In Singapore wist Lando Norris eindelijk te doen wat hij nog niet eerder wist te bewerkstelligen: hij startte van poleposition, bleef aan de leiding en won de Grand Prix. Met de zege verkleint de Brit het gat met Max Verstappen naar 52 punten, een resultaat waar hij tevreden mee was. Toch realiseert hij zich ook dat hij waardevolle punten heeft laten liggen dit seizoen.
De MCL38 wordt gezien als snelste auto van het veld op dit moment, iets wat Norris nog maar eens aantoonde door voor de tweede keer tijdens het 2024-seizoen met meer dan 20 seconden afstand tot de nummer twee over de finish te komen. Dat was hij te presteren ondanks het feit dat er weinig aan zijn auto gedaan is de weken voorafgaand aan de Grand Prix van Singapore. ‘We hebben ten opzichte van het afgelopen weekend en die daarvoor niets aan de auto verbetert’, wordt de McLaren-coureur geciteerd door Speedweek. ‘Maar we moesten wel naar aanleiding van klachten van bepaalde mensen een paar vleugelaanpassingen doorvoeren’, verwijst hij naar de kritiek van andere teams op de zogenaamde flexi-vleugel.
Potentieel niet altijd volledig benut
Deze vleugelaanpassing veranderde niks aan het winvermogen van McLaren, zo blijkt. Norris wist weer een paar punten in te lopen op de leider in het rijderskampioenschap en ook Oscar Piastri wist het podium te halen. Hiermee vergrootte de Britse renstal ook gelijk de voorsprong in het constructeurskampioenschap, die ze in Azerbeidzjan overnamen van de Oostenrijkse concurrent. ‘We hebben desondanks een goed weekend gehad’, aldus de Brit. ‘Het was een van de meest dominante weekenden die we hebben meegemaakt op het Marina Bay Street Circuit’, zegt hij.
Norris is van mening dat de aard van het circuit niets te maken heeft met de zege. ‘Ik denk niet dat de baan de doorslaggevende factor was’, zegt de 24-jarige coureur. ‘De auto was dit weekend zeer goed.’ Norris steekt de hand in eigen boezem voor het niet pakken van belangrijke punten, omdat de auto eigenlijk beter is dan zijn huidige puntentotaal doet denken. ‘Ik heb in een aantal races niet het potentieel eruit kunnen halen en weg kunnen rijden bij de rest’, moet de Brit toegeven. ‘Hoewel ik het gevoel had, dat het tempo dat daarvoor nodig is zeker aanwezig was’, stelt hij vast.
Dagen als Singapore vaker mogelijk
Veel analisten en oud-coureurs hebben kritiek geuit op de manier waarop McLaren hun coureurs managet. Zo zei Jacques Villeneuve recent nog dat, mocht Norris geen wereldkampioen worden in 2024, dit de schuld van McLarens wanbeleid is. De McLaren-coureur rekent het echter zichzelf aan dat hij belangrijke punten heeft laten liggen. ‘Soms was het mijn fout. Het is me gewoon niet gelukt alles goed om te zetten’, meent hij. ‘Daarom heb ik de prijs ervoor moeten betalen, dat ik niet altijd goed genoeg gewerkt heb’, luidt de zelfkritiek van Norris.
De Brit ziet echter niet in waarom er niet vaker een zondag als die in Singapore in het verschiet kan liggen voor hem. Een goede start en veilig door de eerste bocht komen zijn daarvoor cruciaal. ‘Als ik na de eerste bocht nog aan de leiding ga en alles iets soepeler verloopt, kunnen we rekenen op zo’n goede dag als de zondag in Singapore’, sluit Norris af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties