Norris ziet McLaren foute keuzes maken: 'Verliezen op de rechte stukken bijna een seconde' Formule 1
Formule 1

Norris ziet McLaren foute keuzes maken: 'Verliezen op de rechte stukken bijna een seconde'

Norris ziet McLaren foute keuzes maken: 'Verliezen op de rechte stukken bijna een seconde'

Lando Norris ziet dat de McLaren-bolide bijna een seconde verliest op de rechte stukken ten opzichte van de concurrentie. Gedurende het weekend werd het duidelijk dat de coureurs van McLaren met veel downforce reden, waardoor het team vaak het snelste was in de tweede sector van het circuit Spa-Francorchamps. Toch geeft Norris aan dat de keuze van de afstelling minder oplevert dan dat het zou moeten brengen.

Met name Oscar Piastri heeft dit weekend de snelheid te pakken op het circuit Spa-Francorchamps. De McLaren-bolide is uitstekend in de tweede sector. Ondanks dat dit een voordeel is, verliest McLaren in de ogen van Norris wel te veel op de andere plekken van het circuit. 'Qua downforce is het bij ons niet optimaal', wordt de Brit geciteerd door Motorsport.com. 'Ik denk dat we voor te veel neerwaartse druk hebben gekozen. Dat kost ons waarschijnlijk zes tot acht tienden, alleen al op de rechte stukken.'

Niet alleen de neerwaartse druk van de MCL60 is niet optimaal afgesteld. De McLaren komt te snel op het clipping point, het punt waarop de batterij leeg is en er weer energie gegenereerd moet worden. 'Daardoor kan het verlies op de rechte stukken in de race oplopen tot bijna een seconde, al winnen we natuurlijk wel veel tijd terug in de bochten. Het gaat altijd een beetje op en neer, maar wellicht is het bij ons niet optimaal. Dat is waarschijnlijk het gevolg van dat we slechts één vrije training hebben gehad.'

Norris: 'We betalen nu de prijs'

Aangezien het regende in de training koos McLaren waarschijnlijk ervoor om met meer downforce te rijden. Als de race droog is, dan is de Britse renstal flink in het nadeel. 'Als je drie vrije trainingen hebt, dan zie je het wel als je twintig kilometer per uur verliest op elk recht stuk. Daarentegen zijn we heel goed in de middelsnelle en snelle bochten, ongeacht de hoeveelheid downforce waarmee we rijden. Maar we verliezen meer dan we uiteindelijk winnen, waarvoor we nu de prijs betalen', aldus Norris.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws