Ook Red Bull en Ferrari hebben er last van: 'Zullen ermee moeten omgaan tot einde 2025' Formule 1
Formule 1

Ook Red Bull en Ferrari hebben er last van: 'Zullen ermee moeten omgaan tot einde 2025'

Ook Red Bull en Ferrari hebben er last van: 'Zullen ermee moeten omgaan tot einde 2025'

Problemen oplossen is waar Formule 1-teams zich constant mee bezighouden. Als veel teams met hetzelfde probleem geconfronteerd worden, is er wel iets aan de hand. Er is een fenomeen dat meerdere renstallen kopzorgen geeft. Bij de topteams hebben Red Bull Racing en Ferrari er last van. De balans van de wagen precies goed krijgen is voor deze teams niet vanzelfsprekend.

Red Bull heeft meer moeite met de balans van de bolide in zijn geheel. Max Verstappen noemde de RB20 onlangs nog een 'monster van een wagen', nu ook hij de moeilijkheden ondervindt die Sergio Pérez al een tijdje meemaakt. Bij Ferrari is het stuiteren van de wagen een specifieke zorg. Upgrades zijn nog niet het gewenste wondermiddel gebleken. De balans van de wagen heeft zelden zo centraal gestaan.

Furbatto spreekt van extreme transitie

Het is een gespreksonderwerp dat bij verschillende teams wel aan bod komt. Dat is ook Luca Furbatto niet ontgaan. De technisch directeur van Aston Martin laat er zich over uit bij Motorsport. 'Als ik naar de boordradio's luister, heb ik het gevoel dat het iets algemeens is. Je kan van een normale wagen gaan bij het begin van de bocht naar een wagen met onderstuur voor de apex en eentje met overstuur aan het einde van een bocht. Dit wordt meer en meer duidelijk.'

Het is toch iets vrij nieuws in de Formule 1. 'Deze transitie was in het verleden nooit zo extreem. Dit is een fenomeen waar we mee zullen moeten omgaan tot het einde van 2025. Ik denk dat het één van de redenen is waarom we in 2026 een andere weg zullen inslaan.' Furbatto wijt de problematiek dus voor een groot deel aan de huidige regelgeving.

Rijders met fysieke klachten

Die brengt op het fysieke vlak wel enige gevolgen met zich mee. 'De rijders klagen over het stuiteren, ook als ze het niet publiekelijk zeggen. Verschillende rijders hebben rugklachten. Dit is een deel van de reglementen waar we het over moeten hebben.' Het standpunt van Furbatto lijkt te suggereren dat dit dus anders moet.

Er zijn verschillende factoren om rekening mee te houden. Als de teams een ander punt aanpakken, kunnen ze met een terugkeer van porpoising geconfronteerd worden. 'Je hebt het feit dat aerodynamica en het ground-effect ervoor zorgt dat de auto als het ware 'op en neer gaat', daarnaast telt ook hoe de grip op de banden varieert. Je probeert banden op temperatuur te krijgen in een poging om problemen met de balans van de wagen te verbergen. Die problemen kunnen in de kwalificaties erger zijn dan in de race.'

Weinig verandering op korte termijn

Furbatto maakt zich ondanks zijn beklag geen illusies: op korte termijn zal er volgens hem weinig wijzigen. 'Ik denk niet dat er een intentie is om de regelgeving te veranderen voor 2025. Het flexen van de voorvleugel binnen de regels behoort tot een poging om de balans van de wagen te vinden. Als de voorvleugels juist minder zouden mogen flexvoorvleugels zouden rijders misschien niet in staat zijn om een set-up te vinden die de auto controleerbaar maakt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws