitoefende op de Ferrari-rijder kan dus een rol gespeeld hebben bij het feit dat hij de Grand Prix uiteindelijk niet uit wist te rijden.
Verstappen ziet dat Ferrari sneller is
Wat de uitvalbeurt van Leclerc misschien nog wel pijnlijker maakt, is het feit dat de Ferrari met afstand de snelste bolide van de grid was op Circuit Paul Ricard. Aan het begin van het seizoen was het snelheidsvoordeel van Red Bull op het rechte stuk erg groot, maar middels een dunnere achtervleugel heeft Ferrari een afstelling gevonden waarmee het op het rechte stuk niet meer inlevert, en in de bochten toch snelheid wint. Verstappen: 'Ze hebben zó veel downforce dat ze zelfs sneller zijn als ze alle kanten op glijden.'
Red Bull-adviseur Marko ziet eveneens dat het voordeel van de Italianen heel erg groot is. 'Carlos Sainz reed in de kwalificatie een buitenaardse rondetijd. We zaten daar bijna een seconde achter', vertelt hij ontdaan. 'Dat geeft ons stof tot nadenken, weten ze dit soort tijden regelmatig neer te zetten.' Als het gat werkelijk zo groot is, heeft Red Bull volgens hem een probleem.
Zwaar weekend voor Red Bull in Hongarije
Red Bull staat dan ook een zwaar weekend in Hongarije te wachten. Downforce is op de Hungaroring erg belangrijk, en rechtelijnsnelheid biedt maar weinig voordeel wegens het gebrek aan rechte stukken. Verstappen zet zich schrap: 'In Boedapest zal Ferrari ons om de oren rijden.' Dat hoopt teambaas Mattia Binotto ook, die meer wil dan dat: 'Ons doel ik niet alleen om te winnen, maar om een één-twee binnen te slepen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties