Het is weer raceweek in de Formule 1. Aankomend weekend komen de coureurs en teams in actie op het Circuit of the Americas in Austin, Texas voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. Met het coureurskampioenschap al beslist is het alleen nog maar de vraag wie de titel wint bij de teams. En dan kan ook al snel beslist zijn. In een nieuwe Onder de loep belicht F1Maximaal de vijf meest belangrijke verhaallijnen richting de volgende race.
1. Red Bull kan dubbelslag voltooien op CotA
De mogelijke constructeurstitel van Red Bull Racing, het werd al even benoemd. De Oostenrijkse renstal gaat het eerste weekend in waarin ook dat kampioenschap vroegtijdig beslist kan zijn. De voorsprong op Ferrari bedraagt momenteel 165 punten en in Austin moeten Max Verstappen en Sergio Pérez 26 of meer punten pakken om zo genoeg uit te lopen op de Scuderia.
Voor Red Bull zou het de eerste constructeurstitel betekenen sinds 2013, toen Sebastian Vettel en Mark Webber voor het vierde jaar op rij zegevierden in de Formule 1. Met het coureurskampioenschap al op zak, nadat Verstappen in Japan won en genoeg punten uitliep op Charles Leclerc, kan de dubbelslag van 2022 in Texas voltooid worden.
2. Budgetplafond-rel ontwikkelt zich verder
We blijven nog even bij Red Bull, want naast alle hosanna is er ook nog een negatieve nasmaak dankzij de rel over het budgetplafond. Maandag 10 oktober werd duidelijk dat het team uit Milton Keynes over de limiet ging in 2021. Het gaat om een kleine overtreding, wat betekent dat het plafond met max. vijf procent van het toegestane bedrag - 145 miljoen dollar - is overschreden.
Naar verluidt gaat het om een overschrijding van zo'n twee miljoen dollar aan catering en ziekteverzuim. Ook wordt er gesproken over het ZZP-salaris van topontwerper Adrian Newey. Dat er een straf komt, staat vast. Wat die straf is, nog niet. Mercedes en Ferrari willen in ieder geval zware straffen zien voor Red Bull. Mogelijk dat er deze week meer naar buitenkomt over wat de straf precies inhoudt.
3. Haas kondigt mogelijk nieuwe titelsponsor aan
Over geldzaken gesproken, want Haas kondigt tijdens de thuisrace van het team hoogstwaarschijnlijk een nieuwe titelsponsor aan. Op de donderdag voor het raceweekend staat een persconferentie gepland. Eerst werd nog gedacht dat het om het tweede zitje naast Kevin Magnussen voor 2023, maar dat werd vrijwel direct ontkracht door het team zelf. Nee, het zou moeten gaan om een kersverse titelsponsor, iets wat Haas miste toen Uralkali begin dit jaar aan de kant werd gezet door de oorlog in Oekraïne.
Er is nog maar weinig bekend over wat die nieuwe titelsponsor moet zijn. Speculeren over wat het eventueel zou kunnen zijn, heeft dan ook geen zin. Misschien is het een groot Amerikaans bedrijf, of misschien is het weer een lugubere geldschieter zoals Rich Energy, in 2019 de titelsponsor van Haas, dat was. Zo gek als Rich Energy of Uralkali kan het haast niet meer worden - toch?
4. Terug naar het land van groei
De Grand Prix van de Verenigde Staten betekent de terugkeer naar het land van groei voor de Formule 1. Vorig jaar was al duidelijk dat de populariteit van de koningsklasse van de autosport flink was toegenomen en dat zal dit jaar waarschijnlijk niet veel anders zijn. Om maar een voorbeeld te geven: tussen 2018 en 2021 is het aantal kijkcijfers nog net niet verdubbeld.
Het Circuit of the Americas is dan ook niet meer de enige Amerikaanse baan op de kalender. Eerder dit jaar kwam de Grand Prix van Miami er al bij en vanaf volgend jaar strijkt de Formule 1 ook neer in Las Vegas. Vrijwel het enige dat nog mist, is een volwaardige Amerikaanse coureur in de Formule 1. Colton Herta wordt het nog niet, maar misschien dat Logan Sargeant volgend seizoen bij Williams debuteert.
Also read
MGM Resorts-CEO over Las Vegas Grand Prix: 'Er zijn ticketpakketten die 100.000 dollar kosten'
5. McLaren geeft IndyCar-talent de kans
Debuteren doet wel Álex Palou bij McLaren. De IndyCar-kampioen stapt tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van de Verenigde Staten in de MCL36. De Spanjaard heeft al twee tests achter de rug met de auto van vorig jaar in Barcelona en Oostenrijk, maar mag nu de auto van dit seizoen aan de tand voelen en wel tijdens een officiële sessie.
Het wordt een interessante sessie met oog op de vergelijking tussen de Formule 1 en IndyCar. Weliswaar niet de meest representatieve, maar zo'n trainingssessie is wel het dichtst bij een representatieve vergelijking. Palou is niet de enige die achter het stuur van de McLaren zal kruipen en uit de IndyCar komt. Patricio O'Ward mag namelijk hetzelfde doen als zijn collega, maar wel tijdens de seizoensfinale in Abu Dhabi.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties