F1-journalist Mark Hughes was getuige van een zeer soepele tweede race van Red Bull Racing. De één-twee van Bahrein werd dunnetjes overgedaan, ondanks de turbulentie achter de schermen bij Red Bull. Het was dat Max Verstappen zich richting het einde van de race nog door wat verkeer moest werken met een versleten setje banden, maar afgezien daarvan was zijn honderdste podium routinewerk.
Verstappen kwam wederom als eerste over de streep en Sergio Pérez sloot aan op P2 om het tweede resultaat van het seizoen compleet te maken. De Oostenrijkse renstal kon zich geen betere start van het jaar wensen. In Jeddah pakte Red Bull haar dertigste één-twee en Verstappen zijn honderdste podium. Daarvan zijn 56 podiums overwinningen. 'Ondanks alle turbulentie binnen het team zijn de races van Red Bull zelden zo soepel verlopen als tijdens de Grand Prix van Saudi-Arabië, waar Verstappen en Pérez een één-twee behaalden die net zo sereen was als die van Bahrein', schrijft Hughes bij The Race.
'Checo kon genoeg afstand nemen van de Ferrari van Charles Leclerc en maakte die straf van vijf seconden goed', vervolgt de Brit. Pérez reed te vroeg weg bij zijn pitstop die hij maakte onder de safetycar, ondanks dat het team hem meldde dat hij nog niet mocht gaan. De Mexicaan liet weten dat het zijn eigen schuld was. 'Er is iets afwijkends aan de supersoepele prestaties van Red Bull op de baan en de onrust binnen het team. Net zoals er een afwijking is tussen een race op volle snelheid op zo'n spannend, adembenemend circuit als Jeddah en het helemaal niet opwindend is.' Daar dacht Oliver Bearman vast anders over, de 18-jarige Brit maakte namelijk zijn debuut in de Ferrari-bolide. De race had voor hem nog veel langer mogen duren.
Tekst gaat verder onder de foto.
'Het is natuurlijk normaal dat Red Bull een voordeel heeft'
Hughes benadrukt dat de zeer lage bandendegradatie van het circuit niet zo veel stress op de banden legde als in Bahrein, waardoor het strategisch gezien ook niet echt spectaculair werd. De safetycar in ronde zeven zorgde voor slechts een kleine opschudding. 'Die lage degradatie is wat de meesten aanmoedigde om hun enige stop te maken met nog vijftig ronden te gaan', gaat de F1-journalist verder. 'Zelfs de mediums hadden waarschijnlijk de volledige afstand kunnen afleggen. Als iedereen op hetzelfde moment gestopt was, ook al was de safetycar in ronde één op de baan gekomen, zou dat geen significant verschil hebben gemaakt. Zes ronden meer op die banden maakte niets uit. Als het in ronde twintig was gebeurd, had dat waarschijnlijk ook geen verschil gemaakt!'
Het bleek dat de coureurs beter konden binnenkomen dan buiten blijven, omdat de baanposities en de impact ervan op het verkeer veel meer waard was dan wat dan ook, en de zeer lage bandendegradatie daar de belangrijkste reden voor was. 'Norris en Hamilton bleven buiten omdat ze anders achter hun teamgenoten in de pits terecht zouden komen, omdat ze vlak achter hen reden. Dus dat verbond hen aan hun lange openingstints op hun mediums. Het betaalde zich niet uit', vervolgt Hughes. 'Lage degradatie en een vroege safetycar waren twee van de redenen voor het gebrek aan spektakel. Een andere factor was de ongewoon duidelijke differentiatie van de auto's in de eerste helft van het veld.'
Tekst gaat verder onder de foto.
'Het is natuurlijk normaal dat Red Bull een voordeel heeft. Maar de Ferrari was heel duidelijk de op één na beste, en comfortabel sneller dan de McLaren, die op zijn beurt een aanzienlijk voordeel had op de Aston Martin van Fernando Alonso, die de Mercedes van George Russell de hele race achter zich kon houden', merkt Hughes op. 'De Mercedes was de langzaamste auto van allemaal door de snelle bochten zes tot en met tien. Het rijden met lagere rijhoogtes zet de Mercedes aan tot een maar al te bekend stuiterprobleem', schrijft de Brit. Voor Mercedes was het dan ook geen denderend weekend in Jeddah. Hamilton finishte slechts negende, Russell moest genoegen nemen met P6. 'Achter Hamilton pakte Hülkenberg het laatste punt. Verstappen moest zich een weg banen door wat verkeer in de laatste fase op zeer oude banden, wat hem af en toe een angstig moment bezorgde. Maar afgezien daarvan kon zijn honderdste carrièrepodium nauwelijks routinematiger zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties